•                  
جمعه , ۱۶ خرداد , ۱۳۹۹
جمعه, ژوئن 5

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

0
251

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهر مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. ادیان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, عبدالغفار شهدادزهی, فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان سرباز پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۷اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, خلیل موسوی، جعفر صياحی، قاسم نیسی، مجید هاشمی و علی موسوی, شهروندان اهل سنت ساکن منطقه سید کریم « عین ۲ » اهواز توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهرستان بازداشت و از وضعیت آنها اطلاعی در دسترس نیست. “ماموران اداره اطلاعات پس از بازداشت این شهروندان اهل سنت منازل آنها را هم تفتیش کردند و پس از ضبط اقلامی از قبیل گوشی تلفن همراه این افراد را به همراه خود بردند. خانواده‌ نگران آنها به اداره اطلاعات, دادگاه انقلاب و هر جا که مراجعه کردند پاسخی به آنها داده نشد”.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب به زندان لاکان رشت منتقل شد. این زندانی عقیدتی سنی مذهب پیش از این در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج در حال تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری ۱۵ساله خود بود. انتقال حمزه درویش به زندان لاکان در حالی صورت گرفته که خانواده این زندانی عقیدتی به مدت ۵ روز از وی هیچگونه اطلاعی نداشتند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, آرام امین زاده, شهروند اهل بوکان و محبوس در زندان مرکزی ارومیه توسط دیوان عالی کشور از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و عضویت در گروه سلفی در فضای مجازی” و “تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب و در مرحله تجدیدنظرخواهی به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و پس از ارجاع درخواست اعاده دادرسی پرونده وی به دیوان عالی کشور این حکم مجدداً تائید شد. حکم صادره به ابلاغ این زندانی عقیدتی در زندان مرکزی ارومیه رسید.

روند ستیز با پیروان اهل سنت در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید: 

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت ۵
۲ بیخبری از افراد در بازداشت ۵
۳ احضار و بازجوئی ۱ 
۴ تفتیش منزل ۵
۵ ضبط وسائل ۵
۶ انتقال به زندانی دیگر ۱
۷ صدور حکم حبس ۱
جمع کل موارد
۲۳ مورد

بهائیان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, محمدصادق رضائی، ابوالفضل انصاری، روئین کهنسال و روح الله زیبای, چهار شهروند بهائی ساکن کرج از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به نفع بهائیت” هر یک به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در مرحله بدوی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی عاصف الحسینی از بابت اتهام مذکور به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, واحد خلوصی درخشان, شهروند بهائی طی تماس تلفن تلفنی دریافتی از شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای امنیت تهران مطلع شد که مرخصی وی به آزادی مشروط تبدیل شده است. این شهروند بهائی دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود را در اندرزگاه ۴ سالن ۱۱ زندان رجائی شهر کرج سپری می کرد و از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در پی شیوع کرونا به مرخصی اعزام شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, منازل شخصی شه زاد حسینی و مادر وی به همراه فرزندش شایان حسینی, جملگی شهروندان بهائی ساکن استان اصفهان در پی یورش ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مورد تفتیش قرار گرفت. نیروهای امنیتی کارگاه نجاری شه زاد حسینی را هم مورد تفتیش قرار داده و پس از پلمپ محل کسب این شهروند بهائی را جهت بازجوئی احضار کردند. همچنین روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, شایان حسینی, پس از مراجعه به کارگاه نجاری پدرش در پی یورش ماموران اداره اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و پس از ضبط گوشی تلفن همراه و خودروی شخصی این شهروند بهائی به مکان نامعلومی منتقل شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۶اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, شه زاد حسینی, شهروند بهائی ساکن خمینی شهر اصفهان پس از مراجعه به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران جهت پی گیری وضعیت بازداشت فرزندش شایان حسینی بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, الهه سمیع زاده و سودابه حقیقت, دو تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز که پیش تر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست محمود ساداتی از بابت اتهامات “عضویت در گروههای معاند نظام” و “تبلیغ علیه نظام”, محاکمه شده بودند هر یک به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در دادنامه ای که به ابلاغ این ۲ شهروند بهائی رسیده هر یک از این افراد از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” هم به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند”. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, روح الله زیبائی, شهروند بهائی ساکن کرج, بدون اطلاع از علت حضور به شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج احضار شد. احضار این شهروند بهائی در حالی صورت گرفته که وی اخیرا توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, احسان الله محبوب راه وفا, نیلوفر حکیمی، شهریار عطریان، نوید بازماندگان، بهاره قادری، نورا پورمرادیان, شش تن از شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست محمود ساداتی از بابت اتهامات “عضویت در گروههای معاند نظام” و “تبلیغ علیه نظام”, در مجموع به تحمل ۳۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.  براساس دادنامه صادره از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز, احسان الله محبوب راه وفا از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به  تحمل۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. نورا پورمرادیان، شهریار عطریان، نوید بازماندگان و بهاره قادری از بابت اتهام عضویت در گروههای معاند نظام به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند. نیلوفر حکیمی از بابت اتهام “عضویت در گروههای معاند نظام” به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام هم به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. نیلوفر حکیمی پیش از این نیز توسط دادگاه کیفری ۲ شیراز به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, شهناز ثابت و سهیلا حقیقت, دو شهروند بهائی ساکن شیراز توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست محمود ساداتی از بابت اتهامات عضویت در گروههای معاند نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام هر یک به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

روند ستیز با پیروان آئین بهائی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید: 

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت  ۲
۲ بیخبری از افراد بازداشت شده ۲
۳ تفتیش منزل یا محل کسب ۴
۴ ضبط وسائل ۴
۵ صدور حکم حبس ۱۵
۶ فرافکنی و حاشیه سازی ۱
۷ محاکمه شهروندان  ۱۵
۸ احضار و بازپرسی در دادسرا  ۱
۹ احضار و بازجوئی در اداره اطلاعات  ۱
۱۰ رفتار خشونت آمیز با شهروندان ۲
۱۱ پلمپ محل کسب ۱
۱۲ آزادی مشروط ۱
جمع کل موارد  ۴۹ مورد 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد می‌کند .

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, مسلم رحیمی, رامین حسن پور, کاترین سجادپور و یک نوکیش مسیحی دیگر با هویت نامشخص, چهار تن از نوکیشان مسیحی غیر تثلیثی, ساکن رشت پس از احضار به شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر و تفهیم اتهام پس از صدور قرار وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای هر یک از این نوکیشان مسیحی این افراد بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, اسماعیل مغربی نژاد, نوکیش مسیحی انجیلی, ۶۵ ساله, ساکن شیراز توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست قاضی سید محمود ساداتی, از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “عضویت در گروههای معاند نظام « مسیحیت تبشیری صهیونیستی»”, در مجموع به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این نوکیش مسیحی در اسفند ماه سال گذشته توسط شعبه مذکور با اتهامات فوق در مجموع به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و پس از ابلاغ حکم با احضاریه ای مجددا به جلسه دادرسی احضار و پس از محاکمه به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. اسماعیل مغربی نژاد اجرائی خواهد شد.

روند ستیز با پیروان مسیحیت در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید: 

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت  ۴
۲ بیخبری از افراد بازداشت شده  ۴
۳ احضار و بازپرسی  ۴
۴ تفهیم اتهام ۴
۵ تفتیش عقیده ۵
۶ صدور قرار وثیقه ۴
۷ محاکمه ۱
۸ صدور حکم حبس تعزیری ۱
۹ فرافکنی و حاشیه سازی ۱
جمع کل موارد  ۲۸ مورد 

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, عباس دهقان, درویش گنابادی محبوس در تیپ ۲ اندرزگاه ۱ زندان تهران بزرگ علیرغم گذشت بیش از ۲ سال از حادثه گلستان هفتم و تفهیم اتهامات اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور, تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه و اقدام علیه امنیت داخلی, در وضعیت بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ بسر می برد. پس از گذشت ۲ سال از حادثه گلستان هفتم و وعده های بدون عمل از سوی مسئولان دادسرای امنیت « دادسرای مقدس» تهران برای رسیدگی به وضعیت بلاتکلیف عباس دهقان اما تا به این لحظه هیچگونه عملی از سوی مسئولان قضائی برای رهائی عباس دهقان از این بلاتکلیفی دیده نشده است .محمد مقیسه قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران که بعنوان فرد رسیدگی کننده به پرونده عباس دهقان بعنوان قاضی تعیین شده وی را در بازداشت موقت و بلاتکلیف نگه داشته است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, عباس دهقان, درویش گنابادی محبوس و بلاتکلیف در تیپ ۲ اندرزگاه ۱ زندان تهران بزرگ پس از ۷۹۷ روز بلاتکلیفی در بازداشت توسط دادگاه کیفری محاکمه شد. اتهامات این درویش گنابادی, اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور, تمرد از دستور ماموران در حین انجام وظیفه و اقدام علیه امنیت داخلی, عنوان شد. این درویش گنابادی از زمان بازداشت در حادثه گلستان هفتم در بازداشتگاه اداره آگاهی تهران واقع در چهارراه شاپور و پس از آن نیز در بازداشتگاه ۱ الف سپاه پاسداران واقع در افسریه تهران تحت شدیدترین مراحل بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, مصطفی عبدی, کیانوش عباس زاده, محمد شریفی مقدم, عباس دهقان, چهار تن از دراویش گنابادی محبوس در تیپ ۲ اندرزگاه ۱ زندان تهران بزرگ در پی یورش خشونت آمیز گارد ویژه زندان با تهدید و ارعاب به تیپ ۵ اندرزگاه ۲ سالن ۱ این زندان منتقل شدند. بنا بر اعلام مسئولان زندان تهران بزرگ بدلیل وجود ۱۰۰ زندانی مبتلا به ویروس کرونا تیپ ۲ این زندان به قرنطینه نگهداری این بیماران تبدیل خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, هادی شاهرضا، سعید دور اندیش, احسان ملک محمدی, رسول هویدا، سعید سلطان پور, اکبر بیرانوند, بابک مرادی, مهدی کیوانلو, محمد رضا درویشی، سعید کریمایی, سید مصطفی میر محمدی و جعفر احمدی, دوازده تن از دراویش گنابادی جهت اجرای احکام تبعید به شهرهای زابل, زهک, سراوان, نهبندان و کهنوج اعزام شدند. صدور احکام تبعید بر علیه این دروایش گنابادی از بابت اتهامات این شهروندان در حادثه گلستان هفتم پاسداران تهران است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, مجتبی بیرانوند و سینا انتصاری, دو درویش گنابادی بازداشت شده در حادثه گلستان هفتم که اخیرا با تعلیق احکام حبس تعزیری از زندان آزاد شدند جهت اجرای احکام تبعید ۲ ساله خود به شهرستان میرجاوه از توابع استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۶ و امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, احکام تبعید کیانوش بیرانوند, سخاوت سلیمی, احمد براکوهی, مجید رشیدی, مهدی مهدوی, محمود براکوهی, جعفر احمدی, علیرضا آزاد روش, رستم سگوند, مرتضی کنگر لو, محمد کریمائی, رضا انتصاری, علیرضا لک, احمد ایرانی خواه, مهدی بختیاری و مهدی ایزدپناه, دراویش گنابادی بازداشت شده در حادثه گلستان هفتم جهت اجرای احکام تبعید به شهرهای محل تبعیدشان اعزام شدند. جملگی این دراویش گنابادی در فروردین ماه سالجاری پس از تعلیق باقی مانده احکام حبس تعزیری از زندانهای مناطق مختلف کشور بر مبنای بخشنامه اخیر و با عفو مشروط آزاد شدند.

روند ستیز با پیروان دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید:

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بلاتکلیفی فرد بازداشت شده  ۱ 
۲ فرافکنی و حاشیه سازی  ۱ 
۳ تفهیم اتهام ۱
۴ محاکمه ۱
۵ اجرای حکم تبعید ۳۰
جمع کل موارد  ۳۴ مورد 

سایر پیروان ادیان

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است.

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, ماشالله پسرکهن, شهروند یهودی و زندانی عقیدتی محبوس در تیپ ۵ سالن ۴ سلول ۲ زندان تهران بزرگ پس از اتمام دوران مرخصی و مخالفت مسئولان قضائی با تمدید مرخصی جهت تحمل ادامه حبس به زندان تهران بزرگ بازگشت. ماشالله پسرکهن در حالی به مرخصی اعزام شده بود که طی این مدت با توجه به اینکه همسر و فرزندانش در کشور اسرائیل زندگی می کنند موفق به تماس با آنها نشده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, در ادامه محرومیت حسین سپنتا, زندانی زرتشتی محبوس در زندان عادل آباد شیراز از حق درمان سازمان عفو بین الملل با انتشار فراخوانی, نسبت به وخامت حال و احتمال وخیم تر شدن اوضاع جسمانی وی واکنش نشان داد و محرومیت از حق درمان این زندانی سیاسی را مصداقی از نقض حقوق بشر دانست و از مسئولان قضائی شیراز خواست نسبت به درمان این زندانی سیاسی اقدام کنند. حسین سپنتا, در سال ۱۳۹۴، به دنبال ۲ محاکمه جداگانه در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز و شعبه ۱۲۰ دادگاه کیفری ۲ استان فارس، از بابت اتهامات “توهین به مقام رهبری”، “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”, “عضویت در گروهی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور باشد” در مجموع به تحمل ۱۰۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال حبس تعزیری کاهش یافت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, آرامگاه استر و مُردخای واقع در استان همدان که از جمله مکانهای مذهبی مربوط یهودیان جهان است به آتش کشیده شد. این مکان مذهبی یهودیان سالهاست که مورد آسیب و تهدید از سوی نیروهای تندرو و نزدیک به حاکمیت فعالی ایران قرار دارد. در این آتش سوزی به بخشهایی از ساختمان آرامگاه آسیب وارد شده اما خبرگزاری ایسنا مدعی شده که به اصل این بنای مذهبی و تاریخی و مهم برای یهودیان جهان آسیبی وارد نشده است. حسن خانجانی, دادستان عمومی و انقلاب همدان ضمن تائید خبر آتش سوزی در آرامگاه استر و مُردخای ادعای پیگیری و بررسی این پرونده را کرد و گفت هنوز نتیجه ای مشخص نشده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از تابناک, روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, در پی یورش ماموران امنیتی در استان گیلان یک شهروند ۲۲ ساله, ساکن این شهرستان و از پیروان عرفان حلقه که در زمینه تبلیغات مذهبی در اینستاگرام فعال بود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از ایلنا, روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹, یک شهروند زن, ۲۲ ساله, ساکن شهرستان رشت و از پیروان عرفانهای نوظهور و فعال اینستاگرامی توسط نیروهای امنیتی در این شهرستان بازداشت شد. علی صداقت, رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی گیلان ضمن اعلام این خبر ادعا کرد:” متهم با بارگذاری تصاویر غیر اخلاقی از خود با مضمون و نمادهایی از شیطان پرستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، عقاید خود را تبلیغ می‌کرد و برای وی پرونده قضائی تشکیل و تحویل مراجع قضائی شد”.

روند ستیز با پیروان سایر ادیان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندی آنها در موارد ذیل نقض گردید:

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت  ۲
۲ بازگشت به زندان در پی مخالفت با آزادی مشروط و یا تمدید مرخصی ۱
۳ فرافکنی و حاشیه سازی ۱
۴ تخریب اماکن مذهبی ۱
۵ محرومیت از درمان ۱
۶ رفتار توهین آمیز و تمسخر  ۱
جمع کل موارد  ۷ مورد 
برچسب هامحرومیت از حقوق شهروندی اقلیتهای مذهبیمسیحیانمسیحیان فارس زبانمسیحیان فارس زبان ایرانمسیحیان پروتستانمسیحیان آشوریمسیحیان ایرانمسیحیان تبشیریمسیحیان جفا دیدهنقض حقوق مسیحیان در ایراننقض حقوق پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق پیروان ادیاننقض حقوق پیروان ادیان در ایراننقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایراننقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایراننقض حقوق ادیاننقض حقوق ادیان در ایراننقض حقوق بشر در ایراننقض حقوق شهروندی مسیحیان در ایراننقض حقوق شهروندی پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق شهروندی ادیان در ایراننمایندگان اقلیتهای مذهبی در مجلسنمایندگان اقلیتهای مذهبی در ایراننوکیشان مذهبی در ایراننوکیشان مسیحینوکیشان مسیحی ایرانینوکیشان مسیحی در ایراننوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامینوکیشان مسیحی غیرتثلیثی در ایراننوکیشان مسیحیتوضعیت قضائی پیروان سایر ادیان در ایرانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان سایر ادیانگزارش ماهیانه ادیانگزارش نقض حقوق پیروان ادیانگزارش نقض حقوق پیروان ادیان در ایرانگزارش نقض حقوق بشرگزارش نقض حقوق بشر در ایرانگزارشات ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانپیروان آیین بهایی در ایرانپیروان آیین بهائیپیروان آیین بهائی در ایرانپیروان آئین بهاییپیروان آئین بهائیپیروان آئین بهائی در ایرانپیروان آئین دراویش گنابادی در ایرانپیروان آئین دراویش در ایرانپیروان اهل تسننپیروان اهل تسنن در ایرانپیروان اهل سنتپیروان اهل سنت ایرانپیروان اهل سنت در ایرانپیروان اهل سنت در جمهوری اسلامیپیروان ادیانپیروان ادیان در ایرانپیروان بهائیان در ایرانپیروان دراویش گنابادیپیروان دراویش گنابادی در ایرانپیروان دراویش در ایرانپیروان ساید ادیان در ایرانپیروان سایر ادیانپیروان سایر ادیان ایر انپیروان سایر ادیان در ایرانپیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیپیروان سایر در ایراناقلیت اهل تسنناقلیت اهل تسنن در ایراناقلیت اهل سنتاقلیت اهل سنت در ایراناقلیت بهاییاقلیت بهایی ایراناقلیت بهایی در ایراناقلیت بهائیاقلیت بهائی ایراناقلیت بهائی در ایراناقلیت درویش گنابادیاقلیت دراویش گنابادیاقلیت دراویش در ایراناقلیتهای قومی در ایراناقلیتهای مذهبیاقلیتهای مذهبی در ایراناقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیاقلیتهای دینی در ایراناخبار پیروان سایر ادیانادیانادیان در ایرانتبعیض بر اقلیتهای مذهبیتبعیض بر اقلیتهای مذهبی در ایرانحقوق نقض حقوق بشر در ایرانحقوق پیروان سایر ادیان در ایرانحقوق اقلیتهای مذهبیحقوق اقلیتهای مذهبی در ایرانحقوق ادیان در ایرانحقوق بشر در ایرانحقوق شهروندیحقوق شهروندی مسیحیان در ایرانحقوق شهروندی پیروان اهل تسنن در ایرانحقوق شهروندی اقلیتهای مذهبی در ایرانحقوق شهروندی ادیان در ایرانحقوق شهروندی بهائیان در ایرانحقوق شهروندی در ایرانسرکوب پیروان سایر ادیانسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانسرکوب پیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیسرکوب اقلیتهای مذهبیسرکوب اقلیتهای مذهبی در ایرانسرکوب اقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامی

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: