جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

آزادی جمال موسوی نژاد, فعال اجتماعی از زندان سراب

0
626

روز جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷, جمال موسوی نژاد، فعال اجتماعی ساکن سراب  در ادامه روند آزاد سازی زود هنگام زندانیان از زندان این شهر آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، در ادامه روند آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی که کمتر از یک سال محکومیت دارند، روز جمعه ۲۶ بهمن ۹۷، سید جمال موسوی نژاد، شهروند اهل سراب از زندان این شهر آزاد شد.  این فعال اجتماعی در تاریخ ۳ شهریورماه جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی این زندان شده بود. با توجه به موج جدید آزادی زودهنگام زندانیان سیاسی که به مناسبت ۲۲ بهمن آغاز شده تاکنون شامل ۲۷ تن از زندانیان سیاسی آزاد  شده اند. لازم به ذکر است که این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو صورت می‌گیرد و شامل درصد بسیار کمی از زندانیان سیاسی می‌شود که محکومیت قطعی به یک سال حبس یا کمتر از آن دارند. جمال موسوی نزاد موسوی نژاد پیشتر در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در دادگاه بدوی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های قوم‌گرا تجزیه طلب” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در تیرماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست میکائیل خوبیارپور عینا تائید شد. دادگاه دلیل این اتهام را “اعلام و ارائه بیانیه از طرف متهم در فضای مجازی، انعکاس فعالیت های ضد نظام و قوم گرایانه متهم در رسانه های خارجی، تصاویر احترام و بوسه متهم به پرچم کشور بیگانه در راستای اعتقاد قوم گرایانه و مغایر با نظام جمهوری اسلامی ایران، ارائه مطالب و تمجید از واقعه آذربایجان در سال ۱۳۴۲ و تمجید از بنیان گذار آن (جعفر پیشه وری)، اظهارات و اقاریر صریح و مقرون به واقع متهم به فعالیت های قوم گرایانه در کانال های تلگرامی سرابلی” عنوان کرده بود”.

آقای موسوی نژاد در بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و پس از مدتی با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده بود.

این آزادی‌های زودهنگام به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو برای حدود ۵۰ هزار زندانی صورت می گیرد و شامل درصد بسیار کمی از زندانیان سیاسی یا امنیتی می شود که هم اکنون در زندان هستند و محکومیت قطعی به یک سال حبس یا کمتر از آن دارند یا بیرون از زندان هستند و محکومیت قطعی به ۶ ماه حبس دارند.

لازم به ذکر است که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ مسئولان قضائی جمهوری اسلامی که در این روزها منافع و پایه های حکومت خود را در معرض خطر می بینند و از سوی دیگر در تلاش برای حفظ قدرت خود هستند با اعطای اینگونه ازادای ها میخواهند برای خود موقعیت و فضائی را باز کنند.

صادق لاریجانی, رئیس قوه قضائیه در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در نشستی که با مسئولان قضائی داشت ضمن اعلام خبر اعطای ازادی به ۵۰ هزار نفر از زندانیان گفت در حال حاضر در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد و هیچ فردی به دلیل انتقاد مورد بازداشت و محاکمه قرار نمیگیرد که جمله مقام عالی رتبه قضائی جمهوری اسلامی در نوع خود جای تعجب و تفکر دارد که اگر در ایران در حال حاضر زندانی سیاسی وجود ندارد و یا هیچ فردی بدلیل انتقاد مورد محاکمه و بازداشت قرار نمیگیرد پس شهروندانی مثل: آرش صادقی, گلرخ ایرائی, ارژنگ داوودی, سهیل عربی, آتنا دائمی و بسیاری دیگر از زندانیان محبوس دیگر نشان از چیست؟

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading