•                  
شنبه , ۱۰ اسفند , ۱۳۹۸
شنبه, فوریه 29

محکومیت اسماعیل مغربی نژاد, نوکیش مسیحی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری

0
108

حقوق بشر در ایران – روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸, شعبه ۱۰۵ دادگاه دادگاه کیفری ۲ شیراز, با صدور حکمی اسماعیل مغربی نژاد, نوکیش مسیحی را از بابت بخش اول پرونده این نوکیش مسیحی ضمن تبرئه از اتهام ارتداد,  در مجموع به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد و حکم صادره در تاریخ ۲۱ دی ماه سالجاری به این نوکیش مسیحی ابلاغ شد. اسماعیل مغربی نژاد, در بخش دوم از همین پرونده نیز باید طی هفته های آتی توسط دادگاه انقلاب شیراز از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در گروههای معاند نظام” مورد محاکمه قرار بگیرد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از سازمان ماده ۱۸, روز شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸, اسماعیل مغربی نژاد, نوکیش مسیحی ساکن شیراز, که پیش از آن و در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸, توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ شیراز از بابت اتهام “توهین به مقدسات در فضای مجازی” و “ارتداد”, مورد محاکمه قرار گرفته بود با صدور حکمی ضمن تبرئه از اتهام ارتداد فقط از بابت اتهام توهین به مقدسات در فضای مجازی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این نوکیش مسیحی در بخش دوم از همین پرونده طی هفته های آتی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “عضویت در گروههای معاند نظام”, مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. 

براساس این گزارش, جلسه دادگاه رسیدگی بر پرونده اسماعیل مغربی نژاد, نوکیش مسیحی ۶۴ ساله, ساکن شیراز, در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸, توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ شیراز برگزار شده بود و این نوکیش مسیحی دفاعیات خود را از بابت اتهامات “توهین به مقدسات در فضای مجازی” و “ارتداد” به قاضی دادگاه ارائه کرده بود. 

لازم به ذکر است در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۸, “اسماعیل مغربی نژاد”, نوکیش مسیحی ساکن شیراز پس از احضار به شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ این شهرستان از بابت اتهامات “توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی” و “ارتداد” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود و پس از افزایش قرار کفالت از ۱۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد مانده بود. 

 اسماعیل مغربی نژاد، نوکیش مسیحی اهل شیراز, در تاریخ ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷, توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی از قبیل “لپ‌تاپ”، “تلفن همراه”، “کتاب‌های مسیحی” و” نوشته‌های روزانه” به مکان نامعلومی منتقل شده بود. پس از بازداشت این نوکیش مسیحی, خانواده وی تلاش کرده بودند تا با مراجعه به نهادهای قضایی از محل بازداشتگاه و سرنوشت او اطلاعی به دست آورند اما مقامات قضایی به خانواده او گفته بودند که “اسماعیل مغربی نژاد” در هیچ یک از بازداشتگاه‌های آنها به سر نمی‌برد و باید او را به عنوان یک شخص گمشده قلمداد کنند. 

سرکوب مسیحیان در ایران در حالی رو به گسترش است که در مجامع بین المللی و از سوی محمد جواد ظریف و مسئولان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دفعات اعمال رفتارهای قهرآمیز و برخوردهای فراقانونی با نوکیشان مسیحی و دگراندیشان مذهبی نیز انکار شده است. 

از زمان پیروزی انقلاب در بهمن ۱۳۵۷ تاکنون، دستکم ۶ رهبر کلیسا در ایران کشته شده و صدها مسیحی نیز تحت بازجوئی قرار گرفته و زندانی شده‌اند.

علاوه بر این،‌ چاپ کتاب مقدس مسیحیان به زبان فارسی ممنوع شده است و برخی از کلیساها تعطیل شده‌اند و از مراسم کلیسایی به زبان فارسی جلوگیری به عمل آمده است.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یکی از پیروان ادیان به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در طی نشستی که پیش از این در پارلمان بریتانیا برگزار شده بود وضعیت نوکیشان مسیحی در ایران را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده بود. او افزود که این موضوع از «دغدغه‌ها و نگرانی‌های» اوست و در سال‌های آینده او با جدیت به این موضوع خواهد پرداخت.

سرکوب دگراندیشان مذهبی در ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۸۶ میباشد که بر حق افراد بر حق تغییر دین و انجام مناسک مذهبی بدون ترس و تبلیغات مذهبی را برای افراد بدون محدودیت آزاد دانسته است.

همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

در اکثر موارد بازداشتهای فراقانونی و خودسرانه با اتهامات واحی و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده افراد می باشد که در اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان و عقیده تاکید شده است. با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان هر انسانی محق است تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید و نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند. 

برچسب هافضای مجازفضای مجازیفضای مجازی در ایرانفضای رسانه ایفضای رسانه ای در ایرانمحاکمه اسماعیل مغربی نژادمسیحیانمسیحیان فارس زبانمسیحیان فارس زبان ایرانمسیحیان نوکیشمسیحیان پروتستانمسیحیان پرتستانمسیحیان آشوریمسیحیان آشوری در ایرانمسیحیان ایرانمسیحیان تبشیریمسیحیان جفا دیدهمسیحیان شیرازمسیحیان غیر تثلیثینقض حقوق بشر در ایراننوکیش مسیحینوکیش مسیحی اسماعیل مغربی نژادنوکیشان مذهبی در ایراننوکیشان مسیحینوکیشان مسیحی ایرانینوکیشان مسیحی در ایراننوکیشان مسیحی غیرتثلیثی در ایراننوکیشان مسیحیتارتداداسماعیل مغربی نژادتوهین به مقدساتتوهین به مقدسات اسلامیتبلیغ علیه نظامتبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیتتبلیغ علیه نظام به نفع گروههای مخالفحبس تعزیریدگراندیشان مدهبیدگراندیشان مذهبیدگراندیشان مذهبی در ایراندادگاه کیفری ۲ شیرازسرکوب نوکیشان مذهبیسرکوب دگراندیشان مسیحی در ایرانشعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: