جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

بازداشت سیزده تن و احضار تعدادی از فعالان صنفی فرهنگیان همزمان با دومین روز تحصن معلمان در ایران

0
813

همزمان با آغاز دور دوم تحصن فرهنگیان که در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان ماه با توجه به فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران سیزده تن از فعالان صنفی فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, در خراسان شمالی، محمدرضا رمضان‌زاده، سعید حق پرست، علی فروتن، حمیدرضا رجایی، حسین رمضانپور از اعضای هیات مدیره‌ انجمن صنفی معلمان بازداشت شده‌اند. لازم به ذکر است محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر انجمن صنفی معلمان استان خراسان مهرماه امسال، در جریان نخستین دور اعتصاب معلمان نیز بازداشت شده بود و چندی بعد با قید وثیقه آزاد گردید. همچنین منابع خبری از بازداشت علی کروشات و پیروز نامی از اعضای هیأت مدیره هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان خوزستان توسط ماموران اداره اطلاعات این استان خبر داده اند. همچنین ماموران امنیتی در شیراز محمدعلی زحمتکش، در شیروان، حسن جوهری و محمد رباطی و خانم واعظی و در اراک محمد کرد و فاطمه بهمنی را دستگیر کرده‌اند. همچنین گزارش‌هایی نیز از احضار فعالان حقوق معلمان در کردستان منتشر شده است. علاوه بر فشارهای نهادهای امنیتی، کانون‌های صنفی معلمان از اعمال فشار مدیریت آموزش و پرورش و حراست این وزارتخانه بر روی معترضان خبر داده‌اند.

در دور دوم تحصن فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های “همدان، کردستان، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، البرز، مازندران، فارس، تهران، اصفهان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و خراسان رضوی” دست به تحصن زده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند و خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شدند. تحصن سراسری معلمان از روز سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه ۹۷ به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شده است.

معلمان متحصن در این روز نیز نوشته‌هایی مانند “معلمان زندانی را آزاد کنید”، “ما به وضعیت معیشتی معترضیم”، “تفاوت آری تبعیض خیر”، “تامین تضمین بودجه عادلانه”، “روحانی-لاریجانی، کو نظام هماهنگ”، “نه به طرح معلم تمام وقت”، “لغو اختلاف طبقاتی”، “ارتقای منزلت و معیشت معلمان”، “نه به آموزش خصوصی”، “آموزش رایگان حق فرزندان ایران”، “آموزش زبان مادری”، “ایمن سازی مدارس”، “توقف پرونده سازی برای فعالان صنفی” ، “ما به وضعیت آموزشی معترضیم” ، “احضار معلمان را متوقف کنید” و … در دست داشتند.

حقوق بشر در ایران روز ۲۲ آبان ماه نیز از نخستین روز تحصن معلمان کشور در استان‌های کردستان، بوشهر، یزد، تهران، مازندران، البرز، کرمانشاه، همدان، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، فارس، چهارمحال و بختیاری، گیلان، قزوین و خوزستان خبر داده بود.

این شورا در بخشی این فراخوان خطاب به دانش‌آموزان و والدینشان گفته بود: “هدف از تحصن آن است که حاکمان مجبور شوند به وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تأمین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه عمل نمایند و بیش از این معیشت و منزلت معلم را مورد هجمه قرار ندهند”.
از جمله مطالبات فرهنگیان در این تحصن توقف پرونده‌سازی برای معلمان و آزادی معلمان زندانی بوده است، هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی جامع وضعیت معلمانی که برای استیفای حقوق صنفی خود در عین حفظ استقلال از دستگاه حاکمه تلاش کرده و بسیاری از آنان متحمل حبس، اخراج و تبعید شده‌اند، پرداخته بود.

ماه گذشته نیز طی روزهای ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۹۷ فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های “کرمان، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، البرز، همدان، فارس، زنجان، قم، مازندران، تهران، خراسان شمالی، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان و هرمزگان” دست به تحصن زده و ضمن خودداری از حضور در کلاس‌های درس خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شده بودند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading