پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

دستکم ۵ تجمع اعتراضی برگزار شد

0
506

^C3152C012605614EF04D4B6034FC17396CFAEE40F88BB7F888^pimgpsh_fullsize_distr-300x191.jpgطی روز گذشته ، جمعی از معلمان استان فارس، تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه رنگین نخ سمنان، جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان، جمعی از باغداران غرب اصفهان و جمعی از اهالی اروندکنار آبادان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، صبح امروز جمعی از معلمان استان فارس در اعتراض به فیش‌های حقوقی مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند. روز  گذشته , (بیست و چهار تیر ماه) جمعی از معلمان استان فارس در اعتراض به فیش‌های حقوقی مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند. تجمع‌کنندگان می‌گویند: “نه تنها بیست درصد افزایش حقوق وعده داده شده، محقق نشد بلکه از مزایای مزدی ما کاسته‌اند”. یکی از حاضران در تجمع با بیان اینکه فاصله حقوق ما و هزینه‌ها خیلی زیاد است، گفت: “اینکه به بهانه کمبود بودجه، افزایش عادلانه حقوق معلمان را پشت گوش می‌اندازند، بی‌انصافی‌ست”. حاضران در تجمع خواستار پاسخگویی مسئولان آموزش و پرورش شدند. مقابل ساختمان استانداری سمنان انجام شد؛

کارگران رنگین نخ سمنان دوباره تجمع کردند/هنوز کسی پاسخگو نیست
به گزارش ایلنا، صبح روز گذشته تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه رنگین نخ سمنان برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل استانداری تجمع کردند.

صبح روز یکشنبه (۲۴ تیر ماه ) تعدادی از کارگران بیکار شده کارخانه رنگین نخ سمنان برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند: “نزدیک به۵۰ کارگر رسمی شرکت رنگین نخ هستیم که از سال ۹۲ همزمان با تعطیلی کارخانه برای دریافت معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت معطل مانده‌ایم”.

به گفته این کارگران، بعد از گذشت حدود ۵ سال از زمان بیکاری مراجعه آنان برای وصول مطالباتشان از سوی نهادهای مختلف دولتی، پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده وآنها همچنان سرگردان هستند.

به گفته آنها، جدا از آنکه کارفرما توجهی به پرداخت مطالبات کارگران رسمی کارگران خود ندارد و آنها را با دها میلیون مطالبات معوقه رها کرده، مسئولان نیز هیچ واکنشی از خود نشان نداده و آنها را بین نهاد‌های مختلف پاس‌کاری می‌کنند.

کارگران رنگین نخ سمنان مدعی هستند که جدا از مطالبات مزدی آنها، سالهاست همه آنها مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور هستند اما امکان بازنشستگی برایشان فراهم نشده است.

این کارگران در ادامه می‌گویند: “حتی هزینه بازنشستگی پیش از موعد خود را بعد از آنکه کارفرما هیچ اقدامی برای پرداخت هزینه بازنشستگی آنها نکرد، از جیبشان پرداخت کرده‌اند”.

یکی از کارگران درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش می‌گوید: “بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار سمنان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات داد اما بازهم کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی انتقال پیدا کرد”.

به گفته او، بعد از کش و قوس‌های فراوان تعداد کمی از کارگران توانستند بخشی حداقلی از مطالبات خود را دریافت کنند اما تعداد دیگری از کارگران باقی مانده‌اند که هر کدام مبالغ زیادی از کارفرما طلب دارند و طی سالهای گذشته نیز بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگر بازنشسته «رنگین نخ سمنان» در خاتمه می‌گوید: “پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلب‌مان بگیریم اما پیش از کارگران بانک ملی و سازمان تامین اجتماعی برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده‌ بود و در نتیجه پیگیری انجام شده بازهم بی‌نتیجه ماند”.

تجمع آبداران خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان
به گزارش ایلنا، روز شنبه جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ۵ ماه معوقه مزدی خود در مقابل این شرکت در اهواز تجمع کردند و به پیگیری مطالبات خود پرداختند.

روز شنبه جمعی از کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن ۵ ماه معوقه مزدی خود در مقابل این شرکت در اهواز تجمع کردند و پیگیر مطالبات خود شدند.

کامران احمدی (رییس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان) به ایلنا گفت: “آبداران (نامی که به‌طور رسمی برای کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی به کار برده می‌شود) پیشانی و خط مقدم خدمات‌رسانی به روستاییان هستند”.

وی تصریح کرد: “شرکت آب و فاضلاب روستایی یک شرکت دولتی است و اعتبار آن از سوی دولت تعیین و پرداخت می‌شود. به‌خاطر مشکلات مالی‌ که دولت در سال جاری با آن مواجه بوده و هست، پرداخت حقوق آبداران نه فقط در این استان، بلکه در کل کشور دچار مشکل شده است. مناطقی در کشور است که آبداران در آنجا بین ۹ الی ۱۱ ماه مطالبه مزدی دارند”.

احمدی با تاکید بر اینکه ما وظیفه خود را در پیگیری مطالبات مزدی آبداران می‌دانیم، گفت: “شرکت ما مستثنی از شرایط عمومی کشور نیست؛ هرگاه دولت مشکل مالی داشته باشد ما نیز دچار مشکل می‌شویم”.

وی افزود: “درآمد‌زایی این شرکت از آب‌بها بسیار محدود است. نرخ قبض آب در بعضی شهرستان‌ها تا یک‌سوم دیگر مناطق شهری است. در بسیاری از مناطق روستایی هم، میزان پرداخت‌ها بسیار کم و نامنظم است. اخیرا برای بهبود نظام پرداخت‌ها، تمهیداتی با فرمانداران و بخشداران چیده‌ایم تا بتوانیم کسب درآمد بیشتری از مناطق روستایی کنیم. از این طریق، هم مطالبات آبداران پرداخت خواهد شد و هم تعمیر و نگهداری تاسیسات آب‌رسانی (تصفیه‌خانه‌ها و خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب) ارتقا داده می‌شود”.

احمدی در رابطه با وضعیت حقوقی آبداران خوزستانی، اظهار داشت: “آبداران یاد شده نه در استخدام شرکت ما، بلکه طرف قرارداد با پیمانکاران هستند. مطالبه مزدی آنها نه از ما، بلکه از پیمانکاران و بین ۴ الی ۵ ماه است. مطالبات آنها براساس شرکت‌ها و شهرها و مناطق روستایی که در آن مشغول به کار هستند، متفاوت می‌باشد”.

وی با خاطرنشان کردن مشکلات شرکت آب و فاضلاب روستایی، گفت: “وقتی ما دچار فقدان اعتبارات هستیم، در پرداخت به پیمانکاران مشکل ایجاد می‌شود و آنها نیز مطالبات مزدی آبداران را نمی‌توانند تامین کنند”.

رییس اداره روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در پایان، به اقدامات شرکت متبوع خود و استاندار برای تسویه مطالبات آبداران پرداخت و بیان داشت: “در روز دوشنبه هفته گذشته، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان و استاندار خوزستان، غلامرضا شریعتی برای پیگیری دریافت اعتبارات شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان برگزار شد. بعد از این جلسه، مدیرعامل شرکت و استاندار خوزستان در سفری که هفته گذشته به تهران داشتند، راسا پیگیر بودجه شرکت شدند. در همین راستا، روز چهارشنبه، آنها جلسه‌ای با محمدرضا نوبخت (معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه) و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشتند که قول‌های مساعدی هم در این زمینه داده شده است”.

تجمع باغداران غرب اصفهان/وزارت نیرو به کشاورزان ظلم می‌کند/کشاورزان قهر کرده‌اند
به گزارش ایلنا، روز گذشته تجمعی از سوی باغداران غرب اصفهان در اعتراض به عدم توزیع آب برای آبیاری درختان در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برپا شد.

کریم صفاری قهدریجانی (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان و دبیر کمیته تخصصی حقآبه‌داران غرب استان اصفهان) به ایلنا، گفت: “باغداران غرب اصفهان شامل کسانی می‌شوند که در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، خمینی‌شهر، نجف‌آباد و فلاورجان صاحب باغ هستند. آنها معترض این مساله هستند که به دلیل عدم توزیع آب، اشجارشان در حال خشک شدن است”.

وی درباره فرجام تجمع روز گذشته، افزود: “ما و باغداران پیش‌تر پیگیر وضعیت تقسیم آب برای باغ‌های غرب اصفهان بودیم اما این پیگیری‌ها بی‌حاصل بود. از همین روی، تعدادی از باغداران در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تجمع کردند. یکی از مسئولان این شرکت به تجمع‌کنندگان وعده پیگیری مطالباتشان را داد. با این وجود، چنین وعده‌هایی نتیجه خاصی دربرنخواهد داشت چراکه وزارت نیرو می‌بایستی وظایف خود را به درستی انجام دهد و رودخانه‌های کشور را (شامل زاینده‌رود) ساماندهی کند”.

صفاری با یادآوری برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی در بالادست زاینده‌رود، اظهار داشت: “بندهای متعددی در چهارمحال و بختیاری و بالادست زاینده‌رود در استان اصفهان احداث شده که موجب قطعی آب توزیعی بین باغداران شده است. این بندهای بتنی که سنگ‌بند نامیده می‌شوند از نفوذ آب به دیگر مناطق جلوگیری می‌کنند. برداشتن خود آنها، یک هفته زمان می‌برد. برای حل معضل کنونی، مسئولان مربوطه باید قاطعانه بندهای واقع در بالادست را جمع‌آوری کنند”.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: “درخواست ما از مسئولان دادستانی این است که قاطعانه حکمی در راستای برداشتن بندهای مذکور صادر کنند. چرا چند نفر باید اجازه داشته باشند با استفاده از این بندها، به تعداد زیادی کشاورز و باغدار در شهرستان‌هایی که نامشان را آوردم، ظلم کنند؟ واقعا ناراحت‌کننده است که به‌خاطر یک‌چنین تخلفاتی، تعداد زیادی درخت ۸۰ ساله بخشکند”.

وی اشاره کرد: “با پیگیری‌های ما در طی این سال‌ها، بندهایی که بین فلاورجان و گاوخونی قرار داشتند، برچیده شدند اما هنوز بندهای بالادست واقع در چهارمحال و بختیاری تا لنجان باقی مانده‌اند”.

دبیر کمیته تخصصی حقآبه‌داران غرب استان اصفهان تصریح کرد: “از سال ۱۳۸۶ به این سو، مشکل دسترسی به آب برای باغداران و کشاورزان اصفهان ایجاد شده است. وزارت نیرو حقآبه کشاورزان را به بخش صنعت واگذار کرده است. حقآبه دارایی کشاورز است و این واقعیت باید پذیرفته شود. ما بارها در این زمینه با مسئولان نامه‌نگاری کرده‌‌ایم اما تاکنون جز وعده، حاصلی در پی نداشته است”.

وی درباره وضعیت کنونی کشاورزان و باغداران اصفهان بیان داشت: “از فرط ناامیدی و بی‌حاصلی، کشاورزان کار کشاورزی را رها کرده‌اند. در واقع، باید بگویم قهر کرده‌اند. بسیاری از آنها آواره شده و یا به مشاغل کاذب روی آورده‌اند”.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان سخنانش را با انتقاد از عدم توجه و کمک دولت به کشاورزان، به پایان رساند و اظهار داشت: “بسیاری از کشاورزان بعد از رهاکردن کار کشاورزی، در مسیر رفت‌و‌آمد و یا مهاجرت به دیگر شهرها در پی کسب درآمد، در جاده تصادف کرده و جان باختند. بسیاری نیز از فرط غم و ناامیدی، دق کردند. خیلی‌ها به‌خاطر بدهی‌ مالی، سکته کردند. متاسفانه، در حق کشاورزان ظلم بسیاری شده است. ما از اقدامات وزارت نیرو راضی نیستیم چراکه آنها در حق کشاورزان غرب اصفهان، ظلم روا داشته‌اند”.

تجمع در اروندکنار در اعتراض به کمبود آب
به گزارش ایسنا مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۷، روز شنبه تجمعی در بخش اروندکنار در اعتراض به نبود آب شرب در این منطقه در مقابل بخشداری آن در آبادان برگزار شد.

منطقه خوزستان، همزمان با حضور استاندار در این بخش، جمعی از تجمع‌کنندگان در اعتراض به نبود آب شرب مناسب در این منطقه در مقابل بخشداری اروندکنار تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با در دست داشتن بشکه‌های خالی آب، خواهان رسیدگی به وضعیت آب شرب این بخش و همچنین تامین آب مورد نیاز خود شدند.

پس از اتمام جلسه استاندار خوزستان در بخشداری اروندکنار، غلامرضا شریعتی و امام جمعه اروندکنار با حضور در میان مردم، خواسته‌های آنها را از نزدیک شنیدند و قول پیگیری و حل مشکلات را به آنها دادند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading