پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

دیوان عالی کشور مجددا حکم اعدام مرجان داوری را لغو کرد

0
984

حکم اعدام مرجان داوری محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین (زندان زنان شهرری) برای دومین بار در دیوان عالی کشور نقض شد و اکنون در هیئت عمومی این دیوان در حال بررسی است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۷، شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور برای بار دوم حکم اعدام مرجان داوری، نویسنده و مترجم محبوس در زندان زنان شهرری را نقض کرد. پیش از این یک بار دیگر خانم داوری به اعدام محکوم شده بود که حکم در شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور نقض شده بود و برای دادرسی دوباره به دادگاه بازگردانده شد اما شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران مجددا رای بر اعدام این زندانی داد، حکمی که اکنون برای دومین بار نقض شده است.

لازم به ذکر است مدتی پیش نیز کریم زرگر، از مدیران سابق صدا و سیما و هم پرونده ای مرجان داوری در یک پروسه دادرسی مبهم مرتبط با تبلیغ و ترویج عرفان “اکنکار” بعنوان “مفسد فی الارض” اعدام شد.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “پس از اینکه شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور در مهرماه سال گذشته حکم اعدام مرجان داوری را نقض کرد، پرونده مجددا در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد مورد بررسی قرار گرفت و در اردیبهشت ماه سال جاری برای بار دوم حکم اعدام برای موکلم صادر شد. در خرداد ماه امسال اعتراض به رای این دادگاه ثبت شد و نهایتا پانزده روز قبل شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور مجددا رای بر نقض حکم صادره داده است”.

این منبع مطلع افزود: “به دلیل اینکه برای دومین بار این حکم توسط دیوان عالی کشور نقض شده است، پرونده جهت بررسی به هیئت عمومی دیوان ارجاع شده است. با این حال خوش‌بین و امیدواریم که نقض این حکم به تائید هیئت عمومی دیوان عالی کشور برسد و رای نهایی به زودی ابلاغ شود”.

لازم به ذکر است مرجان داوری, متولد ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۴۵, تهران, دارای  تحصیلات ابتدایی را در انگلستان و در بازگشت به ایران، در مدرسه بین المللی تیزهوشان پارتیان به اتمام رساند. در سیزده سالگی موفق به اخذ دیپلم ترجمه زبان انگلیسی شد. تحصیلات دانشگاهی را با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه هنر الزهرا در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد.

مرجان داوری در سال ۱۳۸۹ اقدام به ترجمه آثار نویسندگان مکاتب فکری اشراقیون در سرتاسر جهان، گردآوری و تدوین مجموعه ای در این زمینه نمود. از جمله آثار ترجمه شده توسط وی می توان به «پنجه زمان اثر پال توئیچل، جوینده اثر فیل موریمیتسو، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» اشاره کرد.

وی که فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشکده هنر- دانشگاه الزهرا تهران، مترجم کتب علوم باطنی و الهی و اشراقیون و یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت است در مهرماه ۱۳۹۴با تعطیلی و بازداشت مسئولان موسسه راه معرفت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار، به همراه کریم زرگر، دیگر متهم پرونده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.

همزمان با ابلاغ این حکم مرجان داوری از بند زنان زندان اوین به زندان زنان شهرری (قرچک ورامین) منتقل شد.

حقوق بشر در ایران چندی بعد در گزارشی از نخستین نقض حکم اعدام این زندانی توسط شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور خبر داده بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading