جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

کارزاری تازه: علی شریعتی ترند جهانی توئیتر شد

0
795

C1TsC3gWgAA-iLO.jpg-large-765x510.jpegدر ۶۵مین روز اعتصاب غذای علی شریعتی در زندان اوین، هشتگ (#sosAli) در توئیتر ترند جهانی شد. این فعال مدنی در اعتراض به ۵ سال محکومیت و شرایط حبس خود اعتصاب غذا کرده است. به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل ازدویچه‌وله فارسی، پس از کارزارهای موفقی که کاربران توئیتر برای آزادی امید کوکبی و آرش صادقی به راه انداختند، هشتگ آزادی علی شریعتی ترند جهانی این شبکه اجتماعی شد. این فعال مدنی از ۱۴ آبان و پس از نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی، در اعتراض به بازداشت خود اعتصاب غذا کرده است. او در دهم آبان برای سپری کردن حکم ۵ سال حبس تعزیری بازداشت و به بند هشت زندان اولین منتقل شد. علی شریعتی به اتهام مشارکت در تجمع اعتراض به اسیدپاشی در برابر مجلس، به اتهاماتی مانند تبانی و تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهوری و نگاهداری ماهواره در شهریور ۹۴ به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیزی محکوم شد که این میزان در دادگاه تجدیدنظر به ۵ سال کاهش یافت. او دو مرتبه دیگر، در بهمن ۹۳ و ۸۹  نیز زندانی بوده است.

علی شریعتی که از حامیان دولت حسن روحانی است، در نامه خود به رئیس جمهوری از جمله نوشته است: «متأسفانه اقدامات حمایتی ما از “دولت تدبیر و امید” به مذاق پرونده‌سازان امنیتی خوش نیامد و صرفاً برای برخورد و مأیوس نمودن یاران جوانتان، ما را دستگیر و پس از بازداشت در بندهای امنیتی ۲۰۹ و دو الف، با فهرست بلندبالایی از اتهامات امنیتی و سیاسی باورنکردنی و کذب و ساختن کوه از کاه، راهی دادگاه انقلاب کردند.»

طرح موضوع زندانیان سیاسی و اعتصاب غذای آنها در شبکه‌های مجازی، واکنش قابل‌ملاحظه‌ای را نزد افکار عمومی و حتی نمایندگان مجلس در پی داشته است.

سخنگوی “فراکسیون امید” از نتیجه دیدار نمایندگان این فراکسیون با مسئولان دادگاه انقلاب در مورد پرونده آرش صادقی و علی شریعتی سخن گفته است. عفو بین‌الملل هم بیانیه‌ای در حمایت از این زندانیان در اعتصاب صادر کرده است.

علی مطهری، نماینده تهران در اینستاگرام خواستار رسیدگی قوه قضاییه به مسئله علی شریعی شده و نوشته است: «علی شریعتی که مهم‌ترین اتهامش پیگیری پرونده اسیدپاشی اصفهان در اجتماع مقابل مجلس شورای اسلامی است، ۶۵ روز است که در حال اعتصاب غذا در اعتراض به حکم پنج سال حبس خود است.»

امیر رشیدی، پژوهشگر دسترسی و امنیت اینترنت ساکن نیویورک به دویچه‌وله فارسی گفته است که استفاده از توییتر برای کمپین‌های مختلف در ایران تازگی دارد و برخلاف آنکه حوادث سال ۱۳۸۸ به این شبکه اجتماعی نسبت داده می‌شد اما هیچ ترند جهانی در آن زمان وجود نداشت.

به باور این کارشناس ترندهای جهانی از ایران در توییتر مساله جدیدی است و نسل تازه‌ای امروز به خصوص در توییتر فعال است که حتی شامل نیروهای دست‌راستی و روحانیون هم می‌شود.

برچسب هاموضوعات روز

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading