چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

محکومیت قطعی محمدرضافخرائی راد نویسنده اهل بیرجند به ۳ سال حبس تعزیری

1
874

محمدرضا فخرائی راد.jpgمحمدرضا فخرایی‌راد، شاعر و نویسنده اهل بیرجند مورخ ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری در شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی به اتهام “توهین به مقدسات و نگهداری مشروبات الکلی” به ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی دویست هزار تومانی محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمدرضا فخرایی راد (غلامی) شاعر و نویسنده ۵۵ ساله و متاهل اهل بیرجند و ساکن تهران است. وی در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۹۴ به اتهام “توهین به مقدسات، توهین به آیت‌الله خمینی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” توسط اداره اطلاعات بیرجند بازداشت و ۱۱ روز را در بازداشت به سر برد. ابتدا برای وی قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده که با اعتراض آقای فخرایی‌راد به صلاحیت ذاتی و مکانی دادگاه، اتهام نگهداری مشروبات الکلی نیز علیه وی مطرح شده و قرار وثیقه به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت. جلسه رسیدگی به اتهامات “توهین به مقدسات و نگهداری مشروبات الکلی” در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بیرجند برگزار شد. او در این دادگاه از بابت اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس تعزیری و به دلیل نگهداری مشروبات الکلی به تحمل یک سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی ۴۵۰ هزار تومانی در حق دولت محکوم شد.

این نویسنده در خصوص دو اتهام دیگر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال گذشته به شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان بیرجند احضار شد. جلسه این دادگاه نیز مورخ ۲۹ مردادماه برگزار و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رهبری و توهین به آیت‌الله خمینی به تحمل دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

ماموران امنیتی هنگام بازداشت منزل آقای فخرایی راد را مورد تفتیش قرار داده و موبایل و تعدادی از کتاب‌های ایشان را ضبط کرده‌اند که اتهامات ذکر شده در دادگاه انقلاب نیر با استناد بر همین کتاب‌ها و پیام‌های ارسالی وی به آشنایان خود بوده است. همچنین در “گزارش اداره اطلاعات، “فایل‌های pdf غیرمجاز در مورد اشاعه مبانی دین زرتشت و سکس و شرع و زن در اسلام، محمد و معجزه، آیا قرآن کریم کلام آفریدگار است و صورتجلسه ضبط مشروبات و تشخیص ۲۸ درصد الکل توسط معاونت غذا و دارو” نیز از دیگر دلایل مطرح شدن این اتهام بیان شده است.

نهایتا رای صادره در شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی مورخ ۲۲ فروردین ماه سال جاری مبنی بر جریمه نقدی چهارصد و پنجاه هزار تومانی از بابت اتهام نگهداری مشروبات الکلی به دویست هزار تومان و رای ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام توهین به مقدسات به ۳ سال حبس تعزیری کاهش یافت. آقای فخرایی راد در این دادگاه از اتهام توهین به رهبری و توهین به آیت‌الله خمینی و تبلیغ علیه نظام نیز تبرئه شد.
گفتنی است که این شاعر در حال حاضر در تهران ساکن است با این حال تمام دادگاه‌های بررسی اتهامات او در بیرجند برگزار شده است. همچنین اتهام وارده توهین به رهبری و توهین به آیت‌الله خمینی با استناد بر پیام‌ها و مطالب ارسالی ایشان در فضای مجازی بوده که خود نیازمند دادگاهی در این حوزه تخصصی است.

محمدرضا فخرایی راد به تازگی جهت اجرای حکم شلاق و حبس به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند احضار شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading