دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوشنبه, می 13

هجوم نیروهای امنیتی به حسینیه دراویش در تهران و بازداشت ۱۵ تن از دراویش

0
1314

40328477.jpgاز وقایع تلخ گلستان‌ هفتم در خیابان پاسداران تهران زمان زیادی نگذشته است و بسیاری از دراویش‌ گنابادی در شرایط سخت بازجویی همچنان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند. با وجود این، ماموران امنیتی نه تنها بازداشت‌شدگان بلکه دیگر دراویش گنابادی را تحت فشار قرار می‌دهند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از وب سایت دماوند ، صبح روز دوشنبه، نیروهای امنیتی پس از حمله به حسینیه امیرسلیمانی دراویش گنابادی در تهران و ضرب و شتم حاضران در این حسینیه، ۱۵ تن از دراویش را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گفته شاهدان عینی ماموران امنیتی پس از ورود غیرقانونی به حسینیه امیرسلیمانی دست به تخریب و غارت اموال آن مکان از جمله کتاب ها زده‌اند. حمله‌کنندگان به حسینیه امیرسلیمانی پس از ضرب و شتم و بازداشت ۱۵ تن از دراویش به درمانگاه متعلق به دراویش گنابادی که در جوار حسینه است، حمله‌ور شده و ضمن تخریب آن درمانگاه، تمامی مدارک، اموال و کامپیوترهای این درمانگاه را مصادره و با خود برده‌اند. این نوع برخورد و هجوم به حسینیه های دراویش سابقه ای طولانی مدت داشته و بارها در شهرهای مختلف شاهد آن بوده ایم.»

ماموران امنیتی در حالی اموال حسینیه و درمانگاه صالح را توقیف کرده‌اند که پیش از آن در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی اعلام کردند این مکان توسط اداره اوقاف جمهوری اسلامی مصادره و در هفته آینده ساختمان حسینیه امیرسلیمانی به طور کامل پلمب خواهد شد.

مصادره اموال و اشغال حسینیه دراویش، پیشتر در قم و بروجرد هم رخ داده بود که در اشغال حسینیه شریعت در بهمن ۱۳۸۴ پس از محاصره این حسینیه توسط بسیجیان شهر قم و شهرهای اطراف منجر به بازداشت دستکم ۱۲۰۰ نفر و زخمی کردن صدها درویش شد. هر چند این حسینیه در تاریخ ۲۴ بهمن ماه آن سال پس از حضور یگان‌ ویژه و نیروهای امنیتی با خاک یکسان و به پارکینگ تبدیل شد اما این برخورد پایان کار رویکرد ضدانسانی با دراویش گنابادی نبود.

آتش زدن و تخریب حسینیه دراویش در شهر برجرود نمونه دیگری از برخورد با این آیین مذهبی در ایران است. نیروهای لباس شخصی و بسیج پس از دو روز محاصره حسینیه دراویش در بروجرد و مجروح کردن نزدیک به ۱۰۰ تن از دراویش و دستگیری نزدیک به ۸۰۰ نفر، آن محل را تصرف کردند و پس از آن حسینیه توسط نیروهای لبا‌س‌ شخصی به آتش کشیده شد. حادثه به آتش کشیدن حسینیه دراویش در بروجرد در تاریخ بهمن ماه ۱۳۸۴ صورت گرفت و پس از آن حمله نیروهای لباس شخصی به حسینیه دراویش در کرج است که آنجا نیز مصادره و اشغال شد.

در آخرین روزهای بهمن ماه ۱۳۹۶ هم منزل قطب جامعه دراویش گنابادی ایران توسط نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی محاصره شد که این امر منجر به تجمع اعتراضی دراویش گنابادی گردید. پس از این اعتراضات در اول اسفند ماه ۶۰۰ درویش دستگیر و محمد راجی یکی از دراویش گنابادی زیر شکنجه توسط نیروهای انتظامی کشته شد. از سوی دیگر حکم سه بار اعدام به محمد ثلاث صادر می‌شود.

در پی حمله نیروهای لباس‌ شخصی و امنیتی به دراویش صدها تن از آنان مجروح و در وضعیت وخیم جسمی قرار گرفته و زندانیان این جامعه نیز پس از بازداشت دچار مشکلات متعدد جسمی شده اند.

سازمان های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل به طور مکرر نسبت به برخورد غیر انسانی با دراویش ابراز نگرانی کرده اند.

پس از تجمع دراویش و دفاع آنها از قطب خود، بسیاری از امامان جمعه در ایران علیه دراویش سخنرانی کرده و خواهان برخورد قاطع و خشونت آمیز با آنها شده‌اند. طی روزهای اخیر نیز تعدادی از دراویش به دادگاه منتقل و به زودی احکام زندانیان نیز صادر خواهد شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading