دوشنبه , ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
دوشنبه, ژوئن 17

بازداشت و بلاتکلیفی ۴ شهروند در کردستان، رشت و بهبهان

0
343

حقوق بشر در ایران ـ امروز دوشنبه ۶شهریور ماه ۱۴۰۲، امیر ارژنگی و ستار ارژنگی، پس از حضور در اداره اطلاعات مریوان، بازداشت شدند. از سوی دیگر، محمد زاهدی و هومن طاهری، دو شهروند تحت بازداشت در زندانهای بهبهان و لاکان رشت، در بلاتکلیفی بسر می برند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، هومن طاهری، اهل رشت مرکز استان گیلان، محبوس و بلاتکلیف در زندان لاکان(مرکزی) رشت، علیرغم گذشت ۱۲ روز از تاریخ دستگیری در وضعیت بلاتکلیف بسر می برد و هنوز قرار قضایی پرونده وی به وثیقه تبدیل نشده است. 

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”پرونده مطروحه بر علیه آقای طاهری، در شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب رشت است و اتهامات وی (فعالیت تبلیغی علیه نظام) و (ارتباط با رسانه های خارج از کشور) عنوان شده اما علیرغم اتمام جلسه بازپرسی از تبدیل قرار قضایی پرونده اش به وثیقه ممانعت بعمل آمده است.” 

لازم به اشاره است، هومن طاهری، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط ماموران اداره اطلاعات رشت، دستگیر و برای انجام بازجویی ها در خصوص تشکیل پرونده قضایی، به سلول انفرادی بازداشتگاه آن نهاد امنیتی، منتقل شده بود. 

هومن طاهری، پس از گذشت مدتی کوتاه، در حالی که دوران بازجویی های خود را در محرومیت از حق دسترسی به وکیل، پشت سر گذاشت در شعبه۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت، تفهیم اتهام و در نهایت به بند عمومی زندان لاکان رشت منتقل شده است. 

لازم به اشاره است، پس از بازداشت هومن طاهری و جمهی از فعالان مدنی و حقوق زنان در شهر رشت، اداره کل اطلاعات استان گیلان، با انتشار اطلاعیه ای، بدون اشاره به نام هومن طاهری و سایر بازداشت شدگان، مدعی شد جلوه جواهری و ۱۱ تن دیگر از فعالان مدنی آن استان، ­با قصد فریب تعدادی از جوانان و متشکل نمودن آن­ها، در حال فراهم آوردن مقدمات (اغتشاش و ناامنی) در سطح استان گیلان و برخی شهرستان­های استان کردستان بودند. 

در خبری دیگر، امروز دوشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، محمد زاهدی، اهل شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان، با توجه به گذشت۶ روز از تاریخ بازداشت و اتمام مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام بطور بلاتکلیف در زندان شهرستان بهبهان بسر می برد. 

به نقل از یک فرد مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”با توجه به اینکه شهرستان بهبهان ظرفیت کمی در پذیرش پرونده های سیاسی ـ امنیتی دارد و با توجه به اینکه آقای زاهدان مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام خود را در شعبه ۴ دادسرای بهبهان، سپری کرده و از بابت اتهامات(فعالیت تبلیغی علیه نظام) و اتهاماتی مرتبط با فعالیتهای وی در فضای مجازی، تفهیم اتهام شده لذا پرونده او به برا تعیین شعبه دادگاه به شهرستان ماهشهر ارجاع و جلسه دادرسی وی در شعبه دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار خواهد شد. 

لازم به اشاره است، محمد زاهدی، چندی پیش در پی انتظار مطالبی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده بود، پلیس فتا در شهرستان بهبهان، احضار و تحت بازجویی قرار گرفت و در نهایت به او اعلام شده بود که باید در انتظار دریافت ابلاغیه برای حضور در جلسه بازپرسی باشد و این فعال فضای مجای، در تاریخ ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲، به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان، احضار و پس از تفهیم اتهام، بازداشت و به زندان آن شهرستان منتقل شد. 

در خبری دیگر به نقل از کولبرنیوز، امروز دوشنبه ۶شهریورماه ١۴٠٢، امیر ارژنگی، متولد: ۱۳۷۵ و ستار ارژنگی، متولد: ۱۳۷۷، دو شهروند اهل روستای نی از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان، توسط ماموران اداره اطلاعات مریوان بازداشت شدند. 

براساس این گزارش، بازداشت امیر ارژنگی و ستار ارژنگی، در پی دریافت ابلایغه های کتبی که در تاریخ ۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ برای آنها ارسال شده بود به اداره اطلاعات شهرستان مریوان، مراجعه و سپس بازداشت شدند. 

همچنین، ستار ارژنگی پسرعمومی امیر ارژنگی است. 

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و از روند قضایی و نوع و میزان قرار صادره قضایی برای پرونده امیر ارژنگی و ستار ارژنگی اطلاعی حاصل نشده است. 

اعتراض نسبت به سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و فقدان شفافیت قضایی در روند دادرسی به پرونده های متهمان سیاسی ـ امنیتی از جمله مواردی است که در گزارشات دوره ای سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مد نظر قرار گفته که از جمله آن در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل، در گزارش سالیانه خود اینگونه برخوردها با شهروندان را به شدت محکوم کرد. 

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی، سرکوب و ارعاب گسترده بر علیه شهروندان را محکوم کرد. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هااحضاراستان کردستانامیر ارژنگیدستگیری شهروندانمحرومیت از حقوق شهروندی در ایراناستان کردستااحضاربازداشتمحاکمه شهروندان کردنی مریواناحضار و محاکمه شهروندان کردامیرارژنگیشعبه۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشتبلاتکلیفینقض حقوق شهروندیاحضار و بازداشتبلاتکلیفی افراد در بازداشتروستای نی شهرستان مریوانبازداشت شهروندان کرد در مریوانبازداشت شهروندان کرد مریوانبلاتکلیفی متهممحمدزاهدیروستای نی از توابع شهرستان مریوانشعبه۲بازپرسی دادسرای رشتزندان لاکان رشتنقض حقوق بشر در ایرانبازداشت شهروندان کردکوردستانروستای نیزندان بهبهانشهر رشتبلاتکلیفی از بازداشت شدگانبلاتکلیفی در باداشتمحمد زاهدیاحضار و بازداشت شهروندان کردحقوق بشر در ایراننقض حقوق بشرحقوق شهروندی در ایرانحقوق متهمرشت گیلاننقض حقوق شهروندان کرد در ایرانبهبهان خوزستانشهرستان بهبهان استان خوزستانهومن طاهریاحضار و محاکمه از شهروندان کردبازداشت شهروندان کرد درمریوانزندان رشتاستان گیلانرشتبازداشت بیخبریشهرستان بهبهاناستان کوردستانمریوان کردستانتفهیم اتهام شهرونداناحضار و بازجویی از شهروندان کرداحضار محاکمه از شهروندان کردبازداشت شهروندان کرد در شهرستان مریوانخوزستانتفهیم اتهامبلاتکلیفی افراد بازداشتیبازداشت بلاتکلیفیگیلانشهرستان مریوان استان کردستانمریوان کوردستانفومن گیلاناحضار بازجویی از شهروندان کرداحضارومحاکمه از شهروندان کردزندان شهرستان بهبهانبازداشتبازجویینقض حقوق شهروندی در ایراناداره اطلاعات رشتماهشهربلاتکلیفی در بازداشتبازداشت شهروندان کرد ایرانشهر رشت استان گیلانبلاتکلیفی متهم در بازداشتاحضاربازجویی از شهروندان کردستار ارژنگیبازداشت هومن طاهریمریواناستان خوزستانشهرستان مریوانبلاتکلیفی افراد بازداشت شدهبهبهانمحاکمه و بلاتکلیفیبلاتکلیفی بازداشت شدگاننقض حقوق شهروندان کرداحضاروبازجویی از شهروندان کردستارارژنگیدستگیری هومن طاهری

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading