جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

گزارشی از وضعیت عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی

0
389

حقوق بشر در ایران – امروز جمعه ۱۲خرداد ماه ۱۴۰۲، عباس واحدیان شاهرودی، زندانی سیاسی در محرومیت از حقوق اولیه یک زندانی در زندان وکیل آباد مشهد بسر می برد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۲، عباس واحدیان شاهرودی، فعال سیاسی و زندانی سیاسی محبوس دربند ۱-۶ زندان وکیل آباد مشهد در حالی دوران حبس تعزیری خود را سپری می کند که از حقوق اولیه یک زندانی شامل حق استفاده از مرخصی، اعزام به مرکز درمانی تخصصی برای درمان و سایر حقوق اولیه خود محروم و در وضعیت نامناسب جسمی و روحی بسر می برد.  عباس واحدیان شاهرودی در تحمل بخشی از حبس تعزیری ۲۱ ساله خود از بابت ۲ پرونده قضایی است.

شهلا جهانبین، همسر این زندانی سیاسی با انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت عباس واحدیان شاهرودی از بروز مشکلات قلب و عروق، توام با تنگی نفس در این زندانی سیاسی خبر داد و افزود که طی ۱ هفته عباس واحدیان شاهرودی ۲ مرحله با وخامت حال مواجه شده و ۱ مرحله به بهداری زندان اعزام شده و در ادامه هم خواستار اعزام همسرش به مرکز درمانی تخصصی خارج از زندان شد. 

همچنین، یک منبع مطلع از وضعیت عباس واحدیان شاهرودی به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت:”با توجه به اینکه آقای واحدیان از حدود ۲ سال قبل که بازداشت شد به مدت طولانی در بازداشتگاه (مخوف) اداره اطلاعات مشهد که فاقد استانداردهای لازم برای نگهداری متهم است نگهداری شده و در آن بازداشتگاه سیستم تهویه و سایر امکانات برای یک متهم فراهم نیست و از سوی دیگر فشارهای روحی و روانی حاصله از حبس در زندان وکیل آباد مشهد همه این موارد منجر شده تا این زندانی سیاسی با آسیبهای جسمی و روحی شدیدی مواجه بشود و اداره اطلاعات مشهد با همراهی دادستان آن شهر این زندانی سیاسی را تحت شدیدترین فشارهای روحی، روانی و جسمی قرار دادند.”

محرومیت عباس عباس واحدیان شاهرودی از حق اعزام به مرکز درمانی تخصصی خارج از زندان در حالی است که این زندانی سیاسی طی ۲ سال اخیر به مرخصی هم اعزام نشده و از سوی دیگر به بیماری نوسان فشار خون نیز مبتلا است. 

این فعال سیاسی، در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰، در پرونده دوم خود توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد با اتهامات(اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه و دسته به قصد بر هم امنیت کشور) به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و به اتهام(همکاری با گروه‌های معاند نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور)به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و در مجموع به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۰، به او ابلاغ شد و با توجه به عدم اعتراض او به حکم صادره(به علت ناعادلانه بودن روند دادرسی و فرمایشی بودن اتهامات و دادگاه)این حکم بدون ارجاع به شعبه دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تائید و این فعال مدنی در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، پس از تحمل بیش از ۶ ماه سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به اندرزگاه ۶ سالن ۱ زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

جلسه دادرسی به پرونده این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۸ آذر و ۶ دی ماه ۱۴۰۰، بدون اطلاع علی شریف زاده اردکانی، وکیل مدافع او در شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

عباس واحدیان، در تاریخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰، بدون اطلاع قبلی، از بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به دادگاه انقلاب این شهر منتقل و با توجه به اینکه هیچگونه ابلاغ تاریخ دادرسی برای وکیل او هم ارسال نشده بود وکیل مدافع او در جلسه دادرسی حاضر نشد به همین علت این زندانی سیاسی به قاضی دادگاه اعتراض کرد و خواستار حضور وکیلش شد اما دفاعیه ای را تنظیم و به قاضی دادگاه ارائه کرده بود.

در تاریخ ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۰، ماموران اداره اطلاعات مشهد با نیابت قضایی، با یورش به ویلایی در شهرستان رضوانشهر از توابع استان گیلان، این فعال مدنی را بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در مشهد منتقل کردند و به مدت ۶ ماه او را در سلول انفرادی محبوس کرده بودند.

عباس واحدیان شاهرودی، در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۸، به اتهام‌ امضا بیانیه برای استعفای علی خامنه ای در پی یورش ۸ تن از ماموران اداره اطلاعات مشهد به خانه او پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل ارتباطی، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه این ارگان امنیتی و طی مراحل بازجویی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۸، عباس واحدیان شاهرودی، پس از اعزام به شعبه ۵ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی مظلوم، با اتهامات (اقدام علیه امنیت ملی)، (براندازی نظام)، (تبلیغ علیه نظام)، (مصاحبه با رسانه های معاند نظام)، (تشویش اذهان عمومی)، (توهین به رهبری)، (توهین به روح الله خمینی)، (تشکیل گروه و دسته تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت ملی)، (نشر اکاذیب)، (اجتماع و تبانی و ارتباط با گروههای معاند نظام)، تفهیم اتهام شد و در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شده بود.‌

عباس واحدیان شاهرودی، برای نخستین بار، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷، توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد بازداشت و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام، در تاریخ ۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان آزاد شده بود. 

محرومیت از حق درمان و ممانعت از اعزام زندانیان به مراکز تخصصی درمانی، به مثابه شکنجه و ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی است. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هاحقوق بشر در ایرانمشهدمرخصی عباس واحدیانزندان وکیل ابادبهداری زندان وکیل آبادنقض حقوق شهروندیاستان خراسان رضویحق درمان زندانیمرخصی عباس واحدیان شاهرودیشهر مشهد استان خراسان رضویزندان وکیل آبادفعال مدنی عباس واحدیان شاهرودیعباس واحدیان شاهرودی زندانی سیاسیمشهد استان خراسان رضوینقض حقوق بشر در ایرانعباس واحدیانهمسر عباس واحدیان شاهرودیمشهدخراسان رضویبیماری عباس واحدیانفعال مدنینقض حقوق بشرعباس واحدیان شاهرودیحق درمان زندانیانزندان وکیل آبادمشهدبیماری عباس واحدیان شاهرودیزندانی سیاسیحقوق زندانیحق درمانزندانی سیاسی عباس واحدیانضرب و شتم عباس واحدیان شاهرودیفعال سیاسی عباس واحدیانبیماری زندانیزندانیان سیاسیدادگاه انقلاب مشهدعباس واحدیان شاهرودی فعال مدنیزندانی سیاسی عباس واحدیان شاهرودیفعال سیاسی عباس واحدیان شاهرودیفعال سیاسینقض حقوق شهروندی در ایرانحقوق بشر ایرانعباس واحدیان زندانی سیاسیزندان وکیل آباد شهر مشهدعباس واحدیان زندانی

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading