پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

بازداشت ۵ تن از فعالان محیط زیست در سنندج و مریوان توسط نیروهای امنیتی

0
923

روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه, چهار تن از فعالان محیط زیست ساکن سنندج و مریوان  توسط  ماموران اداره اطلاعات این دو شهر بازداشت  به بازداشتگاه منتقل کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، مأموران اداره اطلاعات آرمان وفایی، شاهو فرجی، ذکریا نقشبندی و افشین شیخ الاسلامی را در سنندج و ایرج رحیم زادە را در مریوان بازداشت و به بازداشتگاه ادراه اطلاعات منتقل کردند.

لازم به ذکر است که  شاهو فرجی در خیابان، آرمان وفایی و ایرج رحیم زادە در منزل شخصی خود و ذکریا نقشبندی از اعضای انجمن جمعیت سبز کردستان با مراجع به محل کارش توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند.

گفته می‌شود که پس از بازرسی انجام‌شده از منزل این چهار فعال محیط‌ زیست ساکن سنندج و مریوان برخی از لوازم شخصی این افراد توسط نیروهای اداره اطلاعات ضبط‌ شده است. همچنین نیروهای اداره اطلاعات پس از بازداشت ایرج رحیم زادە از اهالی روستای روار سروآباد مریوان وی را نیز به بازداشتگاه اداره اطلاعاتاین شهر منتقل کردند.

علی‌رغم پیگیری‎های انجام شده توسط خانواده بازداشت شدگان تا این لحظه از دلایل بازداشت این چهار شهروند کرد اطلاعات دقیقی در دست نیست و خانواده این افراد در بی‌خبری از وضعیت آن‌ها بسر می‌برند.

سرکوب آزادی بیان و بازداشتهای بدون تفهیم اتهام ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, از جمله ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حق افراد بر این نکته که هر فردی در زمان بازداشت می بایست تفهیم اتهام بشود و از دلایل بازداشت خود مطلع باشد ولی در اغلب مواقع فعالان مدنی و دیگر شهروندان بدون تفهیم اتهام اتهام بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه مورد بازجوئی های شدید توام باشکنجه قرار میگیرند که این مورد هم ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر ممنوعیت رفتاری توهین آمیز بر افراد که بر ضد شان و مقام انسانی افراد باشد تاکید میکند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading