چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محمد بم همچنان در بازداشت به سر می‌برد

0
672

The_arrest_of_Mohammad_Bam_was_condemned_by_478_writers_and_artists.jpgمحمد بم، شاعر و معلم اهل آبادان که در تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری در پی شرکت در تجمعات اعتراضی بازداشت شده بود، علی‌رغم گذشت ۷۶ روز همچنان در بازداشت به سر می‌برد؛ بی‌خبری از سرنوشت این شاعر موجب نگرانی روزافزون خانواده و نزدیکانش شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمد بم شاعر و معلم اهل آبادان در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران به مشکلات اقتصادی و بی عدالتی در روز ۱۲ دی ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در آبادان بازداشت شد. پس از گذشت ۷۶ روز از وضعیت و محل بازداشت وی اطلاع دقیقی در دست نیست و عدم تماس آقای بم با خانواده و بی‌خبری از سرنوشت و جزئیات پرونده‌اش موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این شاعر آبادانی شده است. محمد بم، پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت های فرهنگی به خصوص در حوزه‌ی شعر بازداشت شده بود و پرونده‌ای در حال رسیدگی در دادگاه انقلاب دارد.

پیش از این ۴۷۶ تن از نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی این شاعر جنوبی شده بودند.
طی سال‌های اخیر حکومت جمهوری اسلامی ایران برخوردهای شدیدی با شاعران و نویسندگان داشته و در مواردی چند تن از آنها را به حبس، جریمه نقدی و شلاق محکوم کرده است و تعدادی نیز مجبور به خروج از کشور شده‌اند. در تازه‌ترین موارد دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، حکم زندان و جریمه نقدی سه نویسنده به نام‌های “روزبه گیلاسیان”، “الهه سروش‌نیا” و “نیما صفار” را به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی و اقدام علیه امنیت کشور تایید کرد. در این میان روزبه گیلاسیان و نیما صفار همچنان در زندان هستند. “سید مهدی موسوی”، “رضا اکوانیان”، “محمدرضا حاج‌رستمبگلو”، “فاطمه اختصاری” نیز شاعرانی هستند که طی سال‌های گذشته تاکنون، پس از بازداشت، شکنجه و حبس‌های بلندمدت مجبور به فرار و خروج از کشور شده‌اند.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند، شهر آبادان نیز در تاریخ ۱۲ دی‌ماه شاهد تظاهرات گسترده مردمی همزمان با سایر شهرهای ایران بود.

طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند، با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading