گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان، دی ماه ۱۴۰۲
حقوق بشر در ایران ـ گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری از نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران، تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری، نقض حقوق بشر و همین طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان است. این گزارش، با توجه به اخباری که توسط فعالان حقوق بشر و یا از طریق سایر رسانه های مورد تائید حقوق بشر در ایران، منتشر شده تنظیم گردیده است و آمار و ارقام از نقض حقوق پیروان سایر ادیان به مراتب بیش از این تعداد است.
مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
اهل سنت
اهل سنت، خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی و خواستهای زیاده خواهانه ای نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود. زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذارنند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان را مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۴۰ سال گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، داوود عبداللهی، اهل شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در زندان قزلحصار کرج، اعدام شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، حافظ هدایت الله قنبرزهی، شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان، پس از تحمل ۲۸ روز بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق شهروندی یک متهم، آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲، ابراهیم آبیل (رودینی)، شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان، پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، حسن امینی ـ حاکم شرع استان کردستان به همراه هاشم حسین پناهی ـ فعال مذهبی اهل سنت، در حالی که برای سفر به کشور قطر عازم تهران شده بودند هنگام عبور از گیت گذرنامه از سفر آنها ممانعت بعمل آمد و گذرنامه آنها، توقیف شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲، حمیدالله فاروقی (ملازهی)، شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲، عزیز کبدانی، فرزند: حافظ احمد گوهرکوهی، شهروند اهل سنت، متولد: ۱۳۶۹، پس از احضار تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان تفتان، تحت بازجویی قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲، مولوی عدالحمید مرادزهی، شهروند اهل سنت و مشاور مولوی عبدالحمید – امام جمعه اهل سنت زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی(وکیل آباد) مشهد مرکز استان خراسان رضوی از حق تماس تلفنی با خانواده خود، محروم شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | اعدام | ۱ |
۲ | انتفال به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام | ۱ |
۳ | آزادی با تودیع وثیقه | ۳ |
۴ | بلاتکلیفی در بازداشت | ۴ |
۵ | بازپرسی | ۴ |
۶ | منع دسترسی متهم به وکیل در مرحله بازپرسی و بازجویی | ۴ |
۷ | بازجویی | ۴ |
۸ | تفهیم اتهام | ۴ |
۹ | ممانعت از سفر | ۲ |
۱۰ | توقیف گذرنامه | ۲ |
۱۱ | ممانعت از تماس تلفنی یا ملاقات متهم در بازداشت با خانواده | ۱ |
جمع کل موارد | ۳۰ |
بهائیان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، از منظر حکومت جمهوری اسلامی، دیانت بهایی (فرقه ضاله ) تلقی میشود اما شهروندان بهائی به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، بهائیان به طور سیستماتیک از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. ممانعت از کسب و کار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنیه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، محمود اقدسی و عروس وی سامیه قلی نژاد، ذو شهروند بهایی ساکن استان یزد، پس از احضار به اداره اطلاعات آن استان، تحت بازجویی گرفتند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، امیلیا فنائیان و هومن طائف، زوج بهائی ساکن شهرستان گنبدکاووس از توابع استان گلستان، از تشکیل پرونده قضایی بر علیه آنها در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قائمشهر، مطلع شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲، کیوان رحیمیان، شهروند بهایی، محبوس و بلاتکلیف در زندان اوین، توسط ابوالقاسم صلواتی ـ قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه شد و با توجه به تاکید نماینده دادستان مبنی بر صدو و ابلاغ (قرار جلب به داردسی) قاضی دادگاه از تبدیل قرار قضایی پرونده این شهروند بهایی به وثیقه مخالفت کرد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهایی ساکن مشهد، توسط قضات شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی در مجموع به تحمل ۸ سال حبس تعزیری، دو سال منع خروج از کشور و ۲ سال منع عضویت در احزاب گروهها و دسته جات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی محکوم شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲، فاران ثنایی، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت های آموزشی) به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، شایان ثنائی هم به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق فعالیت های آموزشی) به تحمل ۲ سال و ۲ ماه حبس تعزیری و شعله شهیدی هم به پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، محکوم شدند و هریک از این شهروندان بهایی به ۲ سال منع خروج از کشور، هر یک به ۱۰ سال محرومیت از حق عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، توقیف اموال ضبط شده از آنها به هنگام بازداشت اولیه شامل گوشی های تلفن همراه و سایر موارد به نفع دولت، توسط قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر بجنورد محکوم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲، ایمان رشیدی، شهروند بهایی، اهل و ساکن استان یزد و محبوس در زندان مرکزی یزد، علیرغم تشکیل جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام، بطور بلاتکلیف در بازداشت موقت بسر می برد. این شهروند بهایی از تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲ در بازداشت موقت بسر می برد و از اکثر حقوق اولیه یک متهم نیز محروم است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲، همایون خانلری، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان لاکان شهر رشت مرکز استان گیلان، پس از سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری خود آزاد شد. این شهروند بهایی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۲ سال و ۱ روز خود بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲، سروش ایقانی، شهروند بهایی، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شیراز، بازداشت و به زندان عادل آباد(مرکزی) شیراز، منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، مینا کرمی، شهروند بهایی، ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، با دریافت ابلاغیه ای کتبی برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود به شعبه اول اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شیراز، احضار شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | احضار تلفنی به نهادهای امنیتی | ۲ |
۲ | بازجویی در نهادهای امنیتی | ۲ |
۳ | پرونده سازی قضایی | ۲ |
۴ | تفهیم اتهام | ۲ |
۵ | محاکمه در دادگاه انقلاب | ۳ |
۶ | صدور قرارجلب به دادرسی | ۱ |
۷ | صدور حکم قطعی حبس تعزیری | ۱ |
۸ | صدور حکم قطعی منع خروج از کشور | ۱ |
۹ | صدور حکم قطعی منع عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات سیاسی، اجتماعی فرهنگی | ۱ |
۱۰ | محاکمه غیابی | ۱ |
۱۱ | محاکمه حضوری | ۳ |
۱۲ | محکومیت در دادگاه بدوی به حبس تعزیری | ۲ |
۱۳ | محکومیت در دادگاه بدوی به پرداخت جریمه نقدی | ۲ |
۱۴ | محکومیت در دادگاه بدوی به منع خروج از کشور | ۳ |
۱۵ | محکومیت در دادگاه بدوی به منع عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی | ۳ |
۱۶ | محکومیت در دادگاه بدوی به توقیف مصادره اموال به نفع دولت | ۳ |
۱۷ | بلاتکلیفی متهم در بازداشت علیرغم تفهیم اتهام و تنظیم کیفرخواست | ۱ |
۱۸ | تمدید قرار بازداشت موقت | ۱ |
۱۹ | احضار به شعبه اجرای احکام | ۲ |
۲۰ | بازداشت برای اجرای دوران حبس تعزیری | ۱ |
جمع کل موارد | ۳۵ |
مسیحیان
مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. شهروندان مسیحی با عناوین (جاسوسی) و یا (ارتباط با اسرائیل) محکوم میشوند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل شدند. رهبران کلیساها، پس از دستگیری با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند. صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد. با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۲، اسماعیل نریمان پور، نوکیشی مسیحی، ساکن شهرستان دزفول از توایع استان خوزستان، توسط ماموران ادار اطلاعات آن شهرستان، بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی، به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان خوزستان در شهر اهواز، منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲، تیمور(کوروش)حسینی، سیروس خسروی، دو تن از نوکیشان مسیحی، بازداشت شده در ملارد از توابع استان تهران، علیرغم گذشت ۱۹ روز از تاریخ دستگیری در بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق اولیه یک متهم بسر بردند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲، مینا خواجوی قمی، نوکیش مسیحی، در حالی که با مشکلات ارتوپدی مواجه است برای تحمل حبس تعزیری خود به شعبه اول اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان فراخوانده شد. این نوکیش مسیحی در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲، ایمان گلزار، ساکن دزفول از توابع استان خوزستان و نوکیش مسیحی، توسط ماموران اداره اطلاعات در آن شهرستان، بازداشت و پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی، به مکان نامعلومی منتقل شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | بازداشت | ۴ |
۲ | یورش نیروهای امنیتی به منازل شهروندان مسیحی | ۴ |
۳ | تفتیش منزل | ۴ |
۴ | توقیف لوازم شخصی | ۴ |
۵ | بازجویی | ۴ |
۶ | ممانعت از دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم در مرحله بازجویی | ۴ |
۷ | تفتیش عقیده | ۴ |
۸ | بلاتکلیفی در بازداشت | ۲ |
۹ | بازپرسی | ۴ |
۱۰ | احضار به شعبه اجرای احکام | ۱ |
۱۱ | بیخبری خانواده از مکان نگهداری متهم پس از بازداشت | ۱ |
جمع کل موارد | ۳۶ |
سایر پیروان ادیان
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است.
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر، مهدی مسافر، از پیروان جریان یمانی، توسط نیروهای امنیتی، دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | بازداشت | ۱ |
۲ | بیخبری از بازداشت شدگان | ۱ |
۳ | ممانعت از دسترسی متهم به وکیل در مرحله بازجویی و بازپرسی | ۱ |
۴ | بازجویی | ۱ |
۵ | بازپرسی | ۱ |
۶ | تفتیش عقیده | ۱ |
جمع کل موارد | ۶ |