پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احکام اعدام دستکم ۳ زندانی در تربت جام، اصفهان و اردبیل اجرا شد

0
437

حقوق بشر در ایران ـ امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۳ زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) و (قتل عمد) در زندان تربت جام، زندان مرکزی (دستگرد) اصفهان و زندان مرکزی اردبیل،‌ اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین فعالین بلوچ، سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ادریس آچکرزهی (گرگیج)، فرزند: قاسم، اهل کریم آباد زاهدان و زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) محبوس در زندان شهرستان تربت جام از توابع استان خراسان رضوی، اعدام شد. 

براساس این گزارش، ادریس آچکرزهی(گرگیج)، چند سال قبل به اتهام حمل و نگهداری نوعی از موادمخدر، دستگیر و پس از طی مراحل قضایی در دادگاه انقلاب شهرستان تربت جام به اتهام (حمل و نگهداری موادمخدر) به اعدام محکوم شده بود. 

در خبری دیگر، سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، حبیب الله سخی (دادزهی)، متولد: ۱۳۵۹، فرزند: مولاداد، اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و زندانی متهم به جرائم موادمخدر در زندان مرکزی (دستگرد) استان اصفهان اعدام شد. 

لازم به اشاره است، حبیب الله سخی (دادزهی)، در سال ۱۳۹۹، به اتهام حمل و نگهداری نوعی از موادمخدر، در استان اصفهان، بازداشت و پس از طی مراحل قضای توسط دادگاه انقلاب آن استان به اعدام محکوم شده بود. 

سازمان حقوق بشر ایران هم با انتشار اخباری اعلام کرد؛ سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، حامد موسوی، متولد: ۱۳۷۸، اهل: اردبیل، زندانی متهم به (قتل عمد) و محبوس در زندان مرکزی استان اردبیل، پس از مخالفت ولی دم مقتول برای گذشت از قصاص، اعدام شد. 

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این زندانی، گفت:”حامد موسوی از بند جوانان به پای چوبه دار رفت. او به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود. حامد از دوستش اسلحه شکاری میگیرد، چون عاشق اسلحه شکاری بود. زمان قتل او فکر کرده بود که تفنگ هیچ گلوله‌ای ندارد و با شوخی اسلحه را به سمت همسرش میگیرد، اما یک گلوله در اسلحه باقی مانده بود و به این شکل مرتکب قتل همسرش می‌شود.”

این منبع در ادامه خاطرنشان کرد:”حامد از سال ۱۳۹۹سال و نیم پیش، یعنی زمانی که کمتر از ۲۰ سال داشت در زندان بوده و بارها اعلام کرده بود که من عاشق همسرم بودم و این یک شوخی بود و هرگز نخواستم همسرم را اینگونه از دست بدهم.” 

اجرای احکام هیچ یک از این ۳ زندانی توسط رسانه های داخل کشور و یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش دوره ای خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران به روند افزایشی صدور و اجرای احکام اعدام در ایران اعتراض کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

برچسب هاقصاص نفسزندان مرکزی اردبیلجمهوری اسلامی ایراناعدامحقوق بشر ایرانشهرستان تربت جامزندان دستگرد استان اصفهانحبیب اله سخی دادزهیاعدام در زندان اردبیلاعدام حبیب اله سخیاعدام در ایراناصفهانجرائم موادمخدرقوه قضائیهاعدام نکنیداجرا حکم اعدامحامد موسویسلب حیات در ایرانحقوق بشر در ایراناستان اصفهاناستان خراسان رضویسلب حیاتقاچاق مواد مخدرمواد مخدر در ایرانادریس آچکرزهیحامدموسویاعدام قاچاقیان موادمخدر در ایرانزندان مرکزی اصفهاناستان اردبیلحقوق شهروندی در ایرانجرایم مواد مخدرقاچاق موادمخدرجرایم موادمخدرادریس گرگیجاعدام حامد موسویاعدام ادریس آچکرزهیمواد مخدرنقض حقوق شهروندیزندان اصفهانمجازاتهای بیرحمانهولی دم مقتولزندان دستگردادریس آچکرزهی گرگیجتربت جام خراسان رضویادریس آچکرزهی اعدامیاعدام مواد مخدرنقض حقوق بشر در ایرانزندان دستگرد اصفهاناعدام موادمخدراعدام قاچاقزندان تربت جامحبیب الله سخیزندان شهرستان تربت جاماعدام ادریس آچکرزهی گرگیجحکم اعداماردبیلموادمخدرحق حیاتاعدام در زندان اصفهانمجازاتهای غیرانسانیحبیب اله سخیاعدام در زندان دستگرد اصفهاناعدام حبیب الله سخی دادزهیمجازات اعداماجرای اعدامنه به اعداماعدامیتربت جامموادمخدر در ایرانحبیب الله سخی دادزهیاعدام در زندان مرکزی اصفهاناعدام حبیب الله سخی

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading