پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محمدرضا جلائی پور زندانی سیاسی به مرخصی اعزام شد

0
406

حقوق بشر در ایران – امروز یکشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱، محمدرضا جلائی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از شبکه شرق، طی روزهای اخیر، محمدرضا جلائی پور، زندانی سیاسی و فعال سیاسی محبوس در زندان اوین،‌ پس از تودیع وثیقه به مرخصی نوروزی اعزام شد. این زندانی سیاسی در حال سپری دوران حبس خود به اتهام (اقدام علیه امنیت ملی) است. 

براساس این گزارش،‌ محمدرضا جلائی پور، پس از تودبع وثیقه به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده است. 

لازم به ذکر است، محمدرضا جلایی پور، در تاریخ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، پس از خروج از منزل به قصد انجام کارهای روزانه خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت سپری کردن دوران حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شد.‌

این فعال سیاسی، در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی یکی از بندهای امنیتی زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۹۷، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.‌

محمدرضا جلایی پور، دانشجوی مقطع دکترا در رشته  جامعه‌ شناسی دانشگاه آکسفورد و از جمله افراد فعال در انتخابات ۱۳۸۸ بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد اشاره تاکنون حداقل ۴ بار دیگر بازداشت شده است.

همچنین، حمیدرضا جلایی پور، پدر محمدرضا جلایی پور نیز استاد دانشگاه تهران و عضو حزب اتحاد از جمله شخصیت های اصلاح طلب شناخته شده در ایران است.

سرکوب شهروندان و طرح اتهامات براساس سناریو ارگانهای امنیتی، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و  ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

عدم امکان دسترسی به وکیل و محرومیت فرد از دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading