جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

ادعای عضو انجمن کلیمیان ایران؛ امنیت بیشتر یهودیان در ایران نسبت به آمریکا و اروپا!

0
1366

یکی از اعضای انجمن کلیمیان ایران مدعی شده یهودیان در جمهوری اسلامی بیش از آمریکا یا اروپا احساس امنیت دارند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، همایون سامیه‌هید، عضو انجمن کلیمیان ایران در گفتگو با «راشا تودی» (شبکه دولتی روسیه) گفته، یهودیان ایران می‌توانند آزادانه عبادت کرده و اعمال سنتی خود را به‌جا آورند. آن‌ها با هیچ نوع فشاری روبرو نیستند.

کنیسه‌های ما در اینجا امن‌تر از آمریکا یا اروپاست.

دولت ایران از ما حمایت می‌کند. او توضیح داده «مقایسه قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهترین نمونه این مسئله به شمار می‌رود.

در قانون اساسی مشروطه وقتی می‌خواهند از ایرانیان پیرو ادیان توحیدی به‌جز اسلام نام ببرد، از آن‌ها به‌عنوان کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان مقیم ایران نام می‌برد.

بر این اساس ازنظر حقوقی وضعیت شهروندی کامل را برای اقلیت‌های دینی در ایران قائل نمی‌شوند، اما در قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان رهبری این اصطلاح به ایرانیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی تغییر نام پیدا می‌کند.»

البته او به محدودیت‎های یهودیان در ایران اشاره نکرده است، به عنوان مثال نگفته اگر وضعیت این اقلیت مذهبی در جمهوری اسلامی بهتر از آمریکا و اروپاست پس نماینده کلیمی‌ها در مجلس خبرگان کجاست؟ یا چه تعداد یهودی پیش از انقلاب اسلامی در ایران حضور داشتند و امروز چه تعدادی در ایران مانده‌اند و آنهایی که ترجیح دادند ایران را ترک کنند چه دلایلی داشتند.
بخش عمده سرمایه‎گذاری‎های اقتصادی و بورسی در دنیا توسط یهودیان صورت می‎گیرد که بسیاری از آنها ریشه‎های ایرانی دارند، چه تعداد از آنها حاضرند به جمهوری اسلامی اعتماد کنند و سرمایه خود را به ایران بیاورند؟
همایون سامیه‌هید، همچنین اشاره کرده که طبق نظر روح الله‎ خمینی «تمام اقلیت‌های دینی بعد از پیروزی انقلاب در وضعیت مناسب بوده و از حقوق کامل شهروندی برخوردار خواهند شد، تأکید می‌کنند. این درواقع موجب افزایش عمق همدلی کلیمیان با تمام ملت ایران می‌شود.»
این یکی از وعده‌های عمل نشده خمینی در چهار دهه گذشته است. اگر مسؤولان نظام مدعی هستند این وعده تحقق پیدا کرده باید از آنها پرسید پس چه لزومی به تشکیل معاونت امور اقلیت‎های دینی و قومی در نهاد ریاست جمهوری بود؟
آیا اینکه سپاه از «ستاره داوود» به عنوان سیبل برای آزمایش‌های موشکی خود استفاده می‎کند، یا ترویج تبلیغات یهودی‏‌ستیزانه، تخریب معماری‌هایی که روی آن نمادهای یهودی طراحی شده یا انکار هولوکاست در راستای آزادی ادیان صورت می‎گیرد؟

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading