چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

گزارشی از بازداشت و بلاتکلیفی ۲ شهروند در تهران و اصفهان

0
308

حقوق بشر در ایران ـ امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲، محمود مهرابی و سجاد شهرابی، دو شهروند بازداشت شده در شهرهای اصفهان و تهران در وضعیت بلاتکلیفی بشر می برند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲، محمود مهرابی، ساکن استان اصفهان و محبوس و بلاتکلیف در زندان دستگرد اصفهان، علیرغم گذشت بیش از ۳ ماه از تاریخ دستگیری در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد. 

به نقل از یک منبع مطلع از روند حقوقی پرونده محمود مهرابی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”مبنی بازداشت آقای مهرابی فعالیتهای وی در فضای مجازی عنوان  و پرونده وی برای تعیین زمان بازپرسی و تنظیم کیفرخواست به شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مبارکه ارجاع شده و با توجه به اینکه کیفر خواست پرونده وی تنظیم شده اما هنوز تاریخ دادرسی وی ابلاغ نشده و از سوی دیگر با توجه به اینکه وضعبت خدمات درمانی ارائه شده در بهداری زندان دستگرد مطلوب نیست و آقای مهرابی از بیماری فتق روده در رنج است نیازمند دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان است.” 

لازم به اشاره است، محمود مهرابی، در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در استان اصفهان، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد اما چند ساعت بعد مجددا توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت و به بازداشتگاهی در اصفهان منتقل و پس از تکمیل بازجویی ها به زندان دستگرد استان اصفهان منتقل شد. 

در خبری دیگر، امروز سه شنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲، سجاد شهرابی، مجری رادیو، ساکن تهران، و محبوس در اندرزگاه ۴ زندان اوین، علیرغم گذشت بیش از ۳۵ روز از تاریخ دستگیری در وضعیت بلاتکلیفی بسر می برد. 

شیما شهرابی، خواهر این فعال رسانه ای در تشریح وضعیت برادر خود اعلام کرد:”علیرغم اینکه بازجویی ها از سجاد شهرابی به اتمام رسیده شعبه بازپرسی دادسرای زندان اوین برای آزادی موقت او وثیقه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان هم صادر کرده اما در پی ممانعت دادستان و همراهی وزارت اطلاعات، بعنوان ضابطین قضایی و امنیتی پرونده از تودیع وثیقه و آزادی جلوگیری شده است.” 

لازم به اشاره است، سجاد شهرابی، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات، در منزل شخصی خود بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ آن ارگان امنیتی واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجویی و به بند چند نفره (سوئیت ۲۰۹) منتقل شد. 

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت، نام ارگان بازداشت کننده و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به سجاد شهرابی اطلاعی حاصل نشده است. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading