•                  
پنج شنبه , ۰۱ اسفند , ۱۳۹۸
پنج‌شنبه, فوریه 20

تخریب قبر حسین سودمند, دگراندیش مسیحی اعدام شده در سال ۱۳۶۹

0
112

حقوق بشر در ایران – قبر “حسین سودمند”, نوکیش مسیحی که در سال ۱۳۶۹ به علت گرایش به مسیحیت و در پی صدور و تائید حکم ارتداد پس از اعدام در زندان مشهد در یکی از قبرستانهای مشهد دفن شد پس از گذشت ۳۹ سال از اعدام وی و دفن این کشیش مسیحی که بصورت سنگی سیمانی و بطور بی نام و نشان بود پس از خاک ریزی و افزایش ارتفاع در میان خاک مدفون شده است و عملا اثری از سنگ قبر دیگر نیست. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, پس از گذشت ۳۹ سال از اعدام حسین سودمند, کشیش کلیسای پنطیکاستی جماعت ربانی مشهد, که در تاریخ ۱۲ آذر ماه سال ۱۳۶۹ به اتهام ارتداد اعدام شد و سپس در محیطی امنیتی در حومه قبرستان بهشت رضا در مشهد دفن شد. اما پس از گذشت ۳۹ سال از اعدام این دگراندیش مذهبی سنگ قبری ساده و بدون نام و نشان “حسین سودمند” با توجه به خاک ریزی و افزایش سطح تا حدود نیم متر منجر به پنهان شدن سنگ قبر در زیر تلی از خاک شده است. 

براساس این گزارش با توجه به افزایش ارتفاع مکانی که قبر “حسین سودمند”, کشیش کلیسای پنطیکاستی جماعت ربانی در مشهد که از آذر ماه سال ۱۳۶۹ پس از اعدام به اتهام دگراندیشی و باورهای مذهبی خود رد آن مکان دفن شده مسئولان شهرداری به بهانه نوسازی در بهشت رضا واقع در ۲۰ کیلومتری جاده مشهد به نیشابور اقدام به خاک ریزی بر روی سنگ قبر بی نام وی کردند و در حال حاضر سنگ قبر وی در حدود نیم متر زیر خاک رفت. 

همچنین در تصویر دریافتی از مکان خاک ریزی شده کاملا مشخص است که این مکان پیشتر بصورت مخروبه رها شده بود و شهرداری به بهانه نوسازی در نظر دارد که اقدام به تخریب کامل قبر “حسین سودمند” نموده و با از میان بردن آثار محل دفن وی سیاست محو موارد نقض حقوق بشر در ایران را در پیش گرفتند این موارد در کارنامه ۴۰ ساله ای که از عمر حکومت جمهوری اسلامی می گذرد بارها و به دفعات روئیت شده است. 

حسین سودمند در تاریخ ۱۲ آذرماه سال ۱۳۶۹ و در حالی که در آبان ماه همان سال به مرخصی چند هفته ای اعزام شده بود بدون اطلاع قبلی و اجازه ملاقات با خانواده اش به اتهام “ارتداد و بازگشت از دین اسلام” در محوطه زندان وکیل آباد مشهد اعدام شد و در خرابه‌ای در حومه شهر مشهد به خاک سپرده شد که این مکان در حال حاضر به محدوده بهشت رضا در مشهد تبدیل شده 

حسین سودمند رادکانی در سال ۱۹۵۱ در شهر مشهد و در یک خانواده‌ مذهبی دیده به جهان گشود. حسین دومین فرزند از سه فرزند خانواده بود. او هنوز کودک بود که پدر و مادرش از هم جدا شدند. مادر حسین که پرستار بود با مشقت بسیار کودکانش را سرپرستی کرد تا آن‌ها درس بخوانند و فرزندان شایسته‌ای برای جامعه بشوند.

حسین سودمند اولین برخورد کودکانه‌اش را با دگراندیشان مذهبی و غیرمسلمانان این‌گونه بیان می‌کند که در نزدیکی شهرشان دهکده‌ای بود که اغلب ساکنان آن‌جا یهودی و مسیحی بودند. هر بار که اهالی دهکده برای کشیدن آب از چاه به نزدیکی محل سکونت حسین می‌رفتند حسین آن‌ها را مورد آزار قرار می‌داد و با دوستان هم‌سن و سالش به سوی آن‌ها سنگ پرتاب می‌کرد چرا که از بزرگ‌ترها شنیده بود که این‌ها به دلیل غیر مسلمان بودن نجس هستند.

یک روز که حسین به آن‌ها سنگ می‌زد، ظرف یکی از این خانم‌های غیرمسلمان شکست. حسین فرار را برقرار ترجیح داد اما در میانه فرار پایش به سنگی برخورد کرد و افتاد و به شدت زخمی شد. زن غیرمسلمان با سرعت زیاد به سمت حسین دوید. حسین در همان عالم کودکی خودش را برای کتک سختی آماده کرده بود اما آن زن حسین را در آغوش گرفت و زخم او را شست و از شیرینی‌هایی که به همراه داشت به حسین ۷ساله داد. حسین سودمند هیچ گاه در زندگی‌اش رفتار آن زن را فراموش نکرد. رفتاری که در ازای نفرت، به او طعم شیرین محبت را چشاند.

سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است. 

از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این،‌ چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شده است و برخی از کلیساها تعطیل شده‌اند و از مراسم کلیسایی به زبان فارسی جلوگیری به عمل آمده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در طی نشستی که در تاریخ در پارلمان بریتانیا برگزار شد وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بسیار نگران‌کننده خواند. او افزود که این موضوع از «دغدغه‌ها و نگرانی‌های» اوست و در سال‌های آینده او با جدیت به این موضوع خواهد پرداخت.

سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۸۶ میباشد که بر حق افراد بر حق تغییر دین و انجام مناسک مذهبی بدون ترس و تبلیغات مذهبی را برای افراد بدون محدودیت آزاد دانسته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

“ابراهیم رئیسی”, رئیس قوه قضائیه, در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸,  با حضور در جلسه شورای عالی حقوق بشر در جمهوری اسلامی که با حضور “علی شمخانی” و “غلامحسین محسنی اژه ای” دو تن دیگر از اعضای ارشد در قوه قضائیه و شورای عالی امنیتی ملی جمهوری اسلامی برگزار شده بود از حکومت جمهوری اسلامی با عنوان حکومتی یاد کرد که در ریشه و بطن ساختاری برابری کامل با اصول حقوق بشر دارد!

همچنین علی خامنه ای, رهبر جمهوری اسلامی, به دفعات در صحبتهای خود ادعا کرده که در ایران هیچ شهروندی به صرف انتقاد مورد پیگرد قضائی و بازداشت قرار نمی گیرد که اینگونه رفتارهای قهرآمیز حقیقت ماجرا از سرکوب و گسترش فضای امنیتی در ایران را نشان می دهد و گویای این امر است که حاکمان جمهوری اسلامی اساتید بزرگ در سفسطه, مغالطه و تفسیر به رای هستند. 

برچسب هامسیحیمسیحی ستیزی در ایرانمسیحیانمسیحیان فارس زبانمسیحیان فارس زبان ایرانمسیحیان پروتستانمسیحیان پرتستانمسیحیان آشوریمسیحیان آشوری در ایرانمسیحیان ایرانمسیحیان ارمنیمسیحیان ارمنی در ایرانمسیحیان تبشیریمسیحیان جفا دیدهمسیحیان در ایرانمسیحیان غیر تثلیثیمسیحیان غیر تثلیسیمسیحیان غیرتثلیثیمسیحیتمسیحیت ستیزی حکومت جمهوری اسلامی در ایراننوکیش مسیحینوکیش مسیحی حسین سودمندنوکیشاننوکیشان مذهبی در ایراننوکیشان مسیحینوکیشان مسیحی ایرانینوکیشان مسیحی در ایراننوکیشان مسیحی غیرتثلیثی در ایراننوکیشان مسیحیتکلیساهای خانگیکلیسای پنتیکاستیکلیسای پنطیکاستیکلیسای انجیلیکلیسای جماعت ربانیکلیسای خانگیاعمال فشار بر نوکیشان مسیحی در ایراناعداماعدام کشیشانبهشت رضابازداشت نوکیشان مسیحی در دزفولبشارت در مسیحیتتخریب امکان مذهبی مسیحیانتخریب اماکن مذهبی مسیحیانحسین سودمنددگراندیشدگراندیش مذهبیدگراندیشیدگراندیشان مذهبیدگراندیشان مذهبی در ایرانزندان وکیل آباد مشهدسرکوب مسیحیان در ایرانسرکوب نوکیشان مسیحیسرکوب نوکیشان مسیحی در ایرانسرکوب نوکیشان در ایرانسرکوب دگراندیشان در ایرانسرکوب شهروندان مسیحیسرکوب شهروندان مسیحی در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: