جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

انتقال فعال مدنی ابراهیم نوری جهت اجرای حکم حبس به قرنطینه زندان اوین

0
864

ابراهیم نوری .jpgابراهیم نوری فعال ترک (آذربایجانی) اهل اهر که در پی تجمعات قلعه بابک در ۱۱ تیر ماه سال جاری در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود پس از آنکه با تودیع قرار وثیقه و آزادی او مخالفت شد، جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری که بابت پرونده سابق برای او صادر شده بود به بند قرنطینه این زندان منتقل شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، ابراهیم نوری فعال ترک (آذربایجانی) اهل اهر که پیشتر در پی تجمعات قلعه بابک در ۱۱ تیرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده یود جهت اجرای حکم ۶ ماه حبس تعزیری مربوط به پرونده سال ۹۵ به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “آقای ابراهیم نوری طی تماسی با خانواده‌اش از انتقال خود از بند ۲۰۹ زندان اوین که مربوط به وزارت اطلاعات است به بند قرنطینه این محل جهت تحمل حکم ۶ ماه حبس تعزیری از بابت پرونده مربوط به سال ۹۵ خود خبر داد. آقای نوری همچنین از صدور قرار وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی از بابت اتهامات مربوط به بازداشت ۱۱ تیرماه سال جاری برای خود نیز خبر داده است”. در تیرماه سال جاری حقوق بشر در ایران از بازداشت ابراهیم نوری توسط نیروهای امنیتی در تهران در ارتباط با تجمعات مراسم قلعه بابک خبر داد. همچنین در تاریخ ۲۰ مردادماه سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای با اشاره به اینکه دستگیری‌های فعالان ترک صورت گرفته در یک‌ماه گذشته خودسرانه و خارج از موازین قانونی بوده است، خواستار اقدام فوری جهت آزادی ابراهیم نوری، فعال ترک (آذربایجانی) اهل اهر و سایر کسانی که به دلیل شرکت در تجمعات فرهنگی اقلیت ترک آذربایجانی زندانی هستند شده است.

ایراهیم نوری پیش‌تر در شعبه ۱ دادگاه کیفری شهرستان اهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۶ حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در بهمن‌ماه سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ریاست میکاییل خوبیارپور عینا تایید شد.
ابراهیم نوری، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی، پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت شده بود. وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. آقای نوری در سال ۱۳۸۸ نیز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال مدنی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود.

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از مسئولان امنیتی حکومتی در ایران خواسته بود که فعالان مدنی بازداشت شده در تجمعات اعتراض قلعه بابک راکه به دلیل تقاضای حقوق شهروندی خود بازداشت شده اند را آزاد کنند .

قلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده ولی نام خود را از نام بابک خرمدین، رهبر مبارزان با خلفای عباسی در سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌است.

در طی سالهای اخیر، به‌طور منظم فعالان ترک (آذری) با حضور در تجمعاتی سالانه در این محل به طرح مطالبات خود می پردازند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading