•                  
پنج شنبه , ۱۰ مهر , ۱۳۹۹
پنج‌شنبه, اکتبر 1

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان, آذر ماه ۱۳۹۸

0
479

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهر مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان آذر ماه ۱۳۹۸ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

یادآوری مهم: گزارش پیش رو در بر دارنده ۲۰ تا ۳۰ درصد واقعیت از موارد نقض حقوق پیروان ادیان در ایران می باشد.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران,  برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, در پی بازدید “درویش وند”, نماینده “امین وزیری”, قاضی ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی از اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج حمزه درویش, زندانی عقیدتی محبوس در این اندرزگاه که شکایت نامه ای را از بابت “جعل نامه از زبان این زندانی عقیدتی” و “انتقال غیرقانونی وی به زندان لاکان رشت, به مسئولان مربوطه تحویل داد و خواستار پیگری شکایت خود شده بود, توسط “محمدی”, رئیس حفاظت اطلاعات این زندان, تهدید به پرونده سازی از بابت اتهامات ” نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” شد. صبح روز شنبه ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش” در پی احضار به دفتر “حسن قبادی”, معاون این زندان با دستبند و پابند و همزمان با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شد. . از میزان آسیب دیدگی و وضعیت سلامتی این زندانی عقیدتی اطلاع دقیقی در دست نیست و همین امر باعث نگرانی شدید خانواده و نزدیکان این زندانی عقیدتی شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “رحمت الله پاکزاد”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱, زندان رجائی شهر کرج در پی احساس درد در ناحیه شکم و اعزام به بهداری توسط پاسدار بند اندرزگاه ۳ فردی بنام “ناصری” به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کماکان وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “حافظ عطاءالله سیریازهی”، “مولوی کریم بخش کوهی” از مدرسین مدرسه دینی منبع العلوم کوه ون و “شکیل احمد دشتیاری” فعال مذهبی اهل سنت و طلبه در حال تحصیل در سال اول از مدرسه مذکور پس از احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات زاهدان و شهرستان راسک تحت بازجوئی قرار گرفتند. همچنین در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “عبیدالله شیروزهی”, شهروند ساکن شهرستان سرباز و “داماد و برادرزاده “مولوی فضل الرحمن کوهی”, فعال مذهبی اهل سنت که در بازداشت بسر می برد”, پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک از بابت تحریک شهروندان این شهرستان برای برگزاری تجمع اعتراضی باهدف اعتراض به بازداشت “مولوی فضل الرحمن کوهی” مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸, “عبدالحلیم برم”, فعال مذهبی اهل سنت اهل درگس واقع در چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ترمینال مسافربری شهرستان چابهار به همراه یک نفر دیگر بنام “اسماعیل” از دوستانش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از بازجوئی از “اسماعیل” ماموران امنیتی وی را آزاد کردند اما “عبدالحلیم برم” به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۷ آذر ماه ۱۳۹۸, “مولوی فضل الرحمن کوهی”, روحانی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان پس از احضار به دادگاه ویژه روحانیت مشهد در این شهرستان بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸, “مولوی علی صفرزهی”, فعال مذهبی اهل سنت, ساکن علی آباد کتول از توابع استان گلستان, محبوس در زندان مرکزی زاهدان, که در خردادماه سال جاری درپی سفر به زاهدان و احضار به دادگاه انقلاب این شهر بازداشت شده بود از بابت اتهامات سیاسی در مجموع به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. 

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

ردیف موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ احضار و بازجوئی ۹مورد
۲ انتقال زندانی به سلول انفرادی  ۱مورد
۳ بازداشت و بیخبری ۱ مورد
۴ محکومیت به حبس ۱مورد 
۵ فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد 
۶ توهین، تهدید ، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۱ مورد
۷ بیخبری از افراد بازداشت شده  ۱ مورد
۸ رفتار خشونت آمیز یا ضرب و شتم زندانیان  ۱ مورد
۹ محرومیت از حق دادرسی عادلانه                        ۱ مورد
۱۰ محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی ۲ مورد
۱۱ شکنجه ۲مورد
۱۲ تهدید  ۵ مورد
۱۳ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۱مورد
۱۴ جمع کل ۲۷مورد

بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۸, “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن بندر لنگه که در تاریخ ۲۳ آذر ماه سالجاری در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهرستان به منزل شخصی وی بازداشت شده بود پس از اتمام مراحل بازجوئی از بازداشتگاه این ارگان امنیتی به زندان بندرعباس منتقل شد. انتقال “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی, از بازداشتگاه اداره اطلاعات بندر لنگه طی تماس تلفنی وی با خانواده خود به آنها اطلاع رسانی شد. از مصادیق حقوقی و دلایل بازداشت این شهروند بهائی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۸, “اردشیر فنائیان”, “یلدا فیروزیان” و “بهنام اسکندریان”, سه تن از شهروندان بهائی ساکن استان سمنان و محبوس در زندان این شهرستان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان از بابت اتهامات “عضویت در گروههای غیرقانونی اقدام کننده علیه امنیت کشور”, “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغاتی و تشکیلاتی” در مجموع به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “نوشین حکیمی « نوح نژاد »”, شهروند بهائی ساکن بندر لنگه, در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی وی را بازداشت و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. در همین روز محل کسب و منزل “عرفان نوح نژاد”, دیگر شهروند بهائی ساکن در بندر لنگه مورد تفتیش قرار گرفت و سپس پلمپ شد. منزل مسکونی “وحید زراعت کار”, که وی داماد خانواده نوح نژاد می باشد هم از سوی نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی وی ضبط شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “روئین کهنسال”, “ابوالفضل انصاری” و “روح الله زیبائی”, ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن کرج که پیش از این از سوی نیروهای امنیتی در این استان بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی مورد تفهیم اتهام گرفته و با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و آزاد شده بودند توسط شعبه ۱دادگاه انقلاب کرج برگزار خواهد شد. همچنین بنا بر اعلام شعبه مذکور وکلای انتخابی از سوی این ۳ شهروند بهائی به دادگاه حق حضور در جلسه دادرسی برای دفاع از موکلان خود را ندارند و جلسه دادرسی فقط با حضور این ۳ شهروند بهائی برگزار خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, روحا ایمانی، شهروند بهایی محبوس در زندان کرمان از زندان این شهر به زندان مرکزی یزد منتقل شد. این شهروند بهایی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۰ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸, واحدهای صنفی متعلق به ۵ تن از شهروندان بهائی بنامهای “بهروز غلامرضایی” « کاشی سرامیک », “شمیم توحیدی” و “حبیب الله توحیدی” « عینک سازی », “احمد علی شوکتی” « عینک سازی », بهزاد غلامرضایی « تاسیسات لوله کشی » و “بهمن غلامرضایی « مغازه الکتریکی » که در تاریخ ۸ آبان ماه سالجاری به دستور مقامات قضائی پلمپ شده بود پس از گذشت بیش از ۱ ماه فک پلمپ شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “هما منوچهرزاده”, “شهاب فردوسیان”, “ساغر منوچهرزاده”, “نسیم جابری”, “مهران الله دادی”, “قدوس لطفی”, “شهباز باشی”, هشت تن از شهروندان بهائی ساکن بهارستان اصفهان که در تاریخ ۸ آذر ماه در پی یورش ماموران امنیتی بازداشت شده بودند پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع وثیقه هایی بصورت جداگانه و موقت تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “ناصر رجب”, شهروند بهائی ساکن کرج با توجه به اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد. این شهروند بهائی در پی یورش ماموران امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی بند اطلاعات سپاه کرج واقع در زندان رجائی شهر کرج منتقل شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۸, “اسماعیل فرزانه” به همراه برادرزاده اش “بردیا فرزانه”, دو تن از شهروندان بهائی ساکن شهرستان امیدیه واقع در استان خوزستان که پیش از این و در تاریخ ۹ آذر ماه سالجاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بودند پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، مژگان احمدزاده « فدایی »، شهروند بهائی ساکن شهرستان قائم‌شهر توسط دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ به خانم فدایی ابلاغ شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸، دومین جلسه دادگاه تجدیدنظر امرالله خالقیان، احسان الله امیری نیا، نیما رجب زاده و آرمان بندی امیر آباد شهروندان بهایی ساکن کرمان در شعبه یک دادگاه تجدیدنظر استان کرمان برگزار خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸، حکم دادگاه تجدیدنظر کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی شهروندان بهایی ساکن کرمان به آنان ابلاغ شد.به گفته محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، این شهروندان از بابت اتهام “عضویت در تشکیلات بهایی” تبرئه و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “علی احمدی”, شهروند بهائی ساکن قائم شهر که پیش از این با اتهامات سیاسی توسط دادگاه انقلاب این شهرستان مورد محاکمه قرار گرفته بود به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند بهائی پیش از این و در اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۲ دی ماه همان سال, با تودیع قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۱۱ دوشنبه آذر ماه ۱۳۹۸, “فریبا اشتری”, شهروند بهائی ساکن یزد و از زندانیان سیاسی سابق در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهرستان پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی بازداشت و از وضعیت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. بازداشت این شهروند بهائی در حالی صورت گرفته که “ناصر باقری”, همسر وی در زندان مرکزی یزد در حال تحمل دوران محکومیت حبس خود میباشد

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۸, “حسن ممتاز سروستانی”, شهروند بهائی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین با توجه به فعالیتهایی که در رابطه با دانشگاه مجازی بهائیان به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود پس از کاهش دوران محکومیت حبس خود بطور مشروط از زندان آزاد شد. به نظر این زندانی بهائی در راستای اعطای عفو مشروط به زندانیان آزاده باشد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸، سروش آبادی، شهروند بهایی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.سروش آبادی، در تاریخ ۲۹ مهرماه امسال همراه با دو شهروند بهایی دیگر به نام های کیانا شعاعی و فرزان معصومی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۸, “فرزان معصومی”, شهروند بهائی ساکن شیراز, پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. این شهروند بهائی پیش از این و در تاریخ ۲۹ مهر ماه سالجاری به همراه ۲ شهروند بهائی دیگر بنامهای “کیانا شعاعی” و “سروش آبادی”, از سوی ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۹ آذر ماه ۱۳۹۸, “اسماعیل فرزانه”, شهروند بهائی ساکن شهرستان امیدیه از توابع استان خوزستان در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهرستان به محل سکونت وی پس از تفتیش آن مکان و ضبط وسائل به مکان نامعلومی منتقل شد. لازم به توضیح است که در همان روز “بردیا فرزانه”, برادرزاده این شهروند بهائی هم به روشی مشابه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۹ آذر ماه ۱۳۹۸, “سروش آزادی”, شهروند بهائی ساکن محله بهارستان اصفهان در پی یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی از آن مکان این شهروند بهائی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همچنین روز شنبه هفته جاری “بردیا فرزانه”, شهروند بهائی ساکن محله امیدیه از توابع استان خوزستان پس از یورش ماموران امنیتی به محل سکونت این شهروند بهائی و تفتیش منزل و ضبط برخی از اقلام شخصی وی را بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۸ آذر ماه ۱۳۹۸, “هما منوچهرزاده”, “شهاب فردوسیان”, “ساغر منوچهرزاده”, “نسیم جابری”, “مهران الله دادی”, “قدوس لطفی”, “شهباز باشی”, “وحیده نیازمند”, “ناصر لطفی”, جملگی ۹ تن از شهروندان بهائی ساکن در اصفهان در پی یورش هماهنگ ماموران امنیتی به منازل شخصی این افراد پس از تفتیش آن مکان و ضبط برخی لوازم شخصی این شهروندان بهائی را بازداشت و از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت ۱۲ روز از بازداشت ناصر رجب، شهروند بهایی ساکن کرج همچنان اطلاعی از وضعیت و دلیل بازداشت وی در دست نیست.علیرغم مراجعه مکرر خانواده رجب مسئولان قضایی و امنیتی کرج از پاسخگویی درباره سرنوشت ایشان سر باز می زنند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۴ آذر ماه ۱۳۹۸, “عباس طائف”, شهروند بهائی ساکن تهران که چندی پیش در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی وی پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم بازداشت شده بود با توجه به اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

ردیف موارد نقض حقوق بشر جمع موارد
۱ بازداشت و بیخبری ۱۸مورد
۲ صدور حکم حبس تعزیری ۷ مورد 
۳ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱ مورد
۴ شکنجه, یورش, توهین, تهدید و آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۱ مورد 
۵ عدم دسترسی به وکیل یا دادرسی عادلانه ۳ مورد 
۶ آزادی با قرار وثیقه ۱۴ مورد 
۷ آزادی مشروط ۱ مورد 
۸ محاکمه  ۷ مورد 
۹ یورش                       ۱۵ مورد 
۱۰ محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی ۱ مورد 
۱۱ پلمپ محل کسب ۱ مورد 
۱۲ فرافکنی و حاشیه سازی ۷ مورد 
۱۳ تفتیش منزل ۱۶ مورد 
۱۴ ضبط وسائل ۱۶ مورد 
۱۵ جمع کل ۱۰۸ مورد
دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند.  در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران  تهران,  درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد.  در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷,  در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸, چهارده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندانهای کشور که از تاریخ ۱۴آبان ماه سالجاری که در اعتراض به اعمال محدودیتهای امنیتی بر “نورعلی تابنده”, قطب دراویش گنابادی در اعتصاب غذا بسر می برند حال ۴ نفر از این افراد که در زندان تهران بزرگ بسر می برند در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد و از اعزام به مرکز درمانی و مراقبتهای پزشکی محروم هستند و سایر ۱۰ درویش دیگر هم کماکان در اعتصاب غذا بسر می برند. علیرغم گذشت ۴۳ روز از اعتصاب غذای این دراویش گنابادی هیچگونه توجهی از طرف مسئولان این زندان متوجه این افراد نشده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۸، با گذشت ۴۱ روز از اعتصاب غذای ده ها تن از دراویش گنابادی، ۱۴ تن از آنان همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.پیشتر اعتصاب غذای این زندانیان که شامل ۶۹ درویش گنابادی مرد در زندان تهران بزرگ و ۳ درویش گنابادی زن در بند زنان زندان اوین در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده بر دیدارها و رفت‌وآمدهای نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی شروع شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ظهر روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۸, “رضا سیگارچی”, درویش گنابادی که به تازگی همزمان با سکته قلبی از زندان تهران بزرگ به زندان قزلحصار کرج منتقل شده علیرغم گذشت ۱۱ روز از سکته قلبی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام و در بخش MRI در این بیمارستان بستری شده است. اعزام این درویش گنابادی به مرکز درمانی تخصصی پس از سکته قلبی در حالی صورت گرفته که پیش از سکته قلبی و در زمانی که “رضا سیگارچی” در زندان تهران بزرگ بود بنا بر تاکید پزشکان بهداری این زندان در خواست اعزام وی به بیمارستان تخصصی قلب از سوی مسئولان زندان تهران بزرگ رد شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸, “احسان صفاری”, درویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در حادثه گلستان هفتم پاسداران بازداشت و به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان سراوان محکوم شده بود با توجه به سپری کردن دو سوم مجموع حبس خود پس از تائید در خواست آزادی مشروط و آزادی از زندان, جهت اجرای حکم ۲ سال تبعید خود به استان سیستان و بلوچستان اعزام شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۸, “مجید مرادی”, “حیدر تیموری” و “مجتبی بیرانوند”, سه تن از دراویش گنابادی که اخیرا از زندان تهران بزرگ به زندانهای ایلام و زندان خرم آباد منتقل شدند در پی دستور رئیس زندان موی سر و سیبیل “مجید مرادی”, “حیدر تیموری” در زندان ایلام تراشیده شد. همچنین مسئولان زندان مرکزی خرم آباد در تلاش برای تراشیدن موی سر و ریش “مجتبی بیرانوند دیگر درویش گنابادی محبوس در این زندان برآمده بودند که با مقاومت این زندانی عقیدتی وی به سلول انفرادی منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۸, “محمد شریفی مقدم”, “رضا انتصاری”, “سینا انتصاری”,”احمد ایرانی خواه”, “سعید دوراندیش”, “صالح الدین مرادی”, “مرتضی کنگرلو”, “مصطفی میرمحمدی”, “مصطفی عبدی”, “سخاوت سلیمی”, “سعید سلطانپور”, “جواد خمیس آبادی”, “محسن مقدسی” و “مجید رشیدی”, در سی و یکمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی شان که با هدف اعتراض بر تداوم حصر “نورعلی تابنده” قطب دراویش گنابادی” و همچنین “رفع ممنوعیت ملاقات با وی برای دراویشی که به منزل نورعلی تابنده مراجعه می کنند”, نه تنها توجهی به درخواستهای این دروایش محبوس نشده بلکه روز جاری بسیاری از این دراویش به زندانهای دیگر شهرها منتقل شدند.

روند ستیز با دراویش گنابادی در این ماه نیز ادامه داشت به گونه‌ای که حقوق دراویش در موارد ذیل نقض گردید

ردیف  موارد نقض حقوق بشر جمع موارد 
۱ آغاز دوران محکومیت ۱ مورد 
۲ اعتصاب غذا ۱۴ مورد 
۳ انتقال زندانی به سلول انفرادی ۱ مورد 
۴ شکنجه یورش ،توهین، تهدید ، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان ۳ مورد 
۵ محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی ۱۵ مورد 
۶ تفتیش عقیده ۳ مورد 
۷ جمع کل ۳۷ مورد 
برچسب هامسیحیان در جمهوری اسلامینقض حقوق پیروان ادیان در ایراننقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایراننقض حقوق بشرنقض حقوق بشر در ایراننقض حقوق شهروندی در ایراننمایندگان اقلیتهای مذهبی در ایراننافرمانی مدنی در ایراننافرمانی مدنی شهروندان در ایراننافرمانی مذهبیگزارشگزارش ماهیانهگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان در آذر ماه ۱۳۹۸گزارش ماهیانه نقض حقوق بشرگزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایرانگزارش نقض حقوق بشرگزارش نقض حقوق بشر در ایرانگزارش آماریگزارشهای آماریگزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایرانگزارشات ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانپیروان آیین بهایی در ایرانپیروان آئین بهائی در ایرانپیروان اهل تسنن در ایرانپیروان ادیان در ایرانپیروان بهائیان در ایرانپیروان دراویش گنابادی در ایرانپیروان سایر ادیانپیروان سایر ادیان ایر انپیروان سایر ادیان در ایرانپیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیاقلیتهای مذهبیاقلیتهای مذهبی در ایراناقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیاهل تسنناهل تسنن در ایراناهل سنتاهل سنت در ایرانبهاییبهاییانبهاییان ایرانبهاییان در ایرانبهائیانبهائیان در ایرانجمهوری اسلامیجمهوری اسلامی ایرانجامعه بهائی ایرانجامعه بهائی در ایرانجامعه بهائیان ایرانجامعه بهائیان در ایرانحقوق پیروان سایر ادیان در ایرانحقوق بشرحقوق بشر در ایراندرویشدرویش گنابادیدرویش گنابادی در ایراندراویشدراویش گنابادیدراویش گنابادی در ایراندراویش طریقت نعمت اللهی گنابادیدراویش طریقت نعمت الهی گنابادیدراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادیسرکوب پیروان سایر ادیانسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانشهروندان بهائی در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: