جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

تداوم محرومیت علیرضا توکلی همزمان با شروع اعتصاب غذای وی در اعتراض به شرایط پزشکی

0
702

علیرضا توکلی، فعال تلگرامی و زندانی سیاسی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین از روز شنبه هفته جاری به دنبال بیماری مشکوک به آبله مرغان به بخش ایزوله این زندان منتقل شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه ۹۷، علیرضا توکلی، فعال تلگرامی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. آقای توکلی به دنبال تشدید بیماری و در اعتراض به غیر بهداشتی بودن محل نگهداری، عدم رسیدگی پزشکی و عدم انتقال به بیمارستان، از صبح امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ دست به اعتصاب غذا زده است. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “علیرضا توکلی از روز شنبه به دلیل بیماری تحت معاینه در بهداری زندان قرار گرفت و به دلیل مشکوک بودن بیماری به آبله مرغان، بدون رسیدگی پزشکی به بخش ایزوله زندان منتقل شده است. پس از انتقال هیچ گونه رسیدگی پزشکی به وی صورت نگرفته و مسئولین در این مدت صرفا یک قرص مسکن به او داده‌اند”. این منبع مطلع همچنین افزود: “آقای توکلی در پی تشدید بیماری نامشخص و در اعتراض به غیر بهداشتی بودن محل نگهداری، عدم رسیدگی پزشکی و عدم انتقال به بیمارستان، از صبح امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ دست به اعتصاب غذا زده است”.
علیرضا توکلی علیرغم اینکه بیش از ۲۸ ماه از محکومیت ۳۰ ماهه خود را پشت سر گذاشته، همچنین با مخالفت دادستانی با آزادی مشروط و درخواست مرخصی مواجه شده است.

گفتنی است که این فعال تلگرامی محبوس در زندان اوین در روز ۱۴ مردادماه از اندرزگاه ۸ زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به “بند ۲۰۹” این زندان منتقل شد و سه روز بعد مجددا به اندرزگاه ۸ این زندان بازگردانده شده بود.

حقوق بشر در ایران پیشتر گزارش داده بود، علیرضا توکلی در تاریخ ۳۱ تیر ماه با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به سید محمود علوی، وزیر اطلاعات با اشاره به حکم ۵ سال حبس خود، این حکم را ظالمانه خوانده بود.

لازم به یادآوری است، علیرضا توکلی، محمد مهاجر و محمد مهدی زمان صالح، سه تن از فعالان تلگرامی هستند که در سال ۹۵ بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. حکم زندان این افراد پس از اعتراض در دادگاه تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تجمیع یافته و اتهام توهین به مقدسات به عنوان اشد مجازات برای آنها در نظر گرفته شده و حکم هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافته است.

حکم این افراد در اسفندماه سال ۹۶ در جریان عفو عمومی از ۵ سال به دو سال و شش ماه حبس کاهش پیدا کرد.

آقای توکلی که به بیماری‌هایی نظیر درد مفاصل و درد در ناحیه روده دچار است، با وجود تجویز دارو توسط پزشک بهداری زندان، هیچ تغییری در شرایط او صورت نگرفته است زیرا که برخی از داروهای مورد نیاز آقای توکلی خارجی بوده و باید از خارج از زندان تهیه شود.

حقوق بشر در ایران, در گزارشات متعددی از محرومیتهای این زندانی سیاسی محبوس, از دسترسی به خدمات پزشکی اطلاع رسانی کرده بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading