چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

چهار تجمع اعتراضی برگزار شد

0
443

نبهییوپ.PNGدیروز، کارگران توسعه صنعت آذربایجان، کارگران اتوبوسرانی وعمران شهرداری آبادان، کارگران پیمانکاری شاغل در کنگان و تعدادی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری آرمان در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، اعتراض جمعی کارگران « گسترش توسعه صنعت آذربایجان» که از ۲۴ مهرماه در واکنش و پرداخت نشدن مطالبات مزدی آغاز شده بود، امروز ۱۳۹۶/۰۷/۲۶، نیز ادامه دارد. منابع خبری در کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان می گویند که دلیل برپایی این اعتراض سه روزه، بی‌تفاوتی کارفرمای کارخانه در قبال پرداخت مطالبات کارگران است. به ادعای این کارگران مشکلات کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان زمانی (کمباین سازی تبریز) آغاز شد که این واحد صنعتی به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان تا کنون با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم و طی این مدت به دلیل بی‌توجه‌ای مسئولان نه تنها وعده‌های هنوز بی عمل مانده است که هر روز بر فشار مشکلات افزوده می‌شود.

همچنین طبق ادعای کارگران این واحد صنعتی پرداخت حق بیمه آنها به تامین اجتماعی نیز چندین ماه به تاخیر افتاده به طوری که در حال حاضر تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آنها با مشکل روبرو شده است.

 برپایه این اطلاعات ظاهرا کارفرما در پرداخت حق بیمه این کارگران به تامین اجتماعی با مشکلات مالی روبروست به طوری که در حال حاضر تمدید دفترچه بیمه اعضای خانواده‌های آنها انجام نمی شود.

 کارگران این مجتمع صنعتی دلیل به تعویق افتادن مطالبات مزدی خود را تامین نشدن منابع مالی کارخانه از سوی کارفرما بخش خصوصی عنوان می‌کنند.

در ارتباط با مشکلات کارگران شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان» (کمباین سازی تبریز) روز گذشته سه شنبه «میر احد حسینی »مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با تایید اجتماع صنفی کارگران شرکت گسترش توسعه صنعت آذربایجان به ایلنا گفت: “شرکت توسعه صنعت آذربایجان از واحد های مشکل دار در استان است که به دلیل مشکلات مدیریتی بخش خصوصی دچار بحران شده است”.

به گفته وی موضوع مشکلات کارخانه وکارگران کمباین سازی مرتبا در کمیته رسیدگی به واحد های مشکل دار وبحرانی رسیدگی می شود اما وی دلیل باقی ماندن مشکلات این واحد صنعتی را یکی حاضر نشدن کارفرمای این کارخانه در جلسات کمیته واحد های بحران زده ا عنوان کرد ودیگر اینکه کارفرمای این واحد به تصمیماتی که در جلس ات کمیته بحران گرفته می شود پایبند نیست.

تجمع همزمان کارگران اتوبوسرانی وعمران شهرداری آبادان

به گزارش ایلنا، صبح امروز ۱۳۹۶/۰۷/۲۶، شماری از کارگران واحد اتوبوسرانی وعمران شهرداری آبادان، همزمان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در دریافت مطالبات مزدی عنوان می‌شود،دست به اعتراض صنفی زدند.

در ادامه بی توجه‌ای مسئولان شهری نسبت به پرداخت مطالبات کارگران شرکت اتوبوسرانی و سازمان عمران شهرداری آبادان، شماری از این کارگران، صبح امروز ( ۲۶ مهر ماه) در نقاط جداگانه از این شهر تجمع کردند.

کارگران شرکت اتوبوسرانی شهر آبادان تا نزدیک به ۱۴۰ نفر برآورد می‌شوند، در تجمع صنفی مربوط به این کارگران، شماری از این کارگران در ادامه پیگیری‌های صنفی خود، در مجاور درب ورودی این شرکت تجمع کردند.

آنها که از طریق پیمانکار در شرکت اتوبوسرانی آبادان به حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات موتوری و ستادی مشغول کارند، بابت مطالبات ماه‌های تیر ،مرداد وشهریورسال جاری طلبکارند و هنوز عیدی سال ۹۵ خود را دریافت نکرده‌اند.

معترضان که از ناکافی بودن دستمزدهای خود گله‌مند هستند، می‌گویند: دستمزدی که پیمانکار اتوبوسرانی پرداخت می کند به صورت حداقلی است و پاسخگوی معاش خانواده‌هایشان نیست.

این کارگران همچنین می گویند معوقات مزدی آنها چهار ماه بوده که معادل دستمزد خرداد ماه، روز گدشته به حسابسان واریز شده است.

در رابطه با کارگران اتوبوسرانی «حمیدرضا سیادت» مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی آبادان روز ۱۹ مهر ماه با تایید معوقات مزدی راننده‌های پیمانی سازمان به ایلنا گفته بود: مجموعه شهرداری و سازمان اتوبوسرانی آبادان دچار کمبود منابع مالی است، در عین حال کارکنان رسمی سازمان اتوبوسرانی آبادان نیز دست‌کم چهار ماه است دستمردشان به صورت حداقلی (پایه حقوق) بدون احتساب مزایا محاسبه و به حسابشان واریز می‌شود.

به گفته وی ،سازمان اتوبوسرانی یک واحد خدماتی و فاقد درآمد مستقیم است و منابع مالی آن از سوی شهرداری و وزرات کشور تامین می‌شود.

از سوی دیگر کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان نیز در ادامه پیگیری‌های صنفی خود تجمعی اعتراضی دیگری را در منطقه محل کار خود برپا کردند.

در مورد مطالبات صنفی کارگران رسمی سازمان عمران شهرداری آبادان نیر گفته می‌شود که وضعیت نامعلوم معوقات مزدی وبیمه ای باعث شده است تا شماری از این کارگران تجمع صنفی برپا کنند.

این کارگران که شمار آنها به حدود ۹۰ نفر می رسد ،می‌گویند که سازمان عمران شهرداری آبادان مطالبات بیمه آنها را در پنج ماه گذشته به تامین ا جتماعی پرداخت نکرده در عین حال یک ماه از دستمزد شهریور ماه را طلبکارند.

لازم به ذکر است تلاش‌های خبرنگار ایلنا برای پیگیری موضوع مورد اعتراض کارگران سازمان عمران شهرداری آبادان از طریق مسئولان مربوطه تا کنون بی‌نتیجه مانده است اما پیگیری‌ها در این خصوص همچنان از سوی این خبرگزاری ادامه دارد.

بدحسابی کارفرمایان در فازهایِ گازی کنگان/ کارگران امروز هم تجمع کردند

به گزارش ایلنا، کارگران پیمانکاری شاغل در کنگان، از تاخیرهای متناوب در پرداخت مطالبات مزدی انتقاد دارند.

کارگران پیمانکاری شاغل در برخی فازهای کنگان در پارس جنوبی، از تاخیر رایج در پرداخت مطالبات مزدی خود انتقاد دارند.

این کارگران که در فازهای ۱۴ و ۲۲-۲۳-۲۴ مشغول به کار هستند؛ می‌گویند مطالبات مزدی ما معمولا با چندین ماه تاخیر پرداخت می‌شود.

فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در مجموع یک پالایشگاه هستند که قرار است در سه فاز تکمیل شود و فاز ۱۴ نیز یک پالایشگاه جداگانه است؛ کارگران بسیاری در این فازها، تحت قرارداد شرکت‌های پیمانکاری هستند.

در حال حاضر برخی از این کارگران، بین دو تا چهار ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند و می‌گویند علیرغم پیگیری‌ها، هیچ زمان مشخصی برای پرداخت این مطالبات ارائه نشده است.

این کارگران که در شرکت‌های پیمانکاری مختلف مشغول به کار هستند، در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی بارها تجمع کرده‌اند که آخرین بار مربوط به هفته گذشته است؛ کارگران حاضر در تجمع هفته گذشته می‌گویند: “شرکت‌های پیمانکاری، حقوق قانونی کارگران را به رسمیت نمی‌شناسند و ما کارگران پیمانکاری متاسفانه هیچ راهی برای بیان خواسته‌های خود از جمله درخواست پرداخت به موقع دستمزدها نداریم”.

در همین رابطه کارگران فاز های ۲۲، ۲۳ و ۲۴ کنگان صبح امروز (بیست و ششم مهرماه) در اعتراض به چهار ماه مطالبات مزدی در محوطه مجتمع تجمع کردند.

این کارگران خواستار پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

تجمع مجدد سپرده گذاران موسسه مالی آرمان مقابل استانداری خوزستان

به گزارش ایلنا، تعدادی از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری آرمان از سایر شهرهای خوزستان به تجمع کنندگان خوزستانی پیوستند.

از ساعتی پیش، (چهارشنبه ۲۶ مهرماه) حدود ۳۰۰ نفر از سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری آرمان، مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

این تجمع کنندگان که تعدادی از آنان از شهرهای تهران، همدان، ملایر و سایر شهرهای استان خوزستان هستند، با ملحق شدند به مالباختگان اهوازی، شعارهایی مبنی بر اعتراض به موسسه مالی و اعتباری ملل که مسئولیت پرداخت بدهی های موسسه مالی آرمان را متقبل شده است، سر داده و خواستار رسیدگی مسئولین دولتی و بانک مرکزی به مشکل خود شده اند.

لازم به ذکر است که از هفته های گذشته، این تجمع کنندگان با تجمع در شعب ملل در اهواز و همچنین مقابل استانداری خوزستان، پیگیر مطالبات خود هستند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading