چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

وخامت حال نسرین ستوده , افت شدید فشار خون و کاهش ضربان قلب

0
549

نسرین ستوده .jpgنسرین ستوده فعال حقوق بشر که در حال حاضر در زندان اوین محبوس گردیده است در اعتصاب غذا با وخامت حال رو برو شده است .

به گزارش حقوق بشر در ایران ,  رضا خندان همسر نسرین ستوده از وخامت حال همسرش در زندان اوین خبر داده است . آقای خندان گفت روز گذشته حال نسرین به شدت خراب شده و به سختی خودش را به بهداری زندان رسانده بود . در ادامه ایشان توضیح دادکه خانم ستوده با افت شدید فشار خون رویرو برو شده است و فشارش تا ۵ پایین آمده و همچنین ضربان قبلش به ۱۰۰ رسیده بوده است . همچنین ایشان گفتند که مطمئن نیستند که امروز بتوانند با  همسر خود ملاقات داشته باشند . رضا خندان همچنین پیشتر در صفحه فیس بوک خود نوشته بود محمدرضا فرهادپور از فعالان مدنی همسو با اعتصاب غذای فعال حقوق بشر نسرین ستوده و دکتر فرهاد میثمی دست به اعتصاب غذا زده است و تاریخ ۴ شهریور ماه در اعتصاب غذا بسر میبرد . نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از سوم شهریور ۹۷ با انتشار نامه‌ای در اعتراض به نقض حقوق شهروندی خود و همچنین رفتار توهین آمیز نیروهای امنیتی در تفتیش منزل اقوام و بستگان و هجوم به منزل ایشان اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. گفتنی است ۶۰ نماینده پارلمان اروپا چهارشنبه ۳۱ مرداد، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با ابراز نگرانی عمیق از ادامه بازداشت نسرین ستوده، دارنده جایزه ساخاروف و فعال حقوق بشری، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط او شدند .

“نسرین ستوده، به دلیل فعالیت‌های خود در زمینه حقوق‌بشر در سال ۲۰۱۲ میلادی، همراه با جعفر پناهی، فیلم‌ساز ایرانی، برنده جایزه ساخاروف از پارلمان اتحادیه اروپا شد.”

شایان ذکر است، سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت نسرین ستوده هشدار داده‌بودند .

سازمان عفو بین‌الملل گفته‌بود: «بازداشت نسرین ستوده، یکی از وکلای برجسته مدافع حقوق بشر، یک حمله بی‌رحمانه به مدافعان حقوق بشر شجاع و توانمند در ایران است.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر پیش‌تر، در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت الخروجی از کشور محکوم شد. این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت.

وی بر اساس رای دادگاه به مدت ۱۰ سال از وکالت محروم بود، اما این وکیل اعلام کرد از آنجا که صدور حکم محرومیت از وکالت وی در صلاحیت دادگاه انقلاب نبوده و بر اساس ماده هفده قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاهی جز دادگاه انتظامی وکلا قادر به تعلیق یا لغو پروانه وکیلی نیست، او به وکالت خود ادامه خواهد داد پس از آن در زمستان سال ۱۳۹۳ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای اوین به عنوان شاکی خواستار ابطال پروانه وکالت خانم ستوده از سوی دادگاه انتظامی وکلا شد. خانم ستوده طی چند جلسه دادگاه از سوی دادگاه انتظامی وکلا به تعلیق پرونده وکالتش به مدت سه سال محکوم شد.

وی در نهایت پس از سپری کردن حدود سه سال حبس، چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading