•                  
چهارشنبه , ۰۹ مهر , ۱۳۹۹
چهارشنبه, سپتامبر 30

اردشیر فنائیان شهروند بهائی پس از مخالفت با تمدید مرخصی به زندان سمنان بازگشت

0
313

حقوق بشر در ایران – امروز چهارشنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۹, اردشیر فنائیان, شهروند بهائی و زندانی عقیدتی, پس از اتمام دوران مرخصی ۵ روزه به دلیل عدم موافقت مسئولان قضائی و اداره اطلاعات این شهرستان با تمدید مرخصی برای تحمل ادامه حبس به زندان سمنان بازگشت. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹, اردشیر فنائیان, شهروند بهائی در پی عدم موافقت مسئولان قضائی و اداره اطلاعات سمنان با تمدید مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری به زندان سمنان بازگشت. این شهروند بهائی در دوران مرخصی مراسم ازدواج خود با گلرخ فیروزیان را برگزار کرد. اردشیر فنائیان در حال تحمل حبس تعزیری ۶ ساله خود در زندان مرکزی سمنان است. 

بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با حقوق بشر در ایران: “اردشیر فنائیان پس از چندین بار ممانعت مسئولان قضائی با اعطای مرخصی در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹ برای مدت ۵ روز به مرخصی اعزام شد. این شهروند بهائی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه سالجاری با نامزدش گلرخ فیروزیان, ازدواج کرد. این زوج جوان بهایی پس از پایان مرخصی ۵ روزه اردشیر فنائیان تقاضای چند روز مرخصی بیشتر کردند اما اداره اطلاعات و مسئولان قضائی سمنان با تمدید مرخصی موافقت نکرد و این شهروند بهائی برای تحمل باقی مانده حبس به زندان این شهر مراجعه کرد.”

در تاریخ ۱ آبان ماه ۱۳۹۸, اردشیر فنائیان توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان سمنان با اتهامات عضویت در گروههای غیرقانونی اقدام کننده علیه امنیت کشور و اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغاتی و تشکیلاتی در مجموع به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با اعلام اعتراض اردشیر فنائیان به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان سمنان ارجاع و محکومیت حبس تعزیری این شهروند بهائی به ۶ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. 

حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۸, با انتشار گزارشی از ارجاع پرونده اردشیر فنائیان و ۲ شهروند بهائی دیگر هم پرونده ای وی به دادگاه انقلاب سمنان در مرحله بدوی و تداوم بلاتکلیفی این افراد اطلاع رسانی کرده بود. 

یک منبع نزدیک به اردشیر فنائیان, بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان شهروندان بهائی در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۸, گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “این شهروندان بهائی اهل سمنان همچنان در بازداشت و تحت بازجوئی اداره اطلاعات سمنان به سر می بردند و در طی این مدت از حق دسترسی به وکیل محروم بودند.”

اردشیر فیروزیان, در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, به همراه یلدا فیروزیان و بهنام اسکندرانی, پس از تفتیش منازل و ضبط برخی وسائل شخصی, جملگی هر سه نفر  این شهروندان بهائی بازداشت و برای بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان منتقل شدند.

این شهروند بهائی, مادرش را پیش از بازداشت بر اثر تصادف از دست داد و پدرش نیز در روز پنجشنبه ۱۶ خردادماه ۱۳۹۸ و در دورانی که این شهروند بهائی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان تحت بازجوئی و در شرایط بلاتکلیف بسر می برد به دلیل بیماری کلیوی در بیمارستان درگذشت.

اردشیر فنائیان, در سال۱۳۹۲ به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و در تاریخ ۱۸ دی ماه همان سال جهت تحمل دوران حبس بازداشت شده بود. علیرغم لغو قانون دستگیری مشمولین نظام وظیفه، در دوران حبس به حکم قضائی از وی تعهد گرفته شده بود که پس از پایان محکومیت جهت انجام خدمت نظام وظیفه خود را معرفی کند.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

بازداشت افراد بدون تفهیم اتهام فرد و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ می باشد. 

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهاماتی واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ که بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده میباشد. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند. 

 در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل . سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند. 

برچسب هافعالیت بهائیان ایرانمحاکمه شهروندان بهایی در ایرانمحاکمه شهروندان بهائی در ایرانمحرومیت از تحصیل بهائیان ایرانمحرومیت از تحصیل بهائیان در ایرانمحرومیت از تحصیل شهروندان بهائی در ایرانمحرومیت از حقوق شهروندی بهائیان ایرانمحرومیت از حقوق شهروندی بهائیان در ایرانمحرومیت از حقوق شهروندی جامعه بهاییمحرومیت جامعه بهایی از حقوق شهروندیمحرومیت شهروندان بهائی در ایرانمدیران جامعه بهائیان ایرانمغازه شهروندان بهائی در ایراننقض حقوق بهائیان ایراننقض حقوق شهروندی بهائیان ایراننقض حقوق شهروندان بهایی در ایراننقض حقوق شهروندان بهائی در ایرانوضعیت شهروندان بهائی در ایرانگلستان جاوید بهائیان ایرانپلمپ محل کسب بهائیان ایرانپیروان آیین بهائیپیروان آیین بهائی در ایرانپیروان آئین بهائیپیروان آئین بهائی در ایرانپیروان آئین بهائی در جمهوری اسلامیپیروان بهائیپیروان بهائیان در ایرانپیروان بهائیت در ایرانپیروان سایر ادیانپیروان سایر ادیان در ایراناقلیت بهاییاقلیت بهایی ایراناقلیت بهایی در ایراناقلیت بهائیاقلیت بهائی ایراناقلیت بهائی در ایراناقلیتهای قومی در ایراناقلیتهای مذهبیاقلیتهای مذهبی در ایراناقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیاقلیتهای دینی در ایراناتهامات شهروندان بهائی در ایراناردشیر فناییاناردشیر فنائیاناردشیرفناییاناردشیرفنائیانبهائیبهائیانبهائیان ایر انبهائیان ایرانبهائیان در ایرانبهائیان سمنانبهائیتبازداشت شهروندان بهائی در ایرانتفتیش منازل شهروندان بهایی در ایرانتفتیش منازل شهروندان بهائی در ایرانتهدید بهائیان ایرانتبعیض علیه بهائیان ایرانتحصیل شهروندان بهایی در ایرانتحصیل شهروندان بهائی در ایرانتخریب قبرستان بهائیان ایرانجامع بهائیان ایرانجامعه بهاییجامعه بهایی ایرانجامعه بهایی در ایرانجامعه بهاییانجامعه بهاییان ایرانجامعه بهاییان در ایرانجامعه بهائیجامعه بهائی ایرانجامعه بهائی در ایرانجامعه بهائیانجامعه بهائیان ایرانجامعه بهائیان در ایرانجامعه جهانی بهائیانحق تحصیل شهروندان بهایی در ایرانحقوق بشر بهائیان ایرانحقوق بشر شهروندان بهائی در ایرانحقوق شهروندی بهائیان ایرانحقوق شهروندان بهائی در ایراندانشگاه مجازی بهائیان ایرانرهبران جامعه بهائیان ایرانزندان مرکزی سمنانزندان سمنانزندانی عقیدتیزندانیان بهاییزندانیان بهایی در ایرانزندانیان بهائیزندانیان بهائی در ایرانسرکوب گسترده شهروندان بهائیسرکوب پیروان آیین بهائیسرکوب پیروان آئین بهائیسرکوب پیروان آئین بهائی در ایرانسرکوب پیروان بهائیت در ایرانسرکوب پیروان سایر ادیانسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانسرکوب اقلیت بهائیسرکوب اقلیت بهائی در ایرانسرکوب اقلیتهای مذهبیسرکوب اقلیتهای مذهبی در ایرانسرکوب اقلتیهای مذهبیسرکوب بهائیانسرکوب بهائیان ایرانسرکوب بهائیان ایران .سرکوب بهائیان در ایرانسرکوب بهائیان در جمهوری اسلامیسرکوب جامعه بهاییسرکوب جامعه بهایی ایرانسرکوب جامعه بهایی در ایرانسرکوب جامعه بهاییان در ایرانسرکوب جامعه بهائیسرکوب جامعه بهائی ایرانسرکوب جامعه بهائی در ایرانسرکوب جامعه بهائیان ایرانسرکوب جامعه بهائیان در ایرانسرکوب شهروندام بهائیسرکوب شهروندان بهاییسرکوب شهروندان بهایی ایرانسرکوب شهروندان بهایی در ایرانسرکوب شهروندان بهایی در جمهوری اسلامیسرکوب شهروندان بهائیسرکوب شهروندان بهائی ایرانسرکوب شهروندان بهائی در ایارنسرکوب شهروندان بهائی در ایرانسرکوب شهروندان بهائی در جمهوری اسلامیسرکوب شهروندان بهائی دریرانسرکوب شهروندتن بهائی در ایرانشهروندان بهاییشهروندان بهایی ایرانشهروندان بهایی در ایرانشهروندان بهایی در جمهوری اسلامیشهروندان بهایی در سمنانشهروندان بهائیشهروندان بهائی ایرانشهروندان بهائی در ایرانشهروندان بهائی در جمهوری اسلامیشهروندان بهائی در سمنانضبط لوازم شهروندان بهایی در ایرانضبط لوازم شهروندان بهائی در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: