جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شنبه, آوریل 27

آزادی مختار اسدی, فعال صنفی فرهنگیان با قرار وثیقه

0
659

مختار اسدی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان ساکن شهر سنندج که در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سالجاری توسط ادراه اطلاعات این شهر بازداشت شده بود با قرار وثیقه و بطور موقت آزاد شد.

به گزارش  حقوق بشر در ایران، امروز پنج‌شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۷ مختار اسدی معلم و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان که در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سالجاری توسط ادایه اطلاعات سنندج بازداشت شده بود  با  قرار وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی و بطور موقت آزاد شد. لازم به ذکر است که این فعال صنفی  در حالی که روز ۲۵ بهمن ماه پس از تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش شهر سنندج به سمت منزل‌شان در حال حرکت بود، توسط ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. لازم به توضیح‌است که معلمان و فرهنگیان در برخی شهرهای کشور، روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۹۷ برای چندمین بار متوالی طی ماه‌های اخیر به دلیل برآورده نشدن مطالبات صنفی خود دست به تجمعات صلح‌آمیز زده‌بودند. مختار اسدی پیش‌تر، در روز دوشنبه ۱۸ تیرماه سالجاری با پایان دوران محکومیت یک سال حبس از زندان آزاد شده‌بود. این فعال صنفی در سال ۱۳۸۵ در اعتراض بزرگ نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان با فراکسیون مجلس توسط پلیس امنیت بازداشت شد و برای او پرونده ای مفتوح شد.

در آذرماه ۱۳۹۱ آموزش و پرورش استان کردستان حکم تبعید مختار اسدی، فعال صنفی معلمان را برای پنجمین سال پیاپی تمدید کرده بود که با شکایت نامبرده به دیوان عدالت اداری حکم مذکور لغو شد.

پس از آن مختار اسدی در سال ۸۹ پس از دستگیری‌های سریالی اعضای کانون صنفی معلمان مانند: محمود بهشتی‌لنگرودی، علی‌اکبر باغانی، سیدمحمود باقری و اسماعیل عبدی بازداشت و پس از دادگاهی عاری از استانداردهای دادرسی عادلانه به بند ۲۰۹ اوین رفت. اسدی پس از ۶۶ روز بازداشت با وثیقه از زندان آزاد شد و قاضی صلواتی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام برایش حکم یک سال حبس صادر کرد.

در آذرماه ۱۳۹۱ آموزش و پرورش استان کردستان حکم تبعید مختار اسدی، فعال صنفی معلمان را برای پنجمین سال پیاپی تمدید کرده بود که با شکایت نامبرده به دیوان عدالت اداری حکم مذکور لغو شد.

لازم به ذکر است که در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ و در حالی که این فعال صنفی در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس یک ساله خود بود و با توجه به قانون آزادی مشروط ذیحق استفاده از این قانون بود  در خواست آزادی مشروط این فعال صنفی مورد قبول واقع نشد. 

 کانون صنفی معلمان تهران ضمن اعتراض به روند برخورد با فعالان صنفی طی بیانیه‌ای گفته بود “ما معتقدیم زندان جای هیچ منتقدی نیست و ضمن تاکید بر حقوق انسانی هر زندانی، خواستار برخورداری محمود بهشتی و مختار اسدی و اسماعیل عبدی از قانون آزادی مشروط هستیم”. این فعال صنفی پیش‌تر در اسفندماه ۹۶ در اعتراض به کارشکنی در پروسه مرخصی نوروزی خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

در نهایت این فعال صنفی در تاریخ ۱۸ تیر ماه سالجاری با توجه به اتمام دوران محکومیت حبس از زندان اوین آزاد شد. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading