یک شنبه , ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یکشنبه, می 19

اعدام دستکم ۳ زندانی در کرمان و انتقال ۶ زندانی به سلول انفرادی در زندان گرمسار

0
466

حقوق بشر در ایران – امروز جمعه ۵خرداد ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام دستکم ۳ زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) و (قتل عمد) در زندان مرکزی کرمان اجرا شد. همچنین، دستکم ۶ زندانی دیگر که پیشتر با اتهامات(موادمخدر) با (قتل عمد) در زندان مرکزی گرمسار برای اجرای احکام اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از حال وش، سحرگاه پنجشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲، نادر علیزهی(نادر بلوچ)، متولد: ۱۳۷۳، فرزند جهانگیر، اهل زاهدان، متاهل و دارای ۵ فرزند، به همراه علی شهریاری، متولد: ۱۳۶۲، متاهل دارای فرزند، اهل شهرستان نرماشیر، به همراه یکی زندانی دیگر (هویت نامشخص)، در مجموع ۳ زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) و (قتل عمد) در زندان مرکزی استان کرمان اعدام شدند. 

براساس این گزارش، نادر علیزهی(نادر بلوچ)، در سال ۱۳۹۹ به اتهام (حمل و نگهداری نوعی از موادمخدر) در مسیر جاده گلبافت استان کرمان، دستگیر و پس از طی مراحل دادرسی توسط دادگاه انقلاب آن استان به اعدام محکوم شده بود.

کمپین فعالین بلوچ، در تکمیل این خبر اعلام کرد:”نادر علیزهی(نادر بلوچ)، چند روز قبل از اجرای حکم اعدام، با مصرف قرص به اقدام به خودکشی کرده بود و در زمان آخرین ملاقات هم به شدت بدحال و بیمار بود اما حکم وی تحت همین شرایط اجرا شد.” 

همچنین، علی شهریاری هم چند سال قبل به اتهام (حمل و نگهداری مواد مخدر) در استان کرمان دستگیر و به اعدام محکوم شده بود. 

اما یک زندانی دیگر، به اتهام (قتل عمد) در زندان کرمان، به همراه نادر علیزهی(نادر بلوچ) و علی شهریاری، اعدام شده اما تا لحظه تنظیم این خبر از هویت وی اطلاعی حاصل نشده است. 

جملگی این ۳ زندانی، در تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲، برای اجرای احکام اعدام از بند عمومی زندان مرکزی کرمان به سلولهای انفرادی منتقل شده بودند. 

در خبری دیگر، روز پنجشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲، عبدالله (عبدالباسط) توتازهی، متولد: ۱۳۶۲، فرزند: عبدالغفور، متاهل و دارای ۴ فرزند، اهل ملک آباد از توابع شهرستان خاش، زندانی متهم به جرائم(موادمخدر) به همراه دستکم ۵ زندانی دیگر (هویت نا مشخص) در زندان مرکزی شهرستان گرمسار، برای اجرای احکام اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. 

براساس این گزارش، عبدالله (عبدالباسط) توتازهی، در سال ۱۳۸۶، به اتهام (حمل و نگهداری نوعی از موادمخدر) در شهرستان گرمسار، دستگیر و سپس توسط دادگاه انقلاب در آن شهرستان به اعدام محکوم شده بود. 

همچنین، ۵ زندانی دیگر که پیشتر تحت عناوین اتهامی (قتل عمد) یا (موادمخدر) در محاکم شهرستان گرمسار به اعدام محکوم شده بودند نیز برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند اما هویت آنها اطلاعی حاصل نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی را محکوم کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading