چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, می 2

محمد صالح شکری معلم بازداشت شده در سقز با وثیقه آزاد شد

0
968

محمد صالح شکری .jpgمحمد صالح شکری، معلم اهل سقز که در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۷، از سوی مأموران اداره اطلاعات سقز بازداشت شده بود، روز یکشنبه پس از ۲۱ روز بازداشت با تامین وثیقه از زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمد صالح شکری، معلم کُرد ساکن شهرستان سقز که در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷، از سوی مأموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بود، روز یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷،با سپردن وثیقه ۷۵ میلیون تومانی به صورت موقت تا برگزاری دادگاه و پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد شد. یک منبع آگاه در زمام بازداشت این شهروند سقزی در گفنگوئی با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود, که مأموران اداره اطلاعات بدون در دست داشتن حکم قضایی وارد منزل وی شده و پس از بازرسی، برخی از وسایل شخصی از جمله کتب درسی، موبایل و رایانه این معلم سقزی را ضبط کردند. اتهام محمد صالح شکری “همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت” عنوان شده است. لازم به ذکر است این معلم کرد به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات سقز بدون تماس تلفنی و دسترسی به وکیل مراحل بازجویی را طی و در تاریخ ۲۵ مهر به زندان مرکزی سقز منتقل شده است. به گفته یک منبع مطلع، محمد صالح شکری معلمی که ۲۴ سابقه تدریس در مدارس شهر سقز را در کارنامه کاری خود دارد، از سوی دستگاه امنیتی و قضایی حساب بانکی این معلم کُرد مسدود و وی هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

این معلم اهل سقز، پیش تر دراوایل دی ماه سال ٨٨ نیز به اتهام “هواداری از یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده بود که با قرار وثیقه در اواخر دی ماه همان سال از زندان آزاد شد.

همچنین روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۳۹۷ ، شش تن از معلمین مدارس سقز به نام‌های طاهر قادرزاده، سلیمان عبدی، سیدعلی حسینی، احمد قادری، حمید یزدانی و خالد عبدالهی به اداره امکان احضار شدند.

لازم به ذکر ایت حقوق بشر در ایران پیش از این نیز در گزارشی از احضار و بازجوئی سید علی حسینی و سلیمان عبدی به اداره اطلاعات سقز خبر داده بود. همچنین این دو شهروند ساعاتی پس از بازجوئی آزاد شدند.

گزارش شده که دلیل احضار این شهروندان “شرکت در اعتصابات صنفی معلمان ایران ” بوده است.

در سالیان گذشته، فعالان و تشکل‌های حقوق صنفی معلمان بارها با انتشار بیانیه‌ها و یا برگزاری تجمع‌های مسلمت آمیز در تهران و شهرهای دیگر، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان انتقاد کرده‌اند که گاه این اعتراضات با سرکوب و بازداشت مواجه شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading