پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آزادی مهوش عدالتی, شهروند بهائی با قرار وثیقه

0
888

مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهایی ساکن تهران که روز دوشنبه ۵ آذرماه، طی احضاریه‌ای کتبی به دادسرای اوین احضار و پس از پایان جلسه بازپرسی بازداشت شده بود، روز چهارشنبه با قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۷ آذرماه ۱۳۹۷، مهوش عدالتی (زائری) شهروند بهائی ساکن تهران، با قرار وثیقه به‌صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “روز دوشنبه ۵ آذرماه خانم عدالتی به دادسرای اوین احضار و پس از حدود دو ساعت بازجویی بازداشت و در نهایت روز چهارشنبه ۷ آذر با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. خانم عدالتی طی روزهای بازداشت از سوی مأموران امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته است”. لازم به ذکر است که پیش‌تر در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه نیروهای امنیتی با حضور در منزل مهوش عدالتی (زائری) ضمن تفتیش منزل و ضبط کتب مذهبی و تعدادی از وسایل شخصی، وی را جهت بازجویی احضار کردند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده در وبسایت حقوق بشر در ایران شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور از ابتدای سال جاری تاکنون با موج جدیدی از فشار و نقض آشکار حقوق بشر روبه‌رو بوده‌اند. محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهایی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تا روز ۲۸ آبان‌ماه بوده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading