•                  
جمعه , ۰۷ آذر , ۱۳۹۹
جمعه, نوامبر 27

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, مرداد ماه ۱۳۹۹

0
241

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهر مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. ادیان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, حسین حسن خانی, اهل مهاباد و از اعضای مکتب قرآن این شهرستان توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹, حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۸ زندان لاکان رشت در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و نگهداری وی در میان مجرمان قتل, سرقت مسلحانه و سایر جرائم خطرناک و همچنین اعتراض وی برای بازگرداندن وی به زندان رجائی شهر کرج اعلام اعتصاب غذا کرد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۹, مرتضی سواری, فرزند: عبدالواحد معروف به ابوالصدیق الاحوازی, متاهل و دارای ۲ فرزند, ساکن منطقه عین ۲ اهواز, شهروند دگراندیش مذهبی اهل سنت محبوس در اندرزگاه ۷ زندان شیبان اهواز از شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در این زندان بطور بلاتکلیف محبوس شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز سه شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹, حافظ عبدالغفار نقشبندی, فعال مذهبی اهل سنت در شهرستان راسک در پی احضار به شعبه بازپرسی دادگاه روحانیت مشهد مورد بازپرسی قرار گرفت. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹, اقبال شریفی یاد, فرزند: اسحاق, اهل روستای دسک از توابع شهرستان نیکشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان و از فعالان مذهبی در چابهار, به اداره اطلاعات شهرستان نیکشهر فراخوانده شد. همچنین طی هفته های اخیر گذشته مولوی سعید خلیل زاده, حامد بلوچی, رحمت عطایی و خدابخش خلیل زاده توسط این ارگان امنیتی احضار و به دلیل فعالی مذهبی مرتبط با اهل سنت تحت بازجوئی و تهدید قرار گرفتند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۹, رحمت شهرسان زهی, فرزند: فیض محمد, فعال مذهبی و طلبه در حال تحصیل در حوزه علمیه مطلع العلوم کهن شهر شهرستان مهرستان, در حالی که برای سفر عازم زاهدان بود در پلیس راه این شهرستان توسط ماموران اداره اطلاعات تحت بازجوئی قرار گرفت. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹, مولوی ابراهیم حبشی, امام جمعه شهرستان سیریک واقع در استان هرمزگان پس از تحمل ۸ ماه بازداشت و بلاتکلیفی آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, حامد علی مشکوه – متولد: ۱۳۶۳ و فرشاد جهش – متولد: ۱۳۶۷, دو فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت شهروندان  ۳ 
۲ اعتصاب غذا ۱
۳ عدم رعایت اصل تفکیک جرائم  ۱
۴ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۳
۵ احضار تلفنی  ۶
۶ بازجوئی در اداره اطلاعات  ۷
۷ بیخبری از افراد بازداشت شده  ۲
۸ فرافکنی و حاشیه سازی ۱
۹ آزادی موقت با تودیع قرار وثیقه  ۱
جمع کل موارد  ۲۵ مورد

بهائیان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه

به گزارش حقوق بش در ایران, روز چهارشنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۹, نوید حجابیان, شهروند بهائی ساکن مهر شهر کرج, متاهل و شاغل در رسته شغلی فروش لوازم یدکی خودرو, پس از مراجعه به بانک و انجام کلیه امور بانکی و برای دریافت وام ازدواج علیرغم پرداخت وام در لحظه آخر به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی به دستور رئیس شعبه بانک مبلغ پرداخت شده به عنوان وام بانکی به این شهروند بهائی از وی باز پس گرفته شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹, رویا ملاکی, عطاالله ملاکی، سعید ملاکی, آرزو محمدی، رحمت الله دیمی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری،بنفشه مختاری و عطیه صالحی, نه شهروند بهائی ساکن بیرجند در مرحله تجدیدنظر خواهی توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی محاکمه خواهند شد. این شهروند بهائی در مرحله بدوی در مجموع به تحمل ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۹, قرار بازداشت هیوا یزدان مهدی آبادی و  میترا بندی امیرآبادی, دو شهروند بهائی ساکن یزد به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. این ۲ شهروند بهائی از تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۹, توسط ماموران امنیتی در یزد بازداشت شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, در تیر ماه ۱۳۹۹, صهبا فرنوش, شهروند بهائی ساکن تهران توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با اتهام اداره تشکیلات بهائی, به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.  

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹, سروش آگاهی, ندا شبانی, الهام سلمان زاده, کیانوش سلمان زاده, پیام شبانی, جمیله پاکرو, پروان معنوی, پیمان معنوی و هومن خوشنام, نه شهروند بهائی ساکن توابع شهرستان شهریار توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام تبلیغ علیه نظام هر کدام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹, با اعزام به مرخصی مهرداد موسوی خولنجانی, زندانی بهائی محبوس در زندان اصفهان مخالفت شد. محرومیت از اعطای مرخصی به این شهروند بهائی در حالی صورت گرفته که بر طبق بخشنامه اخیر قوه قضائیه این شهروند بهائی واجد شرایط مرخصی ۱ ماهه در دوران شیوع کرونا است. مهرداد موسوی, در حال تحمل حبس تعزیری ۶ ماهه خود است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز سه شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۹, , لیزا تبیانیان, شهروند بهائی ساکن کرج که پیشتر توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده بود برای تحمل حبس تعزیری در پرونده ای که پیشتر حکم تبرئه وی توسط دادگاه تجدیدنظر صادر کرده بود راهی زندان کچوئی کرج شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹, فرید زیرگی مقدم, شهروند بهائی ساکن بیرجند در بخش دوم از پرنده قضائی خود با اتهام توهین به مقدسات توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ این شهرستان توسط قاضی مهدی شیری عباس آباد به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ محرومیت از حقوق شهروندی « عدم پرداخت وام بانکی »  ۱ 
۲ محاکمه شهروندان  ۲۰ 
۳  بلاتکلیفی افراد در بازداشت  ۲
۴ فرافکنی و حاشیه سازی۳ ۳
۵ صدور حکم حبس تعزیری ۱۲
۶ محرومیت از مرخصی زندانی  ۱
۷ بازداشت شهروندان  ۱
۸ اجرای حکم حبس تعزیری ۱
جمع کل موارد  ۴۱ مورد 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند. 

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۹, بازپرس شعبه بازپرسی در دادسرای امنیت تهران واقع در زندان اوین پس از اتمام مراحل بازجوئی, بازپرسی و تفهیم اتهام برای آزادی موقت ژوزف شهبازیان, شهروند مسیحی ارمنی تبار و از اعضای پیشین کلیسای جماعت ربانی تهران قرار وی را از بازداشت به وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد تومان تغییر داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, رامین حسن پور، کاترین سجادپور, سکینه بهجتی مسلم رحیمی، چهار تن از نوکیشان مسیحی غیرتثلیثی ساکن رشت توسط شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب این شهرستان با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در جلسات کلیساهای خانگی و ترویج مسیحیت صهیونیستی, مجموعاً به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. جلسه دادرسی به پرونده این شهروندان پیش از این برگزار شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹, در ادامه بی توجهی مسئولان سازمان زندانها در زندان اوین و محرومیت زندانیان از دسترسی به اقلام بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا نتیجه آزمایش محمد علی « یاسر » مسیب زاده, شهروند مسیحی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین مثبت اعلام شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, آرشالوس داوودی, شهروند ارمنی تبار ساکن اصفهان که چند سالی است جهت دریافت مجوز پرورش گوشت خوک در اصفهان برای صادرات و استفاده سایر شهروندان غیر مسلمان داخل ایران تلاش می کند اما پیگیریهای این شهروند ارمنی با توجه به مخالفت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بخصوص نماینده ولی فقیه در این وزارتخانه با بن بست مواجه شده اما با توجه به اعلام این شهروند ارمنی حق اشتغال و کار از جمله حقوق شهروندی وی است و او همچنان پیگیر دریافت این مجوز است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ظهر دوشنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۳۹۹, محمدرضا امیدی, نوکیش مسیحی غیر تثلیثی, محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین پس کاهش محکومیت حبس تعزیری به ۲ سال آزاد شد. این نوکیش مسیحی باید طی هفته های آتی برای دریافت معرفی نامه جهت اعزام وی به محل تبعید خود به دادسرای امنیت واقع در زندان اوین مراجعه کند. اتهام این نوکیش مسیحی اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ مسیحیت صهیونیستی توسط دادگاه انقلاب تهران عنوان شده بود.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ تشکیل جلسه بازپرسی  ۱
۲ تفهیم اتهام  ۱
۳ صدور قرار وثیقه  ۱
۴ صدور حکم حبس تعزیری ۶
۵ محاکمه  ۴
۶ محرومیت از درمان و خدمات پزشکی  ۱ 
۷ فرافکنی و حاشیه سازی ۲
۸ ممانعت از اشتغال  ۱
۹ اجرای حکم حبس تعزیری ۱
۱۰ صدور حکم ممنوعیت خروج از کشور  ۱
۱۱ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۱
۱۲ آزادی زندانی پس از اتمام دوران حبس ۱
جمع کل موارد  ۲۱ مورد 

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۹, رضا سیگارچی, درویش گنابادی و از بازداشت شدگان حادثه گلستان هفتم پس از اتمام دوران حبس آزاد شد. این درویش گنابادی, در حادثه گلستان هفتم بازداشت و پس از اتمام دوران بازجویئ و دادرسی توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۷ سال حبس تعزیری, ۷۴ ضربه شلاق, ۲ سال تبعید به زابل, ۲ سال محرومیت اجتماعی و رسانه ای و دو سال هم ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه ۱۳۹۹, بهنام نظام آبادی محجویی, درویش گنابادی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین در اعتراض به ممانعت مسئولان این زندان از دسترسی وی به داروهای صرع و تشنج که باید روزی ۳ وعده استفاده کند اعلام اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, پس از دسترسی به داروها به اعتصاب غذای خود پایان داد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۴مرداد ماه ۱۳۹۹, بهنام محجویی درویش گنابادی و زندانی عقیدتی, توسط چند تن از زندانیان جرائم غیرسیاسی مورد تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, بهنام محجویی, درویش گنابادی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین به نشانه اعتراض به وضعیت نابهنجار این زندان و عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مسئولان و عدم ارائه اقلام و وسائل جهت پیشگیری زندانیان از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ و در حمایت از نسرین ستوده, زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در اعتصاب غذا بسر می برد اعتصاب غذا کرد. این زندانی عقیدتی در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹, بر اثر ضعف شدید جسمانی و بیهوشی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام شد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ اعتصاب غذا  ۲
۲ ضرب و شتم زندانیان  ۱
۳ پایان اعتصاب غذا ۱
۴ محرومیت از دسترسی زندانی به دارو  ۱
۵ عدم تکمیل دوره درمان در بیمارستان و بازگرداندن به زندان  ۱
۶ آزادی زندانی پس از اتمام دوران حبس  ۱
جمع کل موارد ۷

 

برچسب هامسیحیانمسیحیان فارس زبانمسیحیان فارس زبان ایرانمسیحیان نوکیشمسیحیان نوکیش در ایرانمسیحیان کاتولیک در ایرانمسیحیان کرجمسیحیان پروتستانمسیحیان پروتستان در ایرانمسیحیان پرتستانمسیحیان آشوریمسیحیان آشوری در ایرانمسیحیان آشوری در جمهوری اسلامیمسیحیان ایرانمسیحیان ارمنیمسیحیان ارمنی در ایرانمسیحیان تهرانمسیحیان تبشیریمسیحیان جفا دیدهمسیحیان در ایرانمسیحیان در جمهوری اسلامیمسیحیان رشتمسیحیان شیرازمسیحیان غیر تثلیثیمسیحیان غیر تثلیسیمسیحیان غیرتثلیثیمسیحیان غیرتثلیثی در ایراننقض حقوق پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق پیروان ادیان در ایراننقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایراننقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایراننقض حقوق ادیان در ایراننقض حقوق بهاییان ایراننقض حقوق بهائیان ایراننقض حقوق بهائیان در ایراننقض حقوق بشرنقض حقوق بشر در ایراننقض حقوق بشر در جمهوری اسلامینقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی در ایراننقض حقوق بشرد ر ایراننقض حقوق دگراندیشان مذهبینقض حقوق شهروندینقض حقوق شهروندی مسیحیان ایراننقض حقوق شهروندی مسیحیان در ایراننقض حقوق شهروندی پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق شهروندی اقلیتهای مذهبینقض حقوق شهروندی اهل سنت در ایراننقض حقوق شهروندی بهاییان ایراننقض حقوق شهروندی بهاییان در ایراننقض حقوق شهروندی بهائیان ایراننقض حقوق شهروندی بهائیان در ایراننقض حقوق شهروندی دگراندیشان مذهبینقض حقوق شهروندی در ایراننقض حقوق شهروندان کورد در ایراننقض حقوق شهروندان بهایی در ایراننقض حقوق شهروندان در ایرانوضعیت قضائی پیروان سایر ادیان در ایرانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان سایر ادیانگزارش نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامیگزارش آماری سرکوب شهروندان در ایرانپیروان اهل تسنن در ایرانپیروان اهل سنتپیروان اهل سنت ایرانپیروان اهل سنت در ایرانپیروان اهل سنت در جمهوری اسلامیپیروان سایر ادیانپیروان سایر ادیان ایر انپیروان سایر ادیان در ایرانپیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیپیروان سایر دینها در ایرانپیروان سایر در ایراناقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیاهل تسنناهل تسنن کردستاناهل تسنن ایراناهل تسنن در کردستاناهل تسنن در اهوازاهل تسنن در ایراناهل تسنن در استان کردستاناهل تسنن در استان سیستان و بلوچستاناهل تسنن در جمهوری اسلامیاهل تسنن در خوزستاناهل تسنن در زندانهای ایراناهل تسنن در زاهداناهل تسنن در سیستان بلوچستاناهل تسنن در شهرستان راسکاهل تسنن در شهرستان سربازاهل تسنن زاهداناهل سنتاهل سنت کردستاناهل سنت ایراناهل سنت ایرانشهراهل سنت تهراناهل سنت خراساناهل سنت در کردستاناهل سنت در اهوازاهل سنت در ایراناهل سنت در ایرانشهراهل سنت در ارومیهاهل سنت در استان مازندراناهل سنت در استان سیستان و بلوچستاناهل سنت در جمهوری اسلامیاهل سنت در زاهداناهل سنت در سیستان و بلوچستاناهل سنت در شهرستان نیکشهراهل سنت در شهرستان راسکاهل سنت سیستان و بلوچستاناهل سنت شهرستان راسکاخبار نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامیاخبار پیروان سایر ادیاناعتصاب غذااعتصاب غذای اعتراضیاعتصاب غذای تراعتصاب غذای خشکاعتصاب غذای دراویش گنابادیاعتصاب غذای زندانیاعتصاب غذای زندانی سیاسیاعتصاب غذای زندانیان سیاسیاعتصاب غذای زندانیان سیاسی در ایرانبازداشت دگراندیشان مذهبیجامعه دگراندیشان مذهبیحقوق پیروان سایر ادیان در ایرانحقوق شهروندی دگراندیشان مذهبی در ایراندگراندیشان مذهبیدگراندیشان مذهبی در ایراندگراندیشان مذهبی در جمهوری اسلامیدگراندیشان مسیحی در ایراندگراندیشان اهل سنتزندانی عقیدتی اهل سنتزندانیان اهل سنتزندانیان اهل سنت در ایرانزندانیان اهل سنت در جمهوری اسلامیزندانیان سیاسیزندانیان سیاسی و عقیدتیزندانیان سیاسی در ایرانزندانیان سیاسی در جمهوری اسلامیزندانیان سیاسی زندان اوینزندانیان عقیدتی اهل تسننزندانیان عقیدتی اهل سنتزندانیان عقیدتی اهل سنت در ایرانسرکوب گسترده دگراندیشان مذهبیسرکوب پیروان سایر ادیانسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانسرکوب پیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیسرکوب اقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیسرکوب دگراندیشان مذهبیسرکوب دگراندیشان مذهبی در ایرانشهروندان مسیحیانشهروندان اهل سنت در ایرانشهروندان دگراندیش در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: