گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان، اسفند ماه ۱۴۰۲
حقوق بشر در ایران ـ گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری از نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران، تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری، نقض حقوق بشر و همین طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان است. این گزارش، با توجه به اخباری که توسط فعالان حقوق بشر و یا از طریق سایر رسانه های مورد تائید حقوق بشر در ایران، منتشر شده تنظیم گردیده است و آمار و ارقام از نقض حقوق پیروان سایر ادیان به مراتب بیش از این تعداد است.
مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
اهل سنت
اهل سنت، خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی و خواستهای زیاده خواهانه ای نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود. زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذارنند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان را مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۴۰ سال گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲، عبدالنصیر شه بخش و اسامه شه بخش (نارویی)، دو شهروند اهل سنت، ساکن زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و از فعالان مسجد مکی زاهدان، توسط قاضی شعبه دادگاه تجدیدنظر استان سیستان و بلوچستان، هر یک به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، عبدالصبور شه بخش، فرزند: مولوی عبدالرحمن، شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی زاهدان، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۵ اسفد ماه ۱۴۰۲، فرهاد شاکری، متولد: ۱۳۵۷، اهل و ساکن شهرستان گنبد کاووس از توابع استان گلستان، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در بند شش یک زندان وکیل آباد مشهد و محکوم اعدام، از حق درمان، هرگونه رسیدگی پزشکی و سایر حقوق شهروندی خود محروم و از مرداد ماه ۱۴۰۲، تا به امروز در پی اعتصاب غذاهای مستمر در وضعیت نامناسب جسمانی قرار گرفته است. فرهاد شاکری از بهمن ماه ۱۳۹۴ در بازداشت موقت بسر می برد و پرونده او در روندی به شدت ناعادلانه و بدون در نظر اصول مندرج در اسناد بین المللی حقوق بشر و مفاد قانون آئین دادرسی کیفری بررسی شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، مجیب الرحمان کرمزهی، متولد: ۱۳۸۱، فرزند مولوی یعقوب، فعال مذهبی اهل سنت و از اعضای مسجد مکی زاهدان، زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان، به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، عبدالباسط اورسن، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در بند شش سالن یک زندان وکیل آباد شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی، در حالی که بیش از یک سوم از مجموع حبس تعزیری ۱۵ ساله خود را سپری کرده درخواست آزادی مشروط وی در پی مخالفت دادستان و اداره اطلاعات شهر مشهد رد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲، علی حیدر عالی زهی، فرزند: عبدالرحمان، اهل روستای رحمتآباد واقع در بخش شندک از توابع زاهدان و شهروند اهل سنت، محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی استان کرمان، پس از طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲، حبیب پیرمحمدی، شهروند اهل سنت و زندانی عقیدتی محبوس در زندان وکیل آباد(مرکزی) مشهد مرکز استان خراسان رضوی، به مرخصی اعزام شد. این زندانی عقیدتی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۱۵ ساله خود است.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | محاکمه | ۲ |
۲ | صدور احکام حبس تعزیری | ۲ |
۳ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۲ |
۴ | تفهیم اتهام | ۲ |
۵ | محرومیت از حق درمان | ۱ |
۶ | عدم رعایت حقوق زندانی | ۲ |
۷ | اعزام به مرخصی | ۱ |
۸ | مخالفت با درخواست آزاد مشروط | ۱ |
۹ | بلاتکلیفی در بازداشت موقت | ۱ |
۱۰ | ابلاغ احکام صادره توسط قضات دادگاه انقلاب یا کیفری۲ به متهم | ۲ |
۱۱ | اعطای مرخصی به زندانی | ۱ |
جمع کل موارد | ۱۷ |
بهائیان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، از منظر حکومت جمهوری اسلامی، دیانت بهایی (فرقه ضاله ) تلقی میشود اما شهروندان بهائی به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون، بهائیان به طور سیستماتیک از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. ممانعت از کسب و کار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲، عفیف نعیمی، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی، در پی افزایش مشکلات بیماری قلبی، عدم دریافت خدمات درمانی با کیفیت و مخالفت با اعزام وی به مرکز درمانی خارج از زندان و یا اعزام به مرخصی درمانی، در وضعیت وخیم جسمانی قرار دارد. این شهروند بهایی در حال سپری کردن بخشی از مجموع حبس تعزیری ۷ ساله خود است.
فارس فنائیان، حسین فنائیان، امیلیا فنائیان، هومن طائف، کیومرث اکبری، بنفشه اسدیان، سهراب لقایی، زهرا گلابیان، فوائد لقایی، آناهیتا کوشک باغی، شیرین کثیری، سهیل حقدوست، راکوئل عطائیان، مولود صمیمی، نسیم صمیمی، پانزده شهروند بهایی ساکن شهرستان قائمشهر از توابع استان مازندران، طی چند جلسه توسط بازپرس شعبه ۶ دادسرای عمومی و انقلاب قائمشهر، تفهیم اتهام شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، دستکم ۳۰ قطعه قبر، متعلق به شهروندان بهایی جان باخته، که در قبرستان خاوران تهران واقع شده بود با لودر و به بهانه عملیات نوسازی آن قبرستان، تخریب شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، انیسا فنائیان، شهروند بهایی، ساکن استان سمنان، توسط قاضی علی ایثاری ـ رئیس شعبه ۱ دادگاه انقلاب آن استان، در مجموع به ۱۶ سال حبس تعزیری، منع عضویت در گروه، احزاب و دسته جات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت جریمه نقدی، محکوم شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۳ اسفد ماه ۱۴۰۲، رویا ثابت روحانیان، شهروند بهایی، ساکن شهر شیراز مرکز استا فارس، با توجه به گذشت ۱۷ روز از تارخ دستگیری، بطور بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز، بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی، ساکن استان فارس، محبوس در زندان عادل آباد(مرکزی) شیراز، علیرغم اتمام بازجویی ها، بطور بلاتکلیف در بازداشت موقت بسر می برد. این شهروند بهایی، پیشتر هم با پرونده سازی قضایی مواجه شده بود. یکتا فهندژ سعدی، از تاریخ ۲۷ آذر ماه سال جاری در بازداشت موقت بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، مژگان بصیری، ایمان رشیدی، احمد جعفری نعیمی، عارف نعیمی، جمال قدیرزاده، ویدا احراری، کامیاب راعی و شکوفه بصیری، هشت تن از شهروندان بهایی ساکن استان یزد، توسط قاضی شعبه دادگاه یزد، محاکمه شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، فارِس فنائیان، هومن طائف و شیرین کثیری، سه شهروند بهایی، ساکن استان مازندران، برای محاکمه از بابت اتهامات مندرج در کیفرخواست صادره به شعبه ۲دادگاه انقلاب ساری، احضار شدند. پیشتر نیز جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام این ۳ شهروند بهایی برگزار و هریک با تودیع وثیقه آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، هومن طائف، شیرین کثیری و فارس فنائیان، سه شهروند بهائی، ساکن استان مازندران توسط قاضی شعبه ۲ دادگاه انقلاب ساری محاکمه شدند. پیشتر نیز جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام این ۳ شهروند بهایی برگزار و هریک با تودیع وثیقه آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، حامی بهادری، شهروند بهایی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، برای حضور در مراسک تدفین و ترحیم مادرش ـ وحیده بخشی، به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، ایمان رشیدی، شهروند بهایی محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی استان یزد، پس از طی مراحل بازجویی ها و تشکیل جلسه محاکمه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | محرومیت از حق درمان | ۱ |
۲ | ممانعت از اعزام زندانی به مرخصی علیرغم توانایی زندانی برای تودیع وثیقه | ۱ |
۳ | تخریب قبور یا امکان مذهبی | ۳۰ |
۴ | صدور حبس تعزیری | ۱ |
۵ | صدور حکم منع عضویت در احزاب، گروهها و دسته جلت اجتماعی | ۱ |
۶ | صدور حکم پرداخت جریمه نقدی | ۱ |
۷ | ابلاغ حکم صادره توسط قاضی دادگاه انقلاب به متهم | ۱ |
۸ | بلاتکلیفی در بازداشت موقت | ۲ |
۹ | مخالفت با آزادی متهم علیرغم اتمام بازجویی ها در پی امتناع دادستان یا ضابط امنیتی پرونده | ۲ |
۱۰ | منع دسترسی به وکیل برای متهم در مرحله بازجویی یا بازپرسی | ۲ |
۱۱ | محاکمه | ۱۱ |
۱۲ | احضار به دادگاه انقلاب برای محاکمه | ۱۱ |
۱۳ | تفهیم اتهام در مرحله داردسی پس زا قرائت کیفرخواست در جلسه محاکمه | ۱۱ |
۱۴ | احضار به جلسه بازپرسی | ۱۵ |
۱۵ | تشکیل جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام در دادسرا | ۱۵ |
۱۶ | تفهیم اتهام در مرحله بازپرسی | ۱۵ |
۱۷ | مرخصی برای حضور در مناسک مذهبی به زندانی پس از تودیع وثیقه | ۱ |
۱۸ | آزادی موقت متهم با تودیع قرار وثیقه | ۱ |
جمع کل موارد | ۱۲۲ |
مسیحیان
مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. شهروندان مسیحی با عناوین (جاسوسی) و یا (ارتباط با اسرائیل) محکوم میشوند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل شدند. رهبران کلیساها، پس از دستگیری با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند. صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد. با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲، ایمان گلزار، نوکیش مسیحی، محبوس در زندان مرکزی دزفول، پس از تامین وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲، حسین(یوحنا)شعبانی، نوکیش مسیحی، ساکن شهرک فردیس از توابع کرج مرکز استان البرز، پس از احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب فردیس و طی مراحل بازپرسی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان، آزاد شد. این دگراندیش مذهبی، در دی ماه سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفته و پرونده وی برای تفهیم اتهام به این شعبه بازپرسی ارسال شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، لاله ساعتی، ساکن تهران و نوکیش مسیحی، علیرغم گذشت مدتی قابل از تاریخ دستگیری و طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام در بند عمومی زندان اوین با وضعیت بلاتکلیف و تحت قرار بازداشت موقت بسر می برد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | بازجویی | ۳ |
۲ | تفهیم اتهام در مرحله بازپرسی | ۳ |
۳ | تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه | ۱ |
۴ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۲ |
۵ | احضار به دادسرا | ۲ |
۶ | تشکیل جلسه بازپرسی | ۳ |
۷ | ارجاع پرونده متهم از سوی نهاد امنیتی به دادسرا | ۱ |
۸ | بازداشت موقت | ۱ |
۹ | بلاتکلیفی در بازداشت | ۱ |
۱۰ | مخالفت با آزادی متهم علیرغم اتمام مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام در دادسرا | ۱ |
جمع کل موارد | ۱۸ |
سایر پیروان ادیان
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است.
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، ابوالفضل پورحسینی، زندانی عقیدتی، از پیروان عرفان حلقه، محبوس در زندان(ندامتگاه)مرکزی کرج، توسط قاضی شعبه ۳ دادگاه انقلاب کرج، در مجموع به ۴ سال حبس تعزیری، دو سال تبعید، دو سال منع خروج از کشور و پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، محکوم شد. جلسه دادرسی به اتهامات ابوالفضل پورحسینی، در اوایل بهمن ماه ۱۴۰۲، برگزار شده بود.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | تعداد |
۱ | محاکمه | ۱ |
۲ | صدور حکم حبس تعزیری | ۱ |
۳ | صدور منع خروج از کشور | ۱ |
۴ | صدور حکم جریمه نقدی | ۱ |
۵ | صدور حکم منع خروج از کشور | ۱ |
۶ | صدور حکم تبعید | ۱ |
جمع کل موارد | ۶ |