یک شنبه , ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوشنبه, می 20

جلسه دادگاه تجدیدنظر سه تن از فعالان کارگری در کردستان برگزار شد

0
1422

روز دوشنبه ۶ اسفند ماه جلسه دادگاه تجدیدنظر سه تن از فعالان کارگری ساکن سنندج بنامهای امیر شهابی, آرمین شریفه و یدالله صمدی تودار که به دلیل برپایی تجمع روز جهانی کارگر در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت‌شده بودند، بدون حضور وکیل برگزار شد.

به گزارش حقو بشر در ایران، روز دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷، ساعت ۱۱ صبح، دادگاه تجدید نظر سه تن از فعالان کارگری به نام‌های امیر (جمیل) شهابی، آرمین شریفه و یدالله صمدی تودار توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان با اتهامات “عضویت در تشکل‌های غیرقانونی” و” تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در احزاب اپوزیسیون مخالف حکومت ایران” برگزار شد. در تاریخ  ۱۷ مردادماه سال جاری شعبه ۱۰۹ دادگاه کیفری سنندج و شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج حکم برائت از اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” را برای هر سه فعال کارگری اهل سنندج صادر کرده بود که با اعتراض دادستان کردستان به حکم صادره  پرونده آنها به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۸ دی ماه سالجاری  از احضار یدالله صمدی تودار به دادگاه تجدیدنظر اطلاع رسانی کرده بود.  بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید برگزاری جلسه محاکمه این فعال کارگری گفت؛ یدالله صمدی راد, امیر شهابی و آرمین شریفه در جلسه دادگاه که به مدت یک ساعت و بدون حضور وکیل مدافعشان برگزار شد، ضمن رد اتهامات مطروحه، فعالیت‌ها خود را مسالمت آمیز عنوان کرده و اعتراض به بیکاری، گرانی و ستم اجتماعی که روزانه به کارگران روا داشته می‌شود را از حقوق مسالم و قانونی خود دانسته و خواستار عدم برخورد نیروهای امنیتی و قضایی با این گونه اعتراضات مسالمت آمیز شدند.

این نکته حائز اهمیت است که برخورداری شهروندان از حق دادرسی عادلانه با حضور وکیل منتخب فرد و هیئت منصفه و در دادگاهی بی طرف از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است.

حقوق بشر در ایران, پیش از این نیز طی گزارشی از احضار امیر (جمیل) شهابی، آرمین شریفه و یدی (یدالله) صمدی تودار، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروهک‌های مخالف نظام» به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج تبرئه شده بودند، اما با اعتراض دادستان سنندج مجددا پرونده آنها مجددا مورد بازبینی قرار گرفته بود و برای آنها ابلاغیه ای از بابت اتهامات قبلی جهت حضور در شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان کردستان اطلاع رسانی کرده بود. 

مأموران امنیتی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ (روز جهانی کارگر) یدالله صمدی راد را که دبیر سندیکای کارگران خباز و امیر شهابی رئیس سندیکای کارگران خباز سنندج میباشند را بازداشت و پس از ۱۴ روز نگهداری در سلول انفرادی اداره اطلاعات به زندان مرکزی سنندج منتقل کرده بودند.

آرمین شریفه، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران فصلی و ساختمانی سنندج نیز روز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، پس از احضار به دفتر وزارت اطلاعات سنندج بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

این سه فعال کارگری پس از اتمام بازجویی و انتقال به زندان مرکزی سنندج، ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۷ با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

سرکوب فعالان کارگری و مدنی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر و از جمله؛ ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر که بر حق آزادی بیان و انتشار افکار و عقاید فردی بدون ملاحظات مرزی مورد تاکید قرار گرفته است و همچنین ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر حق افراد در برگزاری تجمعات اعتراضی را مورد تاکید قرا داده است مباشد. همچنین در ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر قسمت (ت) که بر این نکته تاکید دارد که ؛ هر کس حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه ها نیز شرکت کند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading