پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احضار و ممانعت از ادامه مسافرت شیخ دراویش گنابادی

0
1864

زکو.PNG در ادامه‌ی محرومیت و ممانعت مشایخ طریقت نعمت‌اللهی گنابادی از مسافرت به شهرها و مناطق غیر از محل سکونتشان عصر دیروز مأموران اداره اطلاعات اردبیل، آقای معروفی (صادقعلی) از مشایخ سلسله‌ی نعمت‌اللهی گنابادی که به شهرستان اردبیل سفر کرده‌اند، احضار و از ادامه‌ی مسافرت ایشان به شهرهای این استان جلوگیری و ممانعت کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سایت مجذوبان نور ، آقای معروفی همچنان در شهرستان اردبیل می‌باشند.  در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دراویش گنابادی بازداشت و به حکم‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند؛ مصطفی دانشجو، امیر اسلامی، حمیدرضا مرادی، رضا انتصاری، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی و امید بهروزی از وکلای دراویش گنابادی و مدیران سایت مجذوبان نور متعلق به دراویش گنابادی هستند که شهریورماه ۱۳۹۰ در پی فشارهای آن دوران بازداشت شدند و هر کدام به حکم‌های طولانی‌مدت محکوم شدند. همچنین در طی این سال‌ها بسیاری از دانشجویان درویش محروم از تحصیل شده‌اند. مصطفی دانشجو، وکیل و از زندانیان سابق که درویش گنابادی است، روز ۳۰ اردبیهشت‌ماه ۹۶ از ادامه تحصیل در رشته‌ی حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه آزاد تهران محروم شد. آقای دانشجو در گفتگویی با کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود اخراج او طی «تماس تلفنی و بدون ذکر دلیل» از سوی حراست کل دانشگاه آزاد و یک روز پس از انتخابات انجام شده است.

در خردادماه ۹۶، سه‌هزار دانشجوی دانشگاه‌های ایران در بیانیه‌ای به محرومیت دراویش گنابادی از تحصیل اعتراض کردند. در قسمتی از بیانیه‌ی ۳۰۰۰ دانشجو در دفاع از حق تحصیل، آمده است: «بعضاً گروه‌های مختلفی از ایرانیان شاهد نقض این حق اجتماعی خود بوده‌اند. گروه‌هایی که در مرکز انواع اقدامات تبعیض‌آمیز تحت فشار قرار می‌گیرند و‌ گاه بهای عقیده‌ی خود را با جانشان پرداخت می‌کنند؛ و برای فعالین حقوق آنان نیز توسط دستگاه‌های امنیتی و سیستم قضایی، موانع متعددی ایجاد می‌شود. از جمله‌ی این گروه‌ها دراویش گنابادی هستند که سیطره‌ی نگاه امنیتی بر ایشان در ماه‌های گذشته سبب محرومیت از تحصیل و ممانعت از تدریس تنی چند از دانشجویان و اساتید درویش در دانشگاه‌های کشور شده است.»

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading