جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

تفتیش منزل و احضار انیسا مطهر، شهروند بهایی در اصفهان

0
501

x,PD8,PA8,PD9,P87,PD8,PA7,PDB,P8C,PDB,P8C,PD8,PAA.jpg.pagespeed.ic.lHzqWt3olu.jpgمنزل پدری انیسا مطهر ، شهروند بهائی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت .

به گزارش حقوق بشر در ایران،  روز دوشنبه هفته گذشته، منزل پدری خانم انیسا مطهر شهروند بهایی در اصفهان توسط مامورین امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و لوازم شخصی اهل منزل از جمله کتب، تصاویر، سی دی های مذهبی و حتی تبلت که متعلق به ایشان نبود ضبط شد. نیروهای مراجعه کننده نهایتا با تحویل برگه احضاریه دادگاه به تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه، از وی امضا گرفته و بدون به جا گذاشتن مدرکی حتی کپی صورتجلسه ضبط اموال و برگه احضاریه محل را ترک کردند. لازم به اشاره است در برگه احضاریه حتی آدرس دادگاه مشخص نیست و به او گفته شده بصورت تلفنی آدرس دادگاه به وی اعلام خواهد شد. روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، مامورین امنیتی شهر اصفهان با در دست داشتن حکم تفتیش به منزل پدری خانم انیسا مطهر شهروند بهایی در این شهر مراجعه کردند.

یک منبع مطلع ضمن تائید این خبر به حقوق بشر در ایران گفت: “تاریخ صدور حکم تفتیش منزل مربوط به ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ بود درحالی که مامورین در تاریخ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، با زور و تهدید در هنگام خروج فرد دیگری از ساکنین مجتمع مسکونی، بدون اجازه وارد ساختمان شده و به منزل پدری ایشان ورود کردند”.

این منبع افزود: “مامورین درحالی به منزل پدری خانم مطهر وارد شدند که ایشان در حمام بوده و حضور ناگهانی و تهاجمی آنها منجر به سلب امنیت و آرامش از ایشان و پدرشان که تنها حاضرین در منزل بودند شد، مامورین ۶ مرد و بدون حضور حتی یک مامور زن بودند”.

این منبع ادامه داد: “خانم مطهر چند بار نسبت به ضبط کتب، تصاویر، سی دی های مربوط به آیین بهایی و بعضا غیر مذهبی و حتی تبلت و سایر موارد که مربوط به والدین ایشان بود اعتراض کردند. اما اعتراص ایشان مورد بی اعتنایی، توهین و فحاشی از سوی مامورین قرار گرفت”.

منبع مطلع از وضعیت خانم مطهر در ادامه توضیح داد: “نهایتا پس از ضبط همه کتب و آثاری که نشانی از اعتقاد نامبرده به دیانت بهایی داشته و همچنین لپ تاپ، گوشی، مدارک شناسایی شخصی و تبلت مادر ایشان موارد را صورتجلسه نموده و به همراه برگه احضاریه حضور در دادگاهی که محل دقیق آن از طریق تماس تلفنی بعداً به پدر نامبرده اعلام خواهد شد و به تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ است، از نامبرده امضا گرفته و بدون به جا گذاشتن مدرکی حتی کپی صورتجلسه ضبط اموال و برگه احضاریه محل را ترک کردند”.

خانم انیسا مطهر شهروند بهایی، مدت نزدیک به سه سال است که ساکن تهران هستند و تنها برای ملاقات والدین، اقوام و دوستانشان به اصفهان سفر کرده بودند.

لازم به اشاره است که طبق ماده ۱۱۲ قانون دادرسی “احضارنامه در دو نسخه ارسال می شود که یک نسخه آن را متهم دریافت میکند و نسخه دیگر را امضا کرده به مأمور احضار تحویل می دهد”.

گفتنی است که خانم انیسا مطهر شهروند بهایی، پیشتر در سال ۸۹، پس از تفتیش منزل در دستگیری های بهاییان در اصفهان بازداشت و به زندان مرکزی اصفهان منتقل شد و مدت ۷۳ روز را در حبس گذراندند که پس از تشکیل دادگاه و با رای دادگاه تجدید نظر مورد تبرئه قرار گرفت.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading