جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

پاسپورت «عزتمند» ایرانی به همراه سودان و اریتره در جایگاه ۹۸ جهان قرار گرفت!

0
529

pasaort-600x360.jpgدر لیست منتشر شده پاسپورت ایرانی همرتبه با پاسپورت سودان و اریتره در ردیف بی اعتبار ترین گذرنامه های جهان قرار گرفته است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ،  اعتبار گذرنامه یک کشور در حقیقت معیاری برای سنجش میزان اعتبار بین المللی شهروندان آن کشور در بین کشورهای دیگر محسوب می شود. در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ وعده های مختلفی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و غیره از سوی حسن روحانی به ایرانیان داده شد ولی به محض گرفتن کرسی ریاست جمهوری، ظاهرن انقدر بار مسئولیت ها زیاد گردید که مسئول حقوق دان و کلید به دست زیر بار فشار مسئولیت ها، وعده های انتخاباتی خود را فراموش نمود. در حقیقت یکی از وعده های مهم انتخاباتی حسن روحانی که تبلیغ گسترده ای در رسانه های مختلف حامی وی در انتخابات داشت بازگشت احترام و عزت به پاسپورت ایرانی بود. بازگردان «عزت» به گذرنامه ای که نه تنها عزتمند نشد بلکه در تاریخ سرزمینمان نیز چنین خفت و بی عزتی را شاهد نبوده است.

شایان ذکر است از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همواره شعارهای زیادی داده شد که به خودی خود (آب و برق مجانی…) زیبا می نمودند ولی این مورد شیرینی دیگری داشت. شوربختانه ایرانیان نیز به این شعارهای باشکوه به سادگی اعتماد کرده و با آرایی حدود ۵۱ درصد حقوقدان کلیددار را به پاستور رهنمون نمودند تا شاید اعتبار پاسپورت ایرانی در کل دنیا به او بازگشته و عزتمند گردد.

تا همین چند وقت پیش هم بسیاری تصور می‌کردند بعد از مکالمه تلفنی روحانی با اوباما و پس از رخدادهایی مثل تأکید دولت یازدهم بر تغییر سیاست خارجی ایران، توافق موقت ژنو، پیاده‌روی ظریف با وزیر امور خارجه آمریکا و حتی «برجام»! لااقل شعار «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» محقق بشود.

حالا وزارت خانه ای که «جواد ظریف» سرپرستی آن را بر عهده دارد، در سال‌های اخیر از مذاکرات متعدد برای تسهیل صدور روادید و یا دادن ویزای ۳۰ روزه به شهروندان ۱۸۰ کشور سخن می‌گوید و این در حالیست که گذرنامه ایرانی در جهان دارای اعتبار بسیار پایینی است و بسیاری از ایرانی‌ها برای سفر به اکثر کشورهای جهان نیازمند دریافت روادید پیش از سفر هستند و همه اینها به موضوع اختلاف مهمی بین دولت و مجلس نیز تبدیل شده است.

موسسه بین‌المللی «هنلی» که در حوزه مسائل مربوط به اقامت و شهروندی فعالیت می‌کند در آخرین گزارش سالانه خود درباره اعتبار پاسپورت کشور‌های مختلف‌ اعلام کرده بود که ایران در کنار اتیوپی، اریتره و سودان در مکان ۹۸ رتبه اعتبار پاسپورت‌ها در جهان قرار دارد‌ و این بدان معناست که آنچه حسن روحانی درباره عزت در پسابرجام می‌گوید حداقل در حوزه گذرنامه ایرانی صادق نیست.

pasaort-600x360.jpg

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading