•                  
جمعه , ۰۹ خرداد , ۱۳۹۹
جمعه, می 29

نامه سرگشاده حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در زندان رجائی شهر کرج

0
106

حقوق بشر در ایران – امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹, حمزه درویش, زندانی عقیدتی سن مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج, در نامه ای سرگشاده به شرح وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندانهای ایران پرداخته. این زندانی عقیدتی سنی مذهب در این نامه خطاب به ابراهیم رئیسی اشاره به سرکوب و نقض حقوق شهروندی زندانیان عقیدتی نیز پرداخته بعنوان یادآوری خواستار توجه به حقوق زندانیان شده است. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹, حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج در نامه ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی به موارد گسترده نقض حقوق شهروندی زندانیان از زمان بازداشت و طی مراحل بازجوئی پرداخته داست. 

این زندانی عقیدتی سنی مذهب در بخشی از نامه سرگشاده خود اینگونه نوشته: “ظلم‌هایی که کم و بیش از رسانه ها منتشر شده است. همچون، شکنجه روحی و روانی و جسمی در هنگام بازجویی، گرفتن اعترافات اجباری و دیکته شده و ارجاع این اعترافات به عنوان مدارک مستدل به مراجع قضایی و دادگاه‌های که کارشناسان وزارت اطلاعات با اعمال نفوذ در آن حق دفاع و داشتن وکیل را از متهم گرفته و طی یک دادگاه فرمایشی و پنج دقیقه‌ای، متهم را به حبس‌های سنگین محکوم کرده و حکم صادر شده در مدت زمان کوتاهی به تایید دیوان عالی کشور رسیده و حق اعاده دادرسی از متهم نیز سلب می شود”.

متن نامه سرگشاده حمزه درویش, جهت انتشار در اختیار حقوق بشر در ایران قرار گرفته که در ادامه می آید: 

آقای ابراهیم رئیسی

“مدتی بود که می خواستم در نامه ای خصوصی به شما از وضعیت مستبدانه و ناجوانمردانه ای که در بین کارشناسان وزارت اطلاعات وجود دارد و بعد از به ریاست رسیدن شما بیشتر هم شده است مطالبی را به اطلاعتان برسانم. اما دریغم آمد که از سخنانی که در ادامه خواهد آمد خوانندگان را مطلع نسازم.

شما به عنوان یک شخص مدعی‌العموم، ریاست خود را با شعارهایی آغاز نمودید که صرفا جنبه تبلیغاتی و ترمیم وجهه خود در جامعه را داشته و اکنون بعد از گذشت چندین ماه، به این تصور رسیده ام که شما جایگاه کنونی خود را با رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اشتباه گرفته اید!

زندانیان احتیاجی به شعارها و تبلیغات رسانه ای شما ندارند. به جای شعارها و وعده های بی عمل، کمی عمل به خرج دهید و به ظلم‌هایی که از جانب افراد مغرض در حق زندانیان اعمال می کنند رسیدگی کنید.

به خصوص در حق زندانیان سیاسی که ظلم و ستم به آنان از جانب افراد بی مروت و فرومایه، سرسام آور است.آیا می دانید چه ظلم‌هایی در حق زندانیان سیاسی در بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین، از جانب کارشناسان وزارت اطلاعات صورت می گیرد؟

ظلم‌هایی که کم و بیش از رسانه ها منتشر شده است. همچون، شکنجه روحی و روانی و جسمی در هنگام بازجویی، گرفتن اعترافات اجباری و دیکته شده و ارجاع این اعترافات به عنوان مدارک مستدل به مراجع قضایی و دادگاه‌های که کارشناسان وزارت اطلاعات با اعمال نفوذ در آن حق دفاع و داشتن وکیل را از متهم گرفته و طی یک دادگاه فرمایشی و پنج دقیقه‌ای، متهم را به حبس‌های سنگین محکوم کرده و حکم صادر شده در مدت زمان کوتاهی به تایید دیوان عالی کشور رسیده و حق اعاده دادرسی از متهم نیز سلب می شود.

حال سوال اینجاست، اگر ما را مجرم می دانید و مدارکی برای اثبات ادعایتان دارید پس چرا دیوان عالی کشور ترس از قبولی اعاده دادرسی ما دارد و شرط قبولی اعاده دادرسی را اجازه وزارت اطلاعات قرار می دهد؟

چرا وزارت اطلاعات جلوی قبولی اعاده دادرسی ما را می گیرد؟ شما که مدعی مبارزه با ظلم و دفاع از حق مظلومین هستید چرا جلوی این ظلم‌ها را نمی‌گیرید؟ آیا این اعمال غیر انسانی و غیر شرعی ظلم نیست؟

اینها ظلم است و سخن اصلی من با شما این است که شما جلوی این ظلمها را نمی گیرید و نخواهید گرفت، برای اینکه خود شما ظالم هستید که اگر ظالم نبودید چنین جایگاه و پست و مقامی به شما نمی دادند.

در طول این چهار سالی که در زندان به سر می برم ظلمهایتان را با پوست و گوشت و استخوانم لمس کرده‌ام و به این نتیجه قطعی رسیده ام که ظلم، ستم و دیکتاتوری، بنای رژیم ولایت فقیه می‌باشد به طوری که اگر شخصی در این رژیم ظالم نباشد به هیچ جایگاه و پست و مقامی دست نخواهد یافت.

آقای ابراهیم رئیسی! از روزی که شما به ریاست قوه قضائیه رسیده اید، ظلم‌ها بیشتر از پیش شده و هر روز هم بیشتر می شود. از خدا بترسید و در حق مردم ایران و به خصوص زندانیان و خانواده هایشان ظلم نکنید که ظلم و ملک ظالم پا برجا نیست.

کوتاه سخن آنکه، وجود این ظلمها و آه مادرانی که فرزندانشان به ناحق زندانی و اعدام شده اند باعث شده که از زمین و آسمان، بلا بر سر رژیم ولایت فقیه نازل شود و در آینده منتظر بلاهای بیشتر هم باشید.

حمزه درویش / ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ / اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجایی شهر کرج

لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج, در پی احضار به دفتر “حسن قبادی”, معاون این زندان با دستبند و پابند و همزمان با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شد. از میزان آسیب دیدگی و وضعیت سلامتی این زندانی عقیدتی اطلاع دقیقی در دست نیست و همین امر باعث نگرانی شدید خانواده و نزدیکان این زندانی عقیدتی شده است. ضرب و شتم و انتقال “حمزه درویش”, به سلول انفرادی از بابت شکایت وی از “محمد گودرز”, رئیس اندرزگاه و “الله کرم عزیزی”, رئیس این زندان نسبت به جعل نامه و امضای این زندانی عقیدتی سنی مذهب و نامه سرگشاده ای که این زندانی عقیدتی از موارد نقض حقوق زندانیان توسط “الله کرم عزیزی”, رئیس زندان رجائی شهر نوشته بود صورت گرفت. 

این زندانی عقیدتی سنی مذهب, در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۳۹۸, در حالی که ۱۹ روز را در سلول انفرادی به صورت تنبهی و بدون دسترسی به امکاناتی از قبیل پتو, لباس گرم و غذای مناسب با توجه به سرمای شدید هوا در فصل زمستان سپری کرده بود به اندرزگاه محل اقامتش در زندان رجائی شهر بازگردانده شد. علیرغم بازگرداندن این زندانی عقیدتی به بند عمومی زندان رجائی شهر اما با توجه به محرومیت وی از دسترسی به وسائل گرما زا از قبیل پتو و یا لباس گرم در زمانی که در سلول انفرادی بود همین مساله باعث بروز ناراحتی در وی از ناحیه کلیه شده است و نیاز مبرم به اعزام برای مرکز درمانی تخصصی دارد. 

بازگرداندن حمزه درویش, به اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج در حالی صورت گرفت که حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸, با انتشار گزارشی, تداوم نگهداری این زندانی عقیدتی در سلول انفرادی زندان رجائی شهر کرج در وضعیت بسیار بد را اطلاع رسانی کرده بود. 

در گزارش روز گذشته همچنین یک منبع نزدیک به حمزه درویش, در گفتگو با حقوق بشر در ایران اعلام کرده بود؛ “پدر حمزه درویش در پی تماسهای مکرر با الله کرم عزیزی, رئیس زندان رجائی شهر و پیگیری وضعیت فرزندش در نهایت از وی خواسته شد که جهت اطلاع از حال فرزندش به زندان رجایی شهر مراجعه کند و با رئیس زندان ملاقات کند که متاسفانه با وجود طی کردن مسافت طولانی “از شهرستان تالش به تهران” جهت ملاقات با او راهی زندان رجایی شهر شده بود که متاسفانه اجازه ملاقات با الله کرم عزیزی, رئیس زندان رجائی شهر به وی داده نشد و پس از تاکیدهای فراوان از سوی وی “سیگارودی”, رئیس این زندان موافقت کرده بود که با وی ملاقات کند”. همچنین “پدر حمزه درویش به ناچار برای اینکه بتواند از وضعیت پسرش و نجات او کاری بکند به دادسرای امنیت تهران واقع در زندان اوین مراجعه کرده بود و پس از صحبت با “محمد برائه”, رئیس شعبه ۱ اجرای احکام کیفری به وی گفته شده بود که انتقال فرزندش به سلول انفرادی بنا بر تصمیم مسئولان زندان رجائی شهر بوده است”. 

“حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج در نامه ای سرگشاده در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۸, با مضمون “قتل خاموش در زندان رجائی شهر کرج”, به مسائل و مشکلاتی که از زمان انتصاب “الله کرم عزیزی”, رئیس جدید زندان رجائی شهر کرج که پس از انفصال “غلامرضا ضیایی”, از سمت ریاست زندان رجائی شهر کرج وی بعنوان رئیس جدید در این زندان کار خود را آغاز کرد اشاره کرده است. این زندانی عقیدتی در بخشی از این نامه به نصب و راه اندازی دستگاه « جمر » یا خط شکن برای کور کردن سیگنالهای دیتا و موبایل را بطور کامل شرح داده بود. 

پیرامون استفاده از دستگاه جمر یا خط شکن که برای کور کردن سیگنالهای تلفن همراه و دیتا از آن استفاده می شود حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ و در زمانی که ۳ ماه از نصب این دستگاه در زندان رجائی شهر گذشته بود گزارشی را به نقل از یک منبع مطلع به تفسیر منتشر کرده بود. 

در آن گزارش اشاره شده بود که در زندان رجائی شهر کرج با نصب یک دکل مخابراتی که با هدف کور کردن سیگنالهای تلفن همراه و دیتا در این زندان نصب شده تا از این طریق جلوی استفاده زندانیان از گوشی های تلفن همراه را بگیرند باعث بروز مشکلات جسمانی و بیماریهای جدیدی در بین زندانیان محبوس در این زندان شده است. 

لازم به ذکر است؛ دستگاههای کور کننده سیگنال موبایل و دیتا,  یکی از مورد بحث ترین عناصر الکترونیک در مخابرات و در بین مهندسین پزشکی و دانشمندان علم طب هست. نگرانی‌ها به این خاطر هستند که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می‌کند. پس با در نظر گرفتن همین نکته که خود تلفن همراه امواج فرکانس بالایی تولید می کنند که موجب آسیب به بدن انسان می شود، استفاده از  دستگاههای کور کننده سیگنال و دیتا به طور طبیعی موجب زیان خواهد شد.

پزشکان، حالت تهوع و پرخاشگری را ساده ترین عوارض این امواج معرفی کردند. اما در حالتهای پیشرفته، ضعف نخاعی، کمسویی چشم، اختلال حواس، روان‌پریشی و حتی در مواردی نازایی زنان و عدم امکان بارور سازی در مردان و حتی تولد نوزاد ناقص‌الخلقه را از عوارض این دستگاه معرفی نموده و برای استفاده از این دستگاه هشدار دادند. 

همچنین در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب, بطور ناگهانی و به روشی خشونت آمیز با اجبار و تهدید از سوی مسئولان زندان رجائی شهر کرج, به زندان لاکان در شهر رشت منتقل شده بود و پس از ورود به بند قرنطینه زندان لاکان در پی اعلام اعتصاب غذا و اعلام اینکه نامه در خواست انتقال وی به آن زندان جعلی بوده و این زندانی عقیدتی از آن مطلع نبوده خواستار بازگشت به زندان رجائی شهر کرج شد و پس از چند روز اعتصاب غذا مجددا به زندان رجائی شهر کرج منتقل شد.

این زندانی عقیدتی سنی مذهب, در طول ۳ سال اخیر به دفعات با نامه نگاریهای متعدد به نهادها و مسئولان مربوطه, نسبت به تحمیل اتهام واهی شعارنویسی ، شکنجه ها و توهین هایی که در دوران بازداشت از جانب بازجویان اداره اطلاعات رشت به وی شده بود و عدم اعتبار اتهامات که در زیر شکنجه و تحت اکراه و به اجبار برای وی تشکیل شده شکایت کرده بود اما تاکنون کوچکترین اقدام و پیگیری نسبت به رسیدگی به وضعیت این زندانی عقیدتی صورت نگرفت. 

حمزه درویش,  زندانی عقیدتی سنی مذهب, اهل شهرستان تالش, در پرونده‌ای پر ابهام از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی کشور” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” به تحمل ۱۸ سال حبس محکوم شد، و باید ۱۵ سال آن را در زندان سپری کند و در حال حاضر در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس خود میباشد با موارد گسترده ای از نقض حقوق شهروندی روبرو شده است. 

این زندانی عقیدتی معتقد است: تنها به علت عدم همکاری با وزارت اطلاعات به احکام زندان محکوم شده و در پرونده‌اش هیچگونه مشکل امنیتی وجود ندارد.

وی بار ها اظهار کرده که در سال ۱۳۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کردند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده و حتی این فرصت را داشته که با تامین ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. 

بر طبق اسناد موجود حقوق بشر برخورداری از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و با حضور هیئت منصفه از جمله موارد است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است. همچنین در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر ممنوعیت شکنجه در عدم رفتاری خشن بر افراد مورد تاکید قرار گرفته است. در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری به صراحت کلام بر اطلاع یافتن متهم از اتهامات منتسبه و همچنین فراهم کردن امکان دسترسی فرد متهم به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون برای متهم مورد تاکید قرار گرفته است. 

 سرکوب پیروان سایر ادیان و محرومیتهای گسترده بر علیه این شهروندان که از جمله میتوان بر حق برخورداری از انتخاب وکیل و تقاضای دادرسی عادلانه را شامل می‌شود را تنها جزئی از موارد سرکوب گسترده اقلیتهای مذهبی از جمله شهروندان اهل سنت در ایران دانست. با استناد به ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری حق هر فردی بر دادرسی کامل و بی طرف و همچنین اجازه حضور وکیل انتخابی متهم بر پرونده مورد تاکید میباشد ولی زندانیان اهل سنت با توجه به سنی بودنشان از این حق محروم شده اند.

برچسب هامحرومیت از حقوق شهروندی پیروان اهل سنت در ایرانمحرومیت از حقوق شهروندی اهل تسنن در ایراننقض حقوق پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق شهروندی پیروان اهل سنت در ایراننقض حقوق شهروندی اهل تسنن در ایراننامه حمزه درویشپیروان اهل تسنن در ایرانپیروان اهل سنت در ایرانانتقال حمزه درویشاندرزگاه 8 سالن 21اندرزگاه ۷ سالن ۲۱اهل تسنن در ایراناهل تسنن در زندانهای ایراناهل سنتاهل سنت ایراناهل سنت تهراناهل سنت در ایراناحضار و بازجوئی شهروندان اهل سنت در ایرانبیانیه حمزه درویشحقوق پیروان سایر ادیان در ایرانحقوق اقلیتهای مذهبی در ایرانحقوق بشرحقوق بشر در ایرانحقوق بشر در جمهوری اسلامیحقوق بشر در جمهوری اسلامی ایرانحقوق شهروندیحقوق شهروندی پیروان اهل تسنن در ایرانحقوق شهروندی اهل تسنن در ایرانحقوق شهروندی اهل سنت در ایرانحقوق شهروندی در ایرانحمزه درویشحمزه درویش زندانیحمزه درویش زندانی سنی مذهبحمزه درویش زندانی سیاسیحمزه درویش زندانی عقیدتیحمزه درویش زندانیانزندانی اهل سنتزندانی عقیدتیزندانی عقیدتی اهل سنتزندانی عقیدتی حمزه درویشزندانی عقیدتی سنی مذهبزندانی عقیدتی سنی مذهبیزندانیان اهل تسنن در ایرانزندانیان اهل سنت در ایرانزندانیان عقیدتی اهل سنت در ایرانسرکوب پیروان اهل تسنن در ایرانسرکوب پیروان اهل سنت در ایرانسرکوب اهل تسنن در ایرانسرکوب اهل سنت در ایرانسرکوب شهروندان اهل تسنن در ایرانسرکوب شهروندان اهل سنت در ایرانشهروندان اهل تسنن در ایرانشهروندان اهل سنت در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: