جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

نماینده استان خوزستان: «خوزستانی‌ها در جهنم زندگی می‌کنند؛ برخی مناطق بیش از ۴۵ روز است که آب ندارند»

0
556

khademi-765x510.jpgهدایت الله خادمی در مصاحبه ای از قطعی آب در مناطق مختلف خوزستان ابراز نگرانی کرده و اعلام داشته بی تدبیری ها در بخش محیط زیست باعث گشته «شرایط اسفباری در منطقه ایجاد شود».

به گزارش حقوق بشر در ایران، هدایت الله خادمی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: «این روزها خوزستان حال و روز خوشی ندارد، گرمای هوا آنچنان طاقت فرسا شده که هر کس کمتر از یک ساعت در بیرون و فضای باز باشد، قطعا کارش به بیمارستان می کشد. از سوی دیگر، با مشکل قطعی برق سروکار دارند و طرف دیگر باید با بحران آب دست و پنجه نرم کنند.» متأسفانه در این گرمای طاقت فرسا، بحران آب هم جدی شده است. در شمال شرق خوزستان به ویژه بحران آب، تبدیل به یک بحران امنیتی می شود. بسیاری از این درگیری های قومیتی که در خوزستان رخ می دهد، ریشه در بی آبی و فقر مردم دارد، با این حال، می بینیم هیچ اتفاقی هم نیفتاده و مردم همچنان باید این وضعیت را تحمل کنند.

وی گفت: «ما مناطقی در ایذه داریم که بیش از ۴۵ روز است آب ندارند. هم اکنون چشمه شیرین و باغ مولا ۴۵ روز است، قطعی آب دارند. همچنین ده ایذه حدود سه ماه است آب ندارد. این شهرستان همزمان با کرج، تبدیل به بخش شده و حدود ۴۰ هزار تن جمعیت دارد که باید با تانکر برای ساکنان آن آب برد.»

جالب است بدانید، ده ایذه دروازه ورود کارون به خوزستان است و چهار در سمت چپ آن قرار دارد و کارون ۳ هم در سمت راست آن، ولی متأسفانه آنجا آب ندارند.

نماینده استان خوزستان افزود: «تنها راه نجات این ۵۰۰ هزار جمعیت از این بحران ها برای آنکه منطقه را ترک نکنند، این است که انتقال آب به سرعت انجام شود. اگر همین یک کار کوچک را انجام دهند، مردم به هیچ چیز دیگری احتیاج نخواهند داشت، اما عملا کاری که انجام می شود این است که آب این مناطق را چند صد کیلومتر آن طرف تر به استان های دیگر می فرستند تا در آن جا صنعت راه بیندازند.»

وی ادامه داد: «اگر بخش کمی از همین آب را به مردم خود منطقه بدهند، هم کشاورزی رونق می گیرد و هم ایجاد شغل می کند و دیگر مردم، چیزی از دولت نمی خواهند، فقط آب این منطقه را بدهند که حق حاکمیتی هر منطقه ای است؛ یعنی اگر تنها یک هزارم آبی که برای تفریحات آبی استان های دیگر داده می شود به ما بدهند، کار ما راه می افتد.»

وی درباره گرمای خوزستان در این روزها نیز گفت: «وضعیت بسیار خراب است، البته بخشی از آن به دلیل این است که در طبیعت زیاد دست برده شده و بخشی هم به دلایل طبیعی است؛ اما بی تدبیری هم بی تأثیر نبود، به ویژه بخش سد گتوند که باعث از بین رفتن نخلستان ها و بوته های گیاهی شده و همه این اوضاع باعث گشته که وضعیت اسفباری در منطقه ایجاد شود تا خوزستانی ها در جهنم زندگی کنند.»

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading