•                  
دوشنبه , ۱۰ آذر , ۱۳۹۹
سه‌شنبه, دسامبر 1

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان، آبان ماه ۱۳۹۹

0
109

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هر فرد می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان آبان ماه ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین ‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد 

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. ادیان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع می‌شوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، عبدالرحمن سنگانی – متولد: ۱۳۵۷ شهروند اهل سنت، محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج علیرغم ابتلا به بیماری چشم و وخامت وضعیت جسمانی از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان محروم مانده است. این زندانی عقیدتی در ابتدا به اعدام محکوم شده بود و پس از ۱۰ سال این حکم به حبس ابد تغییر کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹، نورالدین کاشانی – فرزند: خداداد – اهل زاهدان و فعال مذهبی اهل سنت در روستای شندک از توابع شهرستان زابل، محبوس در زندان مرکزی زاهدان، پس از طی تحمل بلاتکلیفی ۷ ساله از بازداشت آزاد شد. این شهروند اهل سنت از سال ۱۳۹۲ در بازداشت و بلاتکلیفی مانده بود. 

به گزار ش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹، مولوی محمد امین آسکانی، فعال مذهبی اهل سنت و مدیر داخلی مدرسه دینی شهرستان پشامگ از توابع استان سیستان و بلوچستان در پی شکایت سپاه پاسداران به دادستانی شهرستان راسک احضار و تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۹، ماموستا رسول حمزه پور، فعال مذهبی اهل سنت و امام جماعت مسجد روستای اندیزه از توابع شهرستان پیرانشهر و بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال بطور موقت آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۳ آبان ماه ۱۳۹۹، عبدالله آسکانی، شهروند اهل سنت ساکن شهرستان چابهار توسط ماموران امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۹، رحیم رویضی – متولد: ۱۳۶۱ – استاد دانشگاه در رشته ادبیات زبان عرب – متاهل و دارای ۲ فرزند، رحیم زرگانی – متولد: ۱۳۵۲ – متاهل و دارای ۵ فرزند، محمد عسکری « زرگانی » – متولد: ۱۳۵۹ – متاهل و دارای ۴ فرزند، جملگی افراد فعالان فرهنگی اهل سنت، ساکن اهواز توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۰ و روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به ترتیب، حافظ اکرم کوهی – امام جمعه موقت و و مدرس مدرسه دینی انوارالحرمین و خواهرزاده مولوی فضل الرحمن کوهی،  شهرام درزاده – فعال مذهبی اهل سنت در مدرسه دینی شهرستان پشامگ به همراه پدرش به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و مورد بازجوئی و تهدید قرار گرفتند. 

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد
۱ بازداشت   ۴
۲ بیخبری از افراد بازداشت شده  ۱
۳ محرومیت از حق درمان  ۱
۴ بلاتکلیفی افراد بازداشت شده  ۱
۵ احضار به ارگانهای امنیتی  ۴
۶ بازجوئی در ارگانهای امنیتی  ۴
۷ تهدید به پرونده سازی پس از احضار به ارگانهای امنیتی ۴
۸ آزادی فرد بازداشت شده با تودیع وثیقه  ۲
جمع کل موارد  ۲۱ مورد 

بهائیان

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی در ایران تاکنون، بهاییان به طور سیستماتیک از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مفاد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ از ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب ‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه

به گزارش حقوق بشر در ایران، در آبان ماه ۱۳۹۹، مبینا مختاری و نسیم شهبازی، ساینا شفیع زاده، شهرزاد محمدزاده، مرجان عباسپولی، پارسا سیداحمد، آرین دهقانی، شمیم ایدلخانی، الحان امیری‌نیا، ستاره ایزدی، آریا شیخ زواره، وحید صادقی به همراه کیمیا منوچهری، فاران قدرتیان، مبینا هوشمندی، عرشیا اشراقی، کیان لقائی، بدیع فرزندی اردکانی و فربد فرزندی اردکانی، بیست و دو تن از شهروندان بهائی، به دلیل آنچه که اعتقاد آنها به دیانت بهائی است از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل بازماندند.

یادآوری: « تعداد شهروندان بهائی محروم از حق تحصیل به مراتب بیش از این تعداد هست اما با توجه به اینکه در انتشار گزارش نیاز به منابع و سند هست قطعیت ۲۲ مورد تائید شده است ».

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد
۱ محرومیت از حق تحصیل  ۲۲ 
۲ فرافکنی و حاشیه سازی  ۲۲
جمع کل موارد ۴۴ مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند. 

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، زمان « صاحب » فدایی، نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین، که علاوه بر تحمل ۶ سال حبس تعزیری به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود پس از انتقال به شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای زندان اوین به ریاست محمدمهدی براعه، متحمل حکم شلاق خود شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، درخواست اعاده دادرسی به پرونده قضائی ناصر نورد گل تپه، نوکیش مسیحی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین از بابت ۱۰ سال حبس تعزیری صادره بر علیه این دگراندیش مذهبی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توسط شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به با مستشاری: نصرت الله اعتماد و محمد حمیدی پور و به معاونت: توکل حیدری، رد و این درخواست به وکیل مدافع ناصر نورد گل تپه ابلاغ شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، در ساعات اولیه چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی استان البرز با یورش هماهنگ به منازل مسکونی دستکم ۱۲ نوکیش مسیحی ساکن فردیس و تفتیش منازل اقلام شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه، لپ تاپ، کتاب مقدس « انجیل » و چندین جلد کتاب و جزوات مرتبط با دیانت مسیحی را ضبط کرده و به همراه خود بردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، در آبان ماه ۱۳۹۹، کلیسا ادونتیست ها که با معماری منحصر به فرد خود دارای نمایی از نخستین طراحی مدرن در تهران بود شبانه توسط مالک خصوصی تخریب شد. صلیب این کلیسا به عنوان بزرگ ترین صلیب بتنی در ایران بود. آنچه تا به این لحظه مشخص شده این است که شهرداری تهران در روند تخریب این کلیسای تاریخی همکاری کرده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹، صاحب « زمان » فدائی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی پس از اتمام دوران دوران مرخصی ۵ روزه، برای سپری کردن ادامه حبس تعزیری ۶ ساله خود به زندان اوین بازگشت و در حال حاضر در بند قرنطینه زندان اوین بسر می برد. این نوکیش مسیحی، طی روزهای آینده به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۹، مهدی اکبری، مهدی روح پرور، فاطمه شریفی و سیمین سهیلی نیا، چهار نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی در مجموع به تحمل ۳۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد
۱ بازداشت   ۴
۲ محرومیت از دسترسی به وکیل در دوران بازجوئی یا بررسی پرونده در مرحله اعاده دادرسی ۵
۳ محاکمه  ۴
۴ صدور حکم حبس تعزیری  ۴
۵ اجرای حکم شلاق  ۱
۶ یورش  ۱۲
۷ تفتیش منزل  ۱۲
۸ ضبط وسائل  ۱۲
۹ تخریب اماکن مذهبی  ۱
۱۰ مصادره املاک  ۱
جمع کل موارد  ۵۶ مورد 

دراویش گنابادی

دراویش گنابادی و نعمت اللهی با جمعیتی بالا در ایران با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی دست و پنجه نرم می کنند. در بهمن و اسفند ۱۳۹۶, در خیابان گلستان واقع در محله پاسداران تهران, درگیری و زد و خورد دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی به شکل بسیار گسترده ای رقم خورد. در تنش‌هایی که میان پلیس ایران و شماری از دراویش گنابادی ایجاد شد نهایتاً به کشته شدن ۳ مأمور پلیس و ۲ عضو بسیج و بازداشت حدود ۳۰۰ درویش در اول اسفند منجر شد. این تنش‌های زمانی آغاز شد که دراویش نعمت‌اللهی گنابادی در اعتراض به ایجاد محدودیت علیه رهبر یا قطب خود، نورعلی تابنده ملقب به مجذوب علی شاه، در منطقه پاسداران در شمال تهران تجمع کرده بودند. با گسترش این درگیری جامعه‌ی دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شاهد موج تازه‌ای از سرکوب، آزار و اذیت هم‌ کیشان خود بودند. در این نوع از برخوردهای امنیتی و سرکوب گرایانه بر ضد دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی رقم خورد و دامنه این اتفاقات به حدی گسترش پیدا کرد که نیروهای امنیتی اقدام به محاصره گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران کردند و می‌خواستند قطب دراویش گنابادی یعنی آقای نورعلی تابنده را به جرم اقدام علیه امنیت ملی دستگیر کنند که با دراویش با خط قرمز خواندن بازداشت دکتر تابنده ” یک پیرمرد نحیف ۹۰ ساله” مقاومت و درگیری دراویش با نیروهای امنیتی انجامید و دراویش به شدت ایستادگی جانانه ای در مقابل نیروهای امنیتی نمودند . امیرعلی محمدی لباف از دراویش گنابادی صبح روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷, در کلانتری ۱۰۶ نامجو احضار و بازجوئی و مور تفتیش عقیده قرار گرفته و به شدت ضرب و شتم می‌شود. گفتنی است چند تن از دراویش با اطلاع از بازداشت وی، فوراً به این کلانتری مراجعه کردند که این امر منجر به آزادی آقای لباف و بازداشت نعمت‌الله ریاحی دیگر درویش گنابادی می‌شود. آقای نعمت‌الله ریاحی عصر همان روز به صورت پنهانی از کلانتری ۱۰۶ به دادسرای ناحیه هفت منتقل و از آنجا به مأمورین امنیتی تحویل داده شده است . این اتفاقات و جو ملتهب ادامه پیدا کرد تا عصر روز ۲۹ بهمن که این درگیریها شکل تازه ای به خود گرفت و قضیه از آنجا شکل گرفت که جمعی از دراویش با تجمع در مقابل کلانتری ۱۰۶ نامجو خواستار آزادی نعمت الله ریاحی بودند که این تجمع مسالمت آمیز آنها با هجوم نیروهای یگان ویژه ناجا به کشتار ۳ مامور پلیس و دو بسیجی و ضرب و شتم شدید بسیاری از دراویش و کشته شدن ۵ تن از دراویش و تخریب منازل شهروندان و اتومبیلهای آنها و بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش منجر گردید.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، وحید خموشی،  درویش گنابادی محبوس در زندان وکیل آباد « مرکزی » مشهد، در راستای بخشنامه کاهش مجازات مجازات حبس تعزیری و آزاد سازی زندانیان سیاسی و امنیتی از این زندان بطور مشروط آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹، حیدر تیموری، محمد کریمایی، محمد براکوهی، مهدی مهدوی، کیانوش بیراوند، سخاوت سلیمی، علیرضا آزاد روش، سعید کریمایی، مجتبی بیرانوند، وحید خموشی، علیرضا لک، علی قمری، حبیب قنبری، سعید سلطان پورقلعه، ابوالفضل صحرایی، صالح الدین مرادی، بابک مرادی، هادی شاهرضا گماسایی، ابوالفضل آوازه، مهرداد رضایی، مهدی بختیاری، مرتضی بیل چی، احسان الدین ملک محمدی،مهدی مردانی و احمد براکوهی، بیست و هشت تن از دراویش گنابادی بازداشت شده در حادثه گلستان هفتم که پس از سپری کردن دوران حبس تعزیری از اردیبهشت و خرداد ماه سالجاری برای دوران تبعید به شهرهای دیگر اعزام شدند در راستای اجرای عفو و بخشش مجازات های کیفری به مناسبت سال روز تولید پیامبر مسلمانان و امام ششم شیعیان، کلیه احکام صادره تبعید بر علیه آنها بخشیده شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹، بهنام محجوبی نظام آبادی، درویش گنابادی و زندانی عقیدتی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین که از ۲ روز پیش بدون اطلاع قبلی به تیمارستان امین آباد منتقل شده بود به زندان اوین بازگردانده شد. محجوبی، از بیماری بیماری مغز و اعصاب « پانیک اعصاب »، در رنج است و از دسترسی به داروهایی که پیش از آغاز دوران حبس استفاده می کرده محروم و بیماری وی اوت کرده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۹، بهنام محجوبی نظام آبادی، درویش گنابادی و زندانی عقیدتی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین علیرغم مشکلات جسمانی ناشی از بیماری مغز و اعصاب « پانیک اعصاب »، که در صورت عدم توجه برای درمان به مشکلات حادتر تبدیل خواهد شد از حق دسترسی به خدمات پزشکی و سایر حقوق شهروندی یک فرد برای درمان بیماری اش محروم مانده و در اعتراض به وضع موجود اعلام اعتصاب غذا کرد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد
۱ محرومیت از حق درمان ۱
۲ اعتصاب غذا  ۱
۳ فرافکنی و حاشیه ساری  ۱
۴ عفو دراویش گنابادی از ادامه تحمل دوران تبعید  ۲۸
۵ آزادی مشروط ۱
جمع کل موارد  ۳۲ مورد

سایر پیروان ادیان

بازداشت‌های فراقانونی و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادند.

در این ماه 

به گزارش حقوق بشر در ایران، در آبان ماه ۱۳۹۹، یک شهروند ساکن شهرستان آبادان – متولد: ۱۳۷۶، در استان خوزستان به اتهام فعالیت تبلیغی برای شیطان پرستی در فضای مجازی توسط ماموران پلیس امنیت آبادان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ردیف  موارد نقض حقوق بشر  تعداد 
۱ بازداشت  ۱
۲ تفتیش عقیده  ۱
۳ محرومیت از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی یک متهم  ۱
۴ بازجوئی  ۱
جمع کل موارد  ۴ مورد

 

برچسب هامسیحیان ایرانسایر پیروان ادیان در ایرانگزارشات ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانگزارشهای آماریبهائیان ایراناقلیتهای مذهبیاهل سنتاحضاربهائیاهل سنت ایراناقلیتهای مذهبی در ایراناحضار و بازجوییپیروان سایر ادیان در ایراننوکیشان مسیحی در ایراناخبار هفتگی نقض حقوق پیروان ادیانپیروان سایر ادیانمسیحیان فارس زبانمسیحیان آشوریگزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایرانگزارش آماریمسیحیان تبشیریاعمال فشار بر نوکیشان مسیحی در ایرانسرکوب اقلیتهای مذهبی در ایرانمسیحیان پرتستاناحضار و بازجوئینقض حقوق پیروان ادیان در ایراننقض حقوق بشر در ایراننقض حقوق بشراحضاریهگزارشگر ویژهنقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایراناحضار تلفنیحقوق پیروان سایر ادیان در ایرانپیروان اهل سنتگزارش ماهیانهحقوق اقلیتهای مذهبی در ایرانوضعیت قضائی پیروان سایر ادیان در ایرانگزارشمسیحیان جفا دیدهدگراندیشان مذهبی در ایراننمایندگان اقلیتهای مذهبی در مجلسبررسی دموکراسی در مورد دگراندیشان مذهبی در ایرانمسیحیان غیر تثلیثیاحضار و بازداشتبهاییگزارشهای نقض حقوق بشر در ایرانشهروندان بهایی در ایراناهل سنت سیستان و بلوچستانمسیحیان غیرتثلیثیاحضاریه دادگاهبازداشت نوکیشان مسیحی در دزفولبهاییان ایرانمسیحیان فارس زبان ایرانبهائیان در ایراناهل سنت در ایراننمایندگان اقلیتهای مذهبی در ایرانبهائیاننوکیشان مسیحیسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانتبعیض بر اقلیتهای مذهبیاخبار پیروان سایر ادیانگزارش نقض حقوق بشر در ایراننقض حقوق بشرد ر ایرانسرکوب مسیحیان در ایرانگزارش آماری سرکوب شهروندان در ایرانسرکوب اهل سنت در ایراننقض حقوق مسیحیان در ایرانسرکوب نوکیشان مسیحی در ایرانجفا بر مسیحیان ایرانسرکوب مسیحیان ایراناقلیتهای قومی در ایرانمسیحیان پروتستانگزارش ماهیانه نقض حقوق بشرسرکوب دگراندیشان در ایرانسرکوب بهاییان در ایرانسرکوب بهاییان ایرانجامعه بهاییان ایرانشهروندان بهاییبهاییان در ایرانشهروند بهاییسرکوب نوکیشان مسیحیدگراندیشان سیاسی در ایرانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیانسرکوب شهروندان اهل سنتسرکوب اقلیتهای مذهبیمسیحیانتبعیض بر اقلیتهای مذهبی در ایراناهل سنت تهراناحضاروبازجوئیسرکوب دگراندیشان مذهبیدگراندیشان مذهبینقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایرانسرکوب دگراندیشان ایرانحقوق شهروندی اهل سنت در ایرانسرکوب دگراندیشان مذهبی در ایرانپیروان اهل تسننسرکوب شهروندان بهایی در ایراننقض حقوق شهروندی بهاییان در ایرانمحرومیت از حقوق شهروندی اقلیتهای مذهبیجامعه بهایی ایرانحقوق بهاییان ایرانبهاییاننقض حقوق دگراندیشان مذهبیسرکوب پیروان سایر ادیاننقض حقوق شهروندی بهاییان ایراننقض حقوق بهاییان ایرانسرکوب شهروندان بهایینوکیشان مسیحی در ایارنپیروان سایر ادیان ایر اننقض حقوق بشر در زندان رجائی شهرنقض حقوق شهروندان بهایی در ایرانپیروان اهل سنت در ایرانگزارش نقض حقوق بشراحضار و محاکمهسرکوب دگراندیشان سیاسی در ایراننقض حقوق بشر در ایران 4احضار و بازجوئی اهل سنتحقوق اقلیتهای مذهبینوکیشان مذهبی در ایرانسرکوب پیروان اهل سنت در ایراننوکیشاندگراندیشان مدهبیسرکوب نوکیشان در ایراننقض حقوق بشر بهائیان در ایراننقض حقوق بشر بهاییان در ایراننقض حقوق بشر بهاییان ایراننقض حقوق شهروندی پیروان اهل سنت در ایرانپیروان اهل تسنن در ایراناقلیت بهاییاقلیت بهایی در ایراناعدام اقلیتهای مذهبیحقوق شهروندی دگراندیشان مذهبی در ایراننوکیشان مسیحی غیرتثلیثی در ایرانسرکوب مسیحیان در جمهوری اسلامیاحضاروبازجوییاقلیت بهایی ایراناقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیپیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیسرکوب پیروان اهل سنتتحصیل اقلیتهای مذهبیشهروندان اهل سنت در ایراناقلیتهای دینی در ایرانگزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایرانسرکوب مسیحیان تبشیری در ایراننقض حقوق بشر در جمهوری اسلامیاحضار و شهروندان اهل سنتاحضار و بازجوئی شهروندان اهل سنت در ایرانسرکوب شهروندان اهل سنت در ایرانبازداشت دگراندیشان مذهبیسرکوب دگراندیشان دینی در ایراننقض حقوق پیروان اهل سنت در ایراننوکیشان مسیحی ایرانینوکیشان مسیحیتسرکوب دگراندیشان مسیحی در ایرانپیروان اهل سنت ایراننوکیشان مسیحجامعه مسیحیان ایرانسرکوب پیروان اهل سنت ایرانپیروان اهل سنت در جمهوری اسلامیمسیحیان نوکیشسرکوب نوکیشان مذهبیاحضار و بازپرسیسرکوب اقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامیحقوق شهروندی اقلیتهای مذهبی در ایرانشهروندان کورد اهل سنتاقلیت اهل سنت در ایراننقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی در ایراننوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامیسرکوب گسترده دگراندیشان مذهبیسرکوب نوکیشان مسیحی در جمهوری اسلامیسرکوب پیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامیدگراندیشان مسیحی در ایرانتبعید نوکیشان مسیحیاحضار و بازجویی از شهروندانمسیحیان نوکیش در ایرانگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان سایر ادیاندگراندیشان مسیحیپروانه حسینی شهروندبهائیپروانه حسینی شهروند بهاییاحضاروبازداشتگزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ماهنوکیشان مسیحی بوشهرنوکیشان مسیحی ایراندگراندیشان مذهبی در جمهوری اسلامینقض حقوق شهروندی دگراندیشان مذهبینقض حقوق شهروندی اقلیتهای مذهبی

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: