چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آزادی عارف و محمد زارع دو فعال محیط زیست

0
767

aref-mohammad-zaree-300x200.jpgعارف زارع و محمد زارع، فعالان محیط زیست اهل گناوه که بهمن ماه سال گذشته در رابطه با پرونده فعالان محیط زیستی متهم به جاسوسی بازداشت شده بودند، روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ آزاد شدند. پرونده فعالان محیط زیستی از جمله پرونده های مورد مناقشه در قوای مختلف حکومت است، از جمله وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی به آنان را وارد ندانسته است اما دستگاه قضایی و سپاه پاسداران بر خلاف این موضع پافشاری می کنند. به گزارش حقوق بشر در ایران، عارف زارع و محمد زارع، دو تن از فعالان محیط زیست اهل شهر گناوه که در بهمن ماه سال گذشته به اتهام “جاسوسی” بازداشت شده بودند، روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ با تودیع قرار آزاد شدند. یک منبع نزدیک به این افراد به حقوق بشر در ایران گفت: “عارف و محمد زارع، که پیشتر در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و به جاسوسی متهم شده بودند، پس از گذشت ۱۵۰ روز، صبح روز شنبه ۱۲ خردادماه با تودیع قرار آزاد شدند”. لازم به یادآوری است، ۲۱ بهمن ماه سال جاری دادستان تهران خبر از “شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی” که “در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند” داد. گزارشات دریافتی حاکی است بازداشت شدگان ۶ تن از سرشناس ترین فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران هستند که بعضا در پروژه هایی با سازمان ملل در حال همکاری بودند. علاوه بر بازداشت غیرمنتظره این افراد فرزند “کاووس سیدامامی” یکی از بازداشت شدگان سرشناس این پرونده تایید کرد که “خودکشی منجر به مرگ” پدرش در بازداشتگاه به اطلاع خانواده اش رسیده است.

هم‌چنین ۴ اسفند ماه نیز مقام‌های امنیتی ایران در سکوت کامل خبری، سه فعال محیط زیستی دیگر وابسته به “موسسه حافظان طبیعت لاوردین” را در روزهای پایانی بهمن ماه در بندر لنگه از توابع استان هرمزگان بازداشت کرده‌اند.

گفتنی است، چندی پیش عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت “بررسی‌ها نشان داده است که فعالان بازداشت شده محیط زیستی جاسوس نبوده‌اند”.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading