دوشنبه , ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳
دوشنبه, ژوئن 17

محکومیت امید شاه محمدی، فعال صنفی فرهنگیان به یک سال حبس تعزیری

0
578

امید شاه محمدی, فعال صنفی معلمان دیواندره کردستان طی حکمی که از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج برای وی صادر شده است  این فعال صنفی به یک سال حبس تعزیری محکوم گردیده دست.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز ۲ اسفندماه ۱۳۹۷ جلسه دادگاه رسیدگیبه اتهامات امید شاه‌محمدی، معلم و فعال صنفی از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج  برگزار  و این فعال صنفی به تحمل یک سال حبس تعزیری محکم گردیده است. بنقل از یک منبع نزدیک به این فعال صنفی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر حکومیت این فعال صنفی گفت: “روز  پنج شنبه ۲ اسفند ماه جلسه دادگاه امید شاه‌محمدی در شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد و دادگاه با طرح اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” حکم یک سال حبس تعزیری را برای وی صادر کرد”. لازم یه ذکر است  که امید شاه‌محمدی در تاریخ ۲۱ آبان‌ماه، یک روز پیش از تحصن سراسری معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. در جریان تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه، دستکم ۱۴ معلم در استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان، خوزستان و کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این فعال صنفی در تئاریخ ۲۹ آذرماه ۹۷، با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. حقوق بشر در ایران روز ۲۲ آبان ماه نیز از نخستین روز تحصن معلمان کشور در استان‌های کردستان، بوشهر، یزد، تهران، مازندران، البرز، کرمانشاه، همدان، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، فارس، چهارمحال و بختیاری، گیلان، قزوین و خوزستان خبر داده بود.

این شورا در بخشی این فراخوان خطاب به دانش‌آموزان و والدینشان گفته بود: “هدف از تحصن آن است که حاکمان مجبور شوند به وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تأمین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه عمل نمایند و بیش از این معیشت و منزلت معلم را مورد هجمه قرار ندهند”.
از جمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی برای معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است، هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی جامع وضعیت معلمانی که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش کرده و بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده‌اند، پرداخته بود.

مهر ماه سالجاری طی روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۹۷ فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های “کرمان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، البرز، همدان، فارس، زنجان، قم، مازندران، تهران، خراسان شمالی، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان و هرمزگان” دست به تحصن زده و ضمن خودداری از حضور در کلاس‌های درس خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شده بودند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading