جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

احکام اعدام دستکم ۶ زندانی در مشهد و یزد اجرا شد

0
493

حقوق بشر در ایران ـ امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۶ زندانی با جرائم (مواد مخدر) و (قتل عمد) در زندان وکیل آباد مشهد و زندان مرکزی یزد، اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از حال وش، سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، نوراحمد زاروزهی(نهتانی)، متاهل، دارای فرزند و اهل زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) در زندان مرکزی مشهد اعدام شد. 

براساس این گزارش، نوراحمد زاروزهی(نهتانی)، در سال ۱۳۹۹، از بابت اتهام (حمل و نگهداری مواد مخدر) در مشهد بازداشت و پس از طی مراحل دادرسی توسط دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود. 

در خبری دیگر، سحرگاه امروز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۵ زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) و ۱ زندانی متهم به (قتل عمد) در زندان مرکزی استان یزد اجرا شد. 

براساس این گزارش، هویت این زندانیان صبور شه بخش ـ متولد: ۱۳۶۹ ـ اهل زاهدان، امیر رامشک ـ متولد: ۱۳۶۷ ـ اهل شهرستان ریگان، عبدالبصیر بژم(توتازهی) ـ متولد: ۱۳۷۲ـ اهل زاهدان جملگی متهم به جرائم(مواد مخدر)احراز شده است. 

همچنین، یک زندانی (هویت نامشخص)، متهم به قتل عمد، اهل استان یزد، و محبوس در زندان مرکزی یزد نیز برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود اما از وضعیت وی تا این لحظه اطلاعی در دسترس نیست.

گفته می شود، یک زندانی (هویت نامشخص)، تبعه افغانستان، با اتهام (موادمخدر) برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود و به نظر می رسد حکم اعدام وی نیز اجرا شده است. 

صبور شه بخش، امیر رامشک، در سال ۱۳۹۹ و عبدالبصیر بژم(توتازهی) هم در سال ۱۳۹۳، با اتهام (حمل و نگهداری نوعی از موادمخدر) توسط نیروهای امنیتی، دستگیر شده بودند.

جملگی این زندانیان، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، برای اجرای احکام اعدام از بند عمومی زندان مرکزی یزد به سلول انفرادی منتقل شده بودند. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش دوره ای خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران به روند افزایشی صدور و اجرای احکام اعدام در ایران اعتراض کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading