پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

بازداشت امین قیصری، شهروند اهل سنت در شهرستان بانه

0
589

حقوق بشر در ایران ـ امروز دوشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، ماموستا امین قیصری، شهروند اهل سنت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ماموستا امین قیصری، فعال مذهبی اهل سنت در روستای زرواو علیا از توابع شهرستان بانه در استان کردستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

براساس این گزارش، ماموران امنیتی، ماموستا امین قیصری را برای تشکیل پرونده طی مراحل تحقیقات مقدماتی به بازداشتگاه مرکزی وزارت اطلاعات در شهر سنندج مرکز استان کردستان منتقل کردند. 

همچنین، علیرغم پیگیری های صورت گرفته از طی خانواده ماموستا امین قیصری، اما مسئولان قضایی و امنیتی پاسخ درستی در خصوص اتهامات و علت دقیق بازداشت این شهروند اهل سنت به آنها ندادند. 

تا لحظه تنظیم این خبر، از علت دقیق بازداشت و مصادیق حقوقی اتهامات منتسب شده به ماموستا امین قیصری اطلاعی حاصل نشده است. 

سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و ابهامات گسترده در روند دادرسی به پرونده های متهمان سیاسی ـ امنیتی از مواردی است که بعنوان اعتراض در گزارشات دوره ای سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مد نظر قرار گفته که از جمله آن در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل، در گزارش سالیانه خود اینگونه برخوردها با شهروندان را به شدت محکوم کرد. 

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی، سرکوب و ارعاب گسترده بر علیه شهروندان را محکوم کرد. 

سرکوب پیروان اهل سنت و اقلیتهای مذهبی، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هابازجوییپیروان اهل سنتبازداشتگاهسرکوب اهل تسنن در ایرانشهروندان اهل سنتشهرونداهل سنتجامعه اهل تسننروستای زرواو علیا از توابع بانهاهل تسنن بانهپیروان سایر ادیانتفهیم اتهامماموستاشهروندان کرداقلتیهای مذهبی در ایرانبازداشت بی خبریجامعه اقلتیهای مذهبیروستای زرواو علیا شهرستان بانهشهرستان بانه کردستاناقلیتهای مذهبیکردستانشهروندان کوردبیخبری از بازداشت شدگانبازداشت بیخبریاهل تسنن کردستانبانه کردستانشهروندان سنیزرواو علیا شهرستان بانهبانه سنندجاهل تسننبازجوئینقض حقوق شهروندی در ایرانسنیسرکوب اقلتیهای مذهبیبانه کوردستاننقض حقوق اهل سنتزرواو علیاماموستاامیناهل سنتشهرستان بانهبازداشت شهروندانسرکوب اهل سنت در ایرانحقوق بشردر ایرانپیروان اهل تسنن در ایرانبازداشتگاه امنیتینقض حقوق اهل تسننامین قیصریپیروان سایر ادیان در ایراننقض حقوق بشر در ایراناهل سنت کردستاناقلتیهای مذهبیفعال مذهبی اهل تسننبی خبری از بازداشت شدگانشهرستان بانه استان کردستانماموستاامین قیصریاهل تسنن در ایرانپرونده سازیسنندجبانهشهروندان اهل تسننپیروان سایرادیانروستای زرواو علیا از توابع شهرستان بانهماموستا امین قیصریشهروندان سنی مذهباداره اطلاعات سنندجاهل سنت در ایرانکوردستانفعال مذهبی اهل سنتشهروند اهل تسننجامعه اهل سنتروستای زرواو علیااهل سنت بانه

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading