سه شنبه , ۰۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سه‌شنبه, آوریل 23

افزایش فشار بر زندانیان سیاسی زاهدان با نقض اصول تفکیک جرائم

0
531

روز دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷, شماری از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳ زندان زاهدان توسط مسئولان زندان و به دلایل نامعلومی به بند ۲ این زندان برخلاف اصل تفکیک جرایم تبعید شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷، شماری از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳ زندان زاهدان توسط مسئولان زندان و به دلایل نامعلومی به بند ۲ این زندان تبعید شدند. این انتقال با بی‌احترامی و ضبط وسایل شخصی آنها توسط مسئولان زندان همراه بود. انتقال اجباری این زندانیان در حالی صورت گرفته که بند مقصد، خود با مشکلات متعددی از جمله نبود وسایل گرمایشی، کمبود جا و نداشتن وسایل بهداشتی مواجه است.بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “مسئولان زندان با بی‌احترامی و توهین تعدادی از زندانیان بند ۳ را به بند ۲ تبعید کردند و پس از آن برخی از وسایل شخصی آنها را از جمله پتو، بالشت و دیگر امکانات و لوازم  را نیز ضبط کردند”. این منبع مطلع در ادامه گفت: “انتقال آنها در حالی صورت گرفته که علاوه بر نقض اصل تفکیک جرایم، آمار زندانیان بند ۲ بیشتر از ظرفیت موجود است و اکثر زندانیان از داشتن تخت محروم و به ناچار “کف خواب”هستند”.
وی در خصوص دیگر مشکلات بند ۲ این زندان اظهار داشت: “زندانیان محبوس در بند ۲ از داشتن وسایل بهداشتی محروم هستند. بیشتر سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها خراب است و زندانیان از استحمام با آب گرم نیز محروم هستند. زندانیان به این موضوع اعتراض کردند و مسئولان زندان در جواب به آنها گفته‌اند که «باید با هزینه شخصی خودتان سرویس‌ها و حمام‌ها را تعمیر کنید»”.

طبق گفته وی، بند ۲ زندان زاهدان فاقد وسایل گرمایشی است و با آمدن فصل سرما مشکلات مضاعفی را برای ساکنان این بند به وجود آورده است.

تبعید زندانیان سیاسی به میان زندانیان عادی در مغایرت با اصل تفکیک جرایم است، اقدامی که معمولا توسط متولیان امر در زندانها برای تنبیه زندانیان یا افزایش فشار بر آنان لحاظ میشود.

زندانیان زندان زاهدان تحت شرایط بسیار نامناسبی در این زندان نگهداری می‌شوند. حقوق بشر در ایران  پیش‌تر در تاریخ ۲ آذرماه ۹۷ در گزارشی به بررسی و شرح مشکلات زندانیان محبوس در زندان زهدان از جمله تجهیز نبودن بهداری زندان، کیفیت غذای بسیار پایین و ضبط وسایل شخصی توسط مسئولین زندان، نگهداری زندانی در انفرادی، بدرفتاری و ضرب و شتم زندانی و تبعید زندانی، پرداخته بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading