سه شنبه , ۰۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سه‌شنبه, آوریل 23

برگزاری دادگاه پنج تن از فعالان مدنی شازند در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک

0
1157

جلسه رسیدگی به اتهامات پنج تن از فعالان مدنی بازداشت شده  اهل شازند که در اعتراضات  دیماه  از جمله محمد نجفی، که در حال سپری کردن محکومیت سه ساله خود در زندان اراک به سر می‌برد، در بخش دوم پرونده در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک برگزار شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۷، جلسه رسیدگی به اتهامات پنج تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند در بخش دوم پرونده در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک برگزار شد. لازم به ذکر است  این افراد پیش‌تر در بخش اول این پرونده توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به حبس و شلاق محکوم شده بودند.هویت این افراد محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی، توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است.  بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: ” امروز جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد به‌صورت گروهی از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۴ برگزار شد و به دلیل ضیق وقت دادگاه فقط به اتهامات آقای نجفی رسیدگی کرد و ادامه جلسه در خصوص دیگر افراد به فردا سه‌شنبه ۶ آذرماه موکول شد. اتهامات مطروحه علیه آقای نجفی توسط دادگاه “تبلیغ علیه نظام”، “تشکیل گروه بیش از دو نفر برای اقدام علیه امنیت ملی”، “ارتباط با کشور متخاصم” و “توهین به رهبری” ذکر شده است”.در خصوص اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “تشکیل گروه بیش از دو نفر برای اقدام علیه امنیت ملی” که منظور از این گروه مراسم ختم مادر آقای نجفی بود. دادگاه به صحبت‌های آقای نجفی در این مراسم استناد کرده است”.
این منبع مطلع در ادامه گفت: “اتهام دوم “ارتباط با کشور متخاصم از طریق انتقال اطلاعات به رسانه‌های خارج از کشور، (وی‌او‌ای و بی‌بی‌سی) است. این اتهام در حالی مطرح است که آقای نجفی در ارتباط با رسانه‌های خارجی انتقاداتی را مطرح کرده بود و نه انتقال اطلاعات. از سوی دیگر در مورد آمریکا که خود دیوان لاهه ایران رفته استناد کرده به پیمان مودت و کشور انگلستان نیز در ایران دارای وزارت خانه است و کشور ما با انگلستان روابط دیپلماتیک دارد. ازاین‌رو این دو کشور خصم محسوب نمی‌شوند. “اتهام مطروحه دیگر “توهین به رهبری” است. در خصوص این اتهام دادگاه به شعار آقای نجفی که «مرگ بر دیکتاتور» بود، استناد کرده است. این اتهام در حالی مطرح است که آقای نجفی در تمام مراحل گفته که «منظور من خوی دیکتاتوری بوده است»”.

این منبع مطلع ، با بیان اینکه دیگر افراد این پرونده هم‌اکنون دارای وکیل نیستند، افزود: “وکیل این افراد آقای نجفی بود و به دلیل اینکه ایشان در زندان محبوس است این افراد در حال حاضر وکیل ندارند. اتهام دیگر افراد “تشکیل و عضویت در گروه برای اقدام علیه امنیت ملی” ذکر شده است”.
افراد ذکر شده در مردادماه سال جاری به همراه شش تن دیگر در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند بازداشت و در نهایت توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محاکمه شدند.

بر اساس این حکم صادره توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی “محمد نجفی” ، “علی باقری” و “عباس صفری” هر یک به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، “بهزاد علی‌بخشی” و “مسعود عاجلو” هر یک به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شدند که حقوق بشر در ایران در گزارشی آن را اطلاع رسانی کرده بود.

از میان آنها، علی باقری علاوه بر این به اتهام “توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” نیز به تحمل شش ماه حبس محکوم شده است.

لازم به ذکر است که محمد نجفی و عباس صفری در روز یکشنبه ۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷ جهت اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شدند. در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ نیز جلسه رسیدگی به اتهامات محمد نجفی، در پرونده‌ای جدید در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شازند برگزار شد.

محمد نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ی جان باختن یکی از معترضان در وقایع دی‌ماه ۹۶ بود. وی پس از افشاگری در خصوص فوت “وحید حیدری” یکی از معترضان خیابانی دی‌ماه که در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک درگذشت، بازداشت شده بود.
مسئولان قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بودند که وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است؛ آقای نجفی پس از انجام تحقیقات میدانی که از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری به عمل آورده بود، بیان کرده که او یک دست‌فروش بوده و هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن گردیده نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.

لازم به ذکر است محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای یک وکیل دادگستری (محمد نجفی) متهم کرده بود که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading