دوشنبه , ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
دوشنبه, ژوئن 17

آزادی امید شاه محمدی, معلم بازداشت شده در دیواندره با قرار وثیقه آزاد شد

0
831

امید شاه‌محمدی، معلم و فعال صنفی معلمان دیواندره کردستان امروز پنج‌شنبه با قید وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۲۹ آذرماه ۹۷، امید شاه‌محمدی، معلم و فعال صنفی معلمان دیواندره کردستان و از بازداشت‌شدگان تحصن سراسری آبان‌ماه معلمان با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.  وی در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه یک روز پیش از تحصن سراسری آبان‌ماه معلمان ایران، توسط نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت شده بود. لازم به ذکر است امید شاه‌محمدی که به عنوان آخرین معلم در بازداشت ما‌نده در ارتباط با تحصن آبان‌ماه معلمان آزاد شده است، در زمان بازداشت از حق داشتن وکیل و ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده است. در جریان تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه، دستکم ۱۳ معلم در استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان، خوزستان و کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. پیش‌تر نیز ۱۳ تن از معلمان بازداشتی به نام‌های محمدرضا رمضان‌زاده، علی کروشات، علی فروتن، حسین رمضان‌پور، حمیدرضا رجایی، حسن جوهری، محمد (مصطفی) رباطی، سعید حق‌پرست، فاطمه بهمنی، محمد کرد، پیروز نامی، محمدعلی زحمتکش و حامد نرگسی با قرار وثیقه و یا کفالت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

در همین رابطه در تاریخ ۲ آذرماه ۹۷، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت معلمان، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان بازداشتی شده بود.

انجمن صنفی معلمان کردستان نیز در تاریخ ۲۶ آبان ۹۷ با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت، تهدید و احضار گسترده فعالان صنفی و معلمان خواستار توقف فشارهای قضایی و آزادی معلمان بازداشتی شده بود.

این شورا پیش‌تر با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از اجرایی شدن طرح “معلم تمام وقت”، نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات صنفی فرهنگیان از سوی مسئولان در قوای سه‌گانه اعتراض کرده و از فرهنگیان کشور درخواست کرده بود تا در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه در دفتر مدارس تحصن نمایند.

معلمان ایران مهرماه امسال نیز به مدت دو روز به تحصن مشابهی دست زده بودند.

ازجمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی برای معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است، هرانا پیش‌تر در گزارشی به بررسی جامع وضعیت معلمانی که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش کرده و بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده‌اند، پرداخته بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading