جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بند ۳۵۰ زندان اوین؛ محرومیت هفت زندانی سیاسی از مرخصی نوروزی

0
444

norouz-1-765x510.jpgاسماعیل عبدی، آرش صادقی، یوسف عمادی، حسن سی سختی، احمد دانشپور، علی زاهد و عبدالفتاح سلطانی، هفت زندانی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که در پی مخالفت دستگاه قضایی از حق مرخصی نوروزی محروم شده‌اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، مسئولین قضایی با اعزام اسماعیل عبدی، آرش صادقی، یوسف عمادی، حسن سی سختی، احمد دانشپور، علی زاهد و عبدالفتاح سلطانی، زندانیان محبوس در زندان اوین، به مرخصی ایام عید مخالفت کرده است و این زندانیان هم‌اکنون، دور خانواده‌های خود، ایام نوروز را در حبس سپری می‌کنند.

اسماعیل عبدی، فعال صنفی، در روز سه شنبه نوزدهم آبان ماه بدون ارائه حکم در منزلش بازداشت شد. دبیرکل کانون صنفی معلمان پیش‌ازاین به مدت ۱۱ ماه در بازداشت به سر برده و در دادگاه بدوی در بهمن‌ماه ۹۴ با ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال زندان محکوم‌شده بود. این حکم در مهرماه سال ۹۵ از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

آرش صادقی، فعال دانشجویی که از خردادماه ۹۵ تحمل حبس می‌کند، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی از حق مرخصی و اعزام به مراکز درمانی محروم است؛ این زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذای طولانی‌مدت مبتلا به عفونت ریه گشته و بیماری مننژیت وی به آسم تبدیل شده است. از سویی دیگر، علاوه بر ازکارافتادن یکی از کلیه‌های وی، معده او همچنان خونریزی دارد و این مسئله باعث شده که دیگر قادر به خوردن غذای زندان نباشد. همچنین پزشکان بهداری زندان از ابتلای آرش صادقی به کولیت روده خبر داده‌اند که به دلیل عدم رسیدگی درمانی هم‌اکنون در وضعیت پیشرفته‌ای قرار دارد.

شایان ذکر است، ضابطین سپاه، علیرغم صدور حکم مرخصی استعلاجی و انتقال به بیمارستان برای آرش صادقی از سوی دادستانی، به‌دفعات از اجرای این حکم جلوگیری کرده و به وی اعلام داشته‌اند که “از اینجا زنده بیرون نخواهی رفت.”

یوسف عمادی، موزیسین، در مهرماه سال ۱۳۹۲ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از دوران بازجویی با قید وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان آزاد و در دادگاه به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم گشت. این هنرمند از دی‌ماه سال ۹۵ در زندان اوین تحمل حبس می‌کند.

حسن سی سختی، اهل شیراز، در یکم مردادماه سال ۸۷ بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی که همراه با برخی از فعالین فضای سایبر، در یک پروژه مشترک، توسط سپاه پاسداران دستگیرشده است، در یکم مردادماه سال ۹۰ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به اعدام محکوم شد. حکم این زندانی پس از چندی از اعدام به حبس ابد تقلیل یافت.

بر اساس اظهارات حسن سی سختی وی تنها به جرم طراحی یک سایت که بعدها از سوی خریدار آن در یک سایت پورن مورداستفاده قرارگرفته است بازداشت و به حبس ابد محکوم‌شده است.

احمد دانشپور در عاشورای ۸۸ و پس از اعتراضات گسترده در سطح شهر تهران دستگیر و در دادگاه بدوی به ریاست صلواتی، رئیس شعبه ۱۵۵ دادگاه انقلاب، به اتهام «شرکت در تجمعات اعتراضی» و «ارتباط با یکی از گروه‌های معاند نظام» به اعدام محکوم شد. وی طی هشت سال گذشته از حق مرخصی محروم بوده است.

علی زاهد، زندانی سیاسی که در نهمین سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد، پس از دستگیری در سال ۸۷ به اتهامات دست داشتن در بمب‌گذاری حسینیه شیراز، سب النبی و ارتباط با انجمن پادشاهی به اعدام محکوم شد که این حکم پس از چند سال به حبس ابد تقلیل یافت. این درحالی است که آقای زاهد تمامی اتهامات وارده را رد کرده و تنها به دلیل ارتباط با محسن اسلامیان، زندانی سیاسی اعدام‌شده در سال ۸۸، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری که از تاریخ نوزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۰ در حبس به سر می‌برد، به دلیل سوءتغذیه و آب نامناسب در زندان اوین به شکستگی دندان و کم‌خونی مبتلا شده و همچنین بر اثر فشارهای عصبی موجود در زندان، به بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشارخون دچار گشته است. گفتنی است، از اردیبهشت‌ماه ۹۵ تاکنون به درخواست‌های خانواده جهت مرخصی جواب رد داده می‌شود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading