پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

گزارشی از وضعیت پُرابهام پرونده زهرا و هدی توحیدی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین

0
294

حقوق بشر در ایران – امروز یکشنبه ۱۴خرداد ماه ۱۴۰۲، زهرا و هدی (زهره) توحیدی، دو روزنامه نگار و زندانی سیاسی دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می کنند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه با انتشار خبری مدعی شده که اجرای احکام حبس تعزیری زهرا توحیدی و خواهر وی هدی (زهره) توحیدی، دو روزنامه نگار و فعال رسانه ای، در پی (ارتباط آنها با گروههای مخالف نظام) اجرا شده است و با توجه به اینکه این اتهام جز اتهامات این ۲ روزنامه نگار بوده و از آن بابت به حبس تعزیری محکوم شدند پرونده آنها مشمول بخشنامه اخیر قوه قضائیه نشده است. 

در همین حال، سعید خلیلی، وکیل مدافع این ۲ روزنامه نگار در واکنش به ادعای خبرگزاری میزان در صفحه شخصی خود اعلام کرد:”ایشان هیچگونه (عضویت در گروههای مخالف و برانداز) نداشته و اساساً چنین اتهامی هم به ایشان تفهیم نشده و دلیل و مدرکی بر آن وجود ندارد و لذا تمامی شرایط برخورداری از عفو را دارا می‌باشند. به اکثر مشمولین عفو، اتهام ماده ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی تفهیم شده است و مجرد این اتهام به معنی (عضویت در گروههای برانداز و معاند) نیست، تفسیر موسع از قوانین جزایی خلاف اصل است. در مراجعه به شعبه مربوطه، مدیر دفتر شعبه ۲ بار به من اعلام کرد که هر دو ایشان مشمول عفو شدند و پرونده با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است. ضمناً عدم اعتراض موکلین به حکم دادگاه (که توسط وکیل ایشان در پرونده ثبت شد) به سبب قبول اتهامات نبود بلکه به خاطر ناامیدی از رسیدگی بیطرفانه و ناامیدی از اجرای عدالت بوده است.” 

همچنین، علی توحیدی برادر زهرا توحیدی و هدی (زهره) توحیدی هم در ادامه واکنش به این ادعای قوه قضائیه افزود:”نه در مکالمه تلفنی و نه در زمان حضور من در اجرای احکام، در روز سه شنبه، هیچ صحبتی از اجرای حکم نشد و اساسا توضیحی در مورد مسائل پرونده داده نشد و بر مراجعه حضوری زهرا و هدی تاکید کردند.” 

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه مدعی شد:”در پی ابلاغ حکم , ارائه تسلیم به رای از سوی هر ۲ متهم ۱/۴ از میزان حکم حبس اجرایی صادر شده در مورد آنها نیز کسر شده و ادعاها در مورد مشمول شدن پرونده آنها در بخشنامه قوه قضائیه صحت ندارد و با توجه به مندرجات در پرونده و استعلام دادسرا زهرا توحیدی و هدی (زهره) توحیدی، با (گروههای معاند و برانداز) در ارتباط بودند و براساس بند (ج) بخش اول بخشنامه عفو قوه قضائیه، عدم عضویت و وابستگی در (گروهک‌های مخالف نظام و برانداز) یکی از شروط بهرمندی از عفو بوده است در نتیجه این افراد مشمول عفو نمی‌شدند.”

این رسانه وابسته به قوه قضائیه همچنین مدعی شد:”همچنین ادعا‌ها در مورد صدور موقوفی تعقیب و لغو آن در مورد این افراد به هیچ وجه صحت ندارد و قرار موقوفی تعقیب برای آن‌ها صادر نشده بوده است. یکی دیگر از ادعا‌های در مورد زهرا و هدی (زهره) توحیدی، منتشر شده احضار آنها به صورت تلفنی بوده است که بررسی این ادعا نشان می‌دهد برای این هر دو متهم ابلاغیه مکتوب از طریق سامانه ثنا ارسال شده است. همچنین براساس پیگیری‌ها به برادر زهرا و هدی توحیدی که برای پیگیری پرونده آن‌ها به دادسرا مراجعه کرده بود اعلام شده بود که احضار آن‌ها به منظور اجرای حکم است.” 

زهرا توحیدی و خواهر وی هدی (زهره) توحیدی، در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۲، پس از احضار به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ تهران برای سپری کردن دوران حبس خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. 

این دو خواهر روزنامه نگار و فعال رسانه ای، در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در تهران، بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران، در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شده بودند. 

زهرا توحیدی و خواهر وی هدی (زهره) توحیدی، پیش از آزادی با تودیع وثیقه، در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهامات(اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام) محاکمه و پس از تبرئه از اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور) فقط از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. 

در تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، قوه قضائیه در بخشنامه ای نسبت به (عفو مشروط) برخی از محکومان دادگاههای انقلاب و کیفری و بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که در فاصله زمانی ۲۵ شهریورماه تا تاریخ ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط ارگانهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند خبر داد.

در این بخشنامه آزادی زندانیان و افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری مشروط بر این شده که جرائم آنها در راستای (عضویت در گروههای مخالف نظام)‌، (جاسوسی)، (محاربه)، (قتل)، (افساد فی الارض)، (تخریب و آسیب رساندن به اموال عمومی) و (مرتبط شاکی خصوصی) نباشد. 

سرکوب آزادی بیان، عقیده و اندیشه ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است که بر حق افراد بر انتشار آزادانه افکار و عقاید و نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی تاکید می کند.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید شده است.

ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مراحل بازجویی، بازپرسی و دادرسی، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین، برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

اعتراف گیری توام با ارعاب و تهدید، ناقض در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و مصداق بارز شکنجه است. 

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading