جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

تبعید شیراحمد شیرانی و محمدصابر ملک رئیسی به قرنطینه زندان اردبیل

0
666

محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی دو تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اردبیل که در تاریخ ۳ دی‌ماه پس از ۱۲ روز بازجویی به بند هفت زندان اردبیل بازگردانده شده بود، ساعاتی پس از بازگشت با دستور قضایی به قرنطینه زندان تبعید شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی، دو زندانی محبوس در زندان اردبیل با دستور قضایی به قرنطینه این زندان منتقل شده‌اند. همچنین شیراحمد شیرانی دیگر زندانی محبوس در این زندان نیز که در تاریخ ۲ دی‌ماه پس از بازجویی به بند بازگردانده شده بود، روز چهارشنبه به قرنطینه این زندان تبعید شده است. گفته می شود این زندانیان از تماس با خارج از زندان و ملاقات با خانواده نیز محروم هستند. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران : “محمد صابر ملک رئیسی چند ساعت پس از اینکه از بازجویی در اطلاعات به بند هفت زندان اردبیل بازگردانده شد به بند قرنطینه این زندان منتقل شده است. شیراحمد شیرانی نیز روز چهارشنبه دو روز بعد از بازگشت به این بند به قرنطینه منتقل شده است. به گفته مسئولین زندان این زندانیان از ملاقات و تماس با خارج از زندان محروم هستند. مسئولان زندان به آنها گفته‌اند مسئولان قضایی و امنیتی تنها در صورتی با بازگشت آنها به بند موافقت می‌کنند که با ماموران وزارت اطلاعات همکاری کنند و صحبت‌هایشان را درباره مشکلات و نقض حقوق زندانیان محبوس در این زندان مقابل دوربین تکذیب کنند”. محمد صابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اردبیل در تاریخ ۲۱ آذرماه پس از احضار به دفتر زندان به مکان نامعلومی منتقل شده بود و حقوق بشر در ایران طی گزارشی بی خبری از این زندانی سیاسی را اطلاع رسانی کرده بود. گفته می‌شود روز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه رئیس حفاظت استان اردبیل به مادر این زندانی گفته بود «پسرت را دادگاهی می‌کنم و به خلخال می‌فرستم».

لازم به ذکر است , روز دوشنبه ۳ دی‌ماه محمدصابر ملک رئیسی پس از ۱۲ روز به بند هفت زندان اردبیل بازگردانده شد. 

همچنین در تاریخ ۲ دی‌ماه، شیر احمد شیرانی دیگر زندانی محبوس در این زندان نیز که پیش‌تر به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بود پس از اتمام بازجویی به بند ۷ این زندان بازگردانده شده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به این دو زندانی سیاسی محبوس در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “انتقال محمدصابر ملک‌رئیسی و شیراحمد شیرانی از زندان به اداره اطلاعات و جهت بازجویی در خصوص ارتباط با ارتباط با رسانه‌های خارجی بوده است”.
از آنجایی که این قبیل انتقال‌ و بازجویی‌ها در بسیاری از موارد مشابه به پرونده‌سازی علیه زندانیان توسط مسئولین زندان یا نهادهای امنیتی منتهی می‌شود این اقدام مسئولین زندان و اداره اطلاعات باعث افزایش نگرانی از وضعیت این زندانیان شده است.

لازم به توضیح است ملک رئیسی پیشتر به همراه یازده تن دیگر از زندانیان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، از نقض حقوق اعمال شده بر زندانیان محبوس در این زندان پرده برداشتند که نوشتن این نامه برای امضاکنندگان آن تهدید، محرومیت و آزارهایی را از سوی پرسنل زندان در پی آورده است.

محمدصابر ملک رئیسی بعنوان یک نمونه کم سابقه در دهه اخیر، در سن ۱۵ سالگی بازداشت شد و آنطور که خود در نامه هایش گفته به خاطر فعالیت‌های یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به برادرش نداشت به عنوان “گروگان “دستگیر شده است.

دیگر زندانی مورد اشاره این گزارش شیراحمد شیرانی است، آقای شیرانی ۳۵ ساله، فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۷۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است.

این زندانی اهل زاهدان نهایتا بعد از تحمل دو سال انفرادی در پی یک اعتصاب «خشک و تر» در یک دادگاه پر ابهام به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading