جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

نرگس محمدی خطاب به دادستان تهران: مسئولیت هرگونه خطر جانی زندانیان متوجه دستگاه قضایی است

0
674

نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که اینک دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستان تهران, عباس جعفری دولت آبادی از وی خواسته تا شرایط مراقبت‌های پزشکی و دسترسی خود و دیگر زندانیان به پزشکان متخصص و دسترسی به داروهایشان را فراهم آورد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه سرگشاده می‌گوید مدت‌هاست که اعزام‌های پزشکی ایشان به دلایل نامعلوم صورت نمی‌گیرد و پیگیری‌های وی در زندان و وکلا خارج از زندان به سرانجامی نرسیده است. نرگس محمدی در بخشی از این نامه گفته است: “متاسفانه اینجانب چشم امیدی به رعایت انصاف و عدالت از سوی سیستم قضایی کشورم ندارم. لذا در مورد احکام‌ غیر عادلانه سخنی نمی‌گویم، اما از حضرتعالی تقاضا دارم لااقل شرایط مراقبت های پزشکی و دسترسی ما به پزشکان متخصصی که سال‌ها تحت مراقبت آنها معالجه شده‌ایم و همچنین دسترسی به داروهایمان را فراهم آورید”.

متن کامل انامه  نرگ سمحمدی به شرح زیر است:

جناب آقای جعفری دولت آبادی

دادستان محترم تهران

با سلام و احترام

مدت‌هاست که اعزام‌های پزشکی این‌جانب به دلایل نامعلوم صورت نمی‌گیرد و پیگیری‌های این‌جانب در زندان و وکلا خارج از زندان به سرانجامی نرسیده است. حضرت‌عالی طی ملاقاتی که در زندان اوین و هنگام حبس این‌جانب در سلول انفرادی ۲۰۹ داشتید در جریان پرونده‌های ساختگی وزارت اطلاعات قرار گرفتید و همان زمان در دادسرا متوجه شدید که ادعای بازپرس مبنی بر ثبت و ضبط یک ‌وانت بار اعلامیه از منزل این‌جانب، دروغ است و دستور تبدیل قرار بازداشت موقت را صادر کردید اما من به ۶ سال حبس محکوم شدم.

سال ۹۱ متوجه شدید که سرپرست دادسرای اوین آقای رشته احمدی با جعل نامه‌این‌جانب، دستور انتقال غیر قانونی من به زندان عمومی زنان زنجان را ترتیب دادند. اما من ماه‌ها در آن زندان ماندم. من در حالی که پیش از بازداشت از سلامت کامل برخوردار بودم به دلیل فشارهای روحی و روانی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ مبتلا به حملات عصبی مکرر شدم و در زندان زنجان تشنج کردم که مدارک پزشکی و نوار مغز آن در بیمارستان ولیعصر زنجان (با مهر محرمانه) موجود می‌باشد.

متأسفانه سال ۹۵ شاهد حکم‌ سنگین دیگری با محکومیت ۱۶ سال علیه من بودید و نماینده حضرت‌عالی در دادگاه همراهی لازم را با قاضی غیر مستقل دستگاه قضایی به عمل آورد.

حال پس از این احکام ناعادلانه، آن چه مهم است نحوه نگهداری این‌جانب در بند زنان اوین می‌باشد. اعزام‌های پزشکی من مدت‌هاست که صورت نمی‌گیرد و هیچ گونه توضیحی نیز در این باره داده نمی‌شود.

۱. طبق مدارک و مستندات پزشکی این‌جانب پیش‌تر دچار آمبولی ریه شده‌ام که نیاز به مراقبت و کنترل پزشکی و انجام آزمایشات دقیق دارم و حداقل یک ‌سال و نیم است که مراجعه‌ای به پزشک متخصصی که سال‌هاست تحت مراقبت ایشان بوده‌ام نداشته‌ام. این در حالی است که پزشک بنده چندین بار درخواست مراجعه من را توسط وکیل به دادیار و زندان تقدیم کرده‌اند.

۲. به دلیل استفاده از قرص‌هایی که مانع لخته خون می‌شود ازجمله وارفارین دچار بیماری زنان شده‌ام‌ که آخرین اقدام پزشکی در خرداد سال ۹۶ بوده و پس از آن اعزامی به پزشک معالجم که سال‌هاست تحت مراقبت ایشان بوده‌ام نداشته‌ام. این در حالی است که این‌جانب از یک طرف به دلیل آمبولی ریه از رقیق کننده خون و به دلیل خونریزی از قرص‌های مانع خونریزی یا انعقادی استفاده می‌کنم که خیلی روشن و واضح است که نیاز به مراقبت پزشکان متخصصم دارم اما این امر صورت نمی‌گیرد.

۳. عمل کیسه صفرای این‌جانب پس از دو سال تأخیر و تحمل درد و بیماری انجام شد که در حین آندروسکپی در مری این‌جانب Inlet patch تشخیص داده شد که در حال حاضر مشکلی ندارد اما احتمال نگرانی برای آینده ممکن است وجود داشته باشد، لذا پزشک معالج طی نامه‌ای مبسوط به همراه عکس و گزارشات از زندان خواستند تا برای تشخیص نزد پروفسور ملک زاده و در مهرماه سال جاری جهت کنترل به پزشک معالجم در بیمارستان مراجعه کنم که انجام نشده است.

۴. این‌جانب پس از تحمل حبس در سلول انفرادی ۲۰۹ و زندان عمومی زنجان دچار تشنج شدم که از همان سال تحت مراقبت پزشک مغز و اعصاب می‌باشم اما مدتی ست مانع مراجعه من به پزشک مغز و اعصاب شده‌اند.

جناب دادستان

متأسفانه این‌جانب چشم امیدی به رعایت انصاف و عدالت از سوی سیستم قضایی کشورم ندارم. لذا در مورد احکام‌ غیر عادلانه سخنی نمی‌گویم، اما از حضرت‌عالی تقاضا دارم لااقل شرایط مراقبت‌های پزشکی و دسترسی ما به پزشکان متخصصی که سال‌ها تحت مراقبت آنها معالجه شده‌ایم و همچنین دسترسی به داروهایمان را فراهم آورید.‌

این‌جانب قصد بزرگنمایی در مورد بیماری‌های خود را ندارم و مخالف این شیوه توسط هر شخصی حتی برای خود هستم و معتقدم این کار اجحاف در حق بیماران بدحال تر از ماست، اما یک نکته را به شما یادآور می‌شوم. زمانی که تخلیه چشم و صورت جناب دکتر رجایی را شنیدم متعاقباً مصاحبه آقای اژه‌ای را در روزنامه خواندم که مسئولیت قوه قضاییه را منکر شده بودند. همچنین وقتی کشته شدن آقای دکتر کاووس سید امامی را شنیدم، مصاحبه آقای اژه‌ای را مبنی بر سلب مسئولیت از سیستم قضایی را خواندم.

۱. همان‌طور که در متن اشاره کردم پزشک این‌جانب اعلام کرده Inlet patch مری در حال حاضر مشکلی ندارد اما ممکن است به مسئله نگران کننده‌ای تبدیل شود و می‌بایست تحت مراقبت بوده و بیمار به دور از محیط پر اضطراب باشد. از زمان تشخیص تاکنون اجازه اعزام من به پزشک معالجم داده نشده است.

۲. استفاده از قرص‌های رقیق کننده خون به همراه قرص‌های انعقادی بارها توسط پزشکان متخصص نگران کننده عنوان شده و گزارشات مکتوب فراوانی در پرونده‌ام وجود دارد که این گزارشات حتی به تائید پزشک معالج زندان نیز رسیده است و می‌تواند در صورت عدم مراقبت منجر به خطر جانی گردد که به این طریق و از سر ناچاری در نامه‌ای سرگشاده اعلام می‌گردد. بدیهی است مسئولیت هرگونه خطر جانی متوجه دستگاه قضایی می‌باشد.

رونوشت:

وزیر محترم دادگستری

وزارت بهداشت و سلامت

کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

نرگس محمدی

۷ آذر ۱۳۹۷

زندان اوین”.

نرگس محمدی در اردیبهشت ۱۳۹۵توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد.

نرگس محمدی اظهار داشته که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت نرگس محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس آنها نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی است، از جمله مصاحبه با رسانه‌ها درباره موارد نقض حقوق بشر، شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز مقابل زندان جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، ارتباط با دیگر فعالان حقوق بشر من‌جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه اسیدپاشی و ملاقات با کاترین اشتون در سال ۱۳۹۲. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد.

درخواست اعاده دادرسی او در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading