یک شنبه , ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یکشنبه, می 19

احضار تلفنی بهزاد علی بخشی, فعال مدنی ساکن شازند جهت اجرای حکم حبس

0
1234

حقوق بشر در ایران – روز جاری, بهزاد علی بخشی, فعال مدنی ساکن شازند, طی تماس تلفنی از سوی شعبه ۶ دادگاه انقلاب شازند جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری فراخوانده شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز دوشنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸, بهزاد علی بخشی, فعال مدنی ساکن شازند اراک  واقع در استان مرکزی با توجه به ابلاغ حکم ۶ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام؛ “توهین به رهبری” که از سوی شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی و با شکایت “محسن خیرمند” معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک صادر شد با توجه به تماس تلفنی دریافتی از سوی شعبه ۶ دایره اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک جهت اجرای حکم احضار شد. 

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ بهزاد علی بخشی, فعال مدنی در حالی روز جاری برای اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “توهین به رهبری” بصورت تلفنی احضار شد که در حدود یک هفته پیش به دلیل سکته قلبی در حال پیگیریهای پزشکی برای درمان خود می باشد و پس از این تماس و مراجعه وثیقه گذار وی به دادگاه انقلاب شازند به مدت ۱ ماه به این فعال مدنی فرصت درمان داده شد. 

بهزاد علی بخشی، یکی از فعالین مدنی بازداشت شده‌ در جریان تظاهرات سراسری مردمی در دی ماه ۱۳۹۶, به همراه ۴ تن دیگر از فعالان مدنی شازند و آستانه به نام‌های “کیان صادقی”، “محمد نجفی”، “علی باقری” و “عباس صفری” بازداشت شده بود.

این فعال مدنی ساکن شازند, در تاریخ ٨ اسفندماه  ۱۳۹۶, با توجه به اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان، به طور موقت از زندان مرکزی اراک آزاد شد. 

با آغاز روند دادرسی, بهزاد علی بخشی, فعال مدنی ساکن شازند, از توابع اراک واقع در استان مرکزی به دلیل شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز دی ماه ۱۳۹۶ و همراهی با “محمد نجفی” وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در حال حاضر در زندان مرکزی اراک در حال تحمل حبس خود میباشد توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری ۲ شهرستان اراک از بابت اتهام “توهین به رهبری” به تحمل ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شده بود. وی  پیشتر توسط شعبه ۱  دادگاه کیفری ۲ اراک نیز به اتهام اخلال در نظم عمومی به “یکسال حبس تعزیری”  و “۷۴ضربه شلاق” محکوم شده بود که با ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر, بهزاد علی بخشی به تحمل ۱ سال حبس تعلیقی  و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شد.  

همچنین در حکم صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر بهزاد علی بخشی از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی” و “لیدر تظاهرات اراک”، “عضویت در گروه به سرکردگی محمد نجفی” تبرئه شده بود. 

 در قسمت دوم از همین پرونده  مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی هر یک به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شدند. همچنین محمد نجفی و علی باقری هر یک به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. همچنین عباس صفری دیگر متهم این پرونده از اتهامات مطروحه تبرئه شده بود. این حکم در حالی صادر شده بود که آقایان محمد نجفی و علی باقری بابت اتهام “کمک به دولت متخاصم” از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌ بودند. 

 با ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر حکم صادره در دادگاه بدوی برای بهزاد علی بخشی  به ۵ سال حبس تعلیقی تبدیل شد. براساس حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر, “محمد نجفی” ، “علی باقری” و “عباس صفری” به ۳سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، “بهزاد علی‌بخشی”، “محمد یعقوبی”، “یوسف شیری‌لرد”، “ندا یوسفی”، “داوود رحیمی”، “مسعود عاجلو”و “محمد ترابی” به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال و “کیان صادقی” به ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شدند. لازم به توضیح است که علی باقری علاوه بر این به اتهام “توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” نیز به تحمل ۶ ماه حبس محکوم شده بودند. 

سپس با اعتراض “محسن خیرمند” معاون دادستان عمومی و انقلاب اراک پرونده به شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد که نهایتا بهزاد علی بخشی از بابت اتهام “توهین به رهبری” به تحمل ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شد و حکم صادره در اوایل فروردین ماه سالجاری به بهزاد علی بخشی ابلاغ شد. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading